Är Windows 3.11 användbart i dagsläget?

Permalänk
Avstängd

Är Windows 3.11 användbart i dagsläget?

Går det att få igång t.ex. bredbandsuppkoppling i 3.11, hade varit grymt Finns det drivrutiner för nvidia grafikkort till 3.11? Jag undrar bara om 3.11 är ett hopplöst fall i dagsläget?

[SIZE="-2"]Rubriken har redigerats av xphaze. Sätt alltid en rubrik som utförligt beskriver vad tråden du skapat handlar om.[/SIZE]

Permalänk
Medlem

Haha, mjo det är ganska rejält hopplöst. 3.11 är väl ett dosskal så visst kan du få igång din uppkoppling kanske, men vad skall du göra med den? Finns inte mycket att göra i ett 16-bitars OS längre Och grafikkortet kan du glömma.

Permalänk
Avstängd

Synd. Bara spekulerade. Tänk vad snabb datorn skulle vara med 3.11. Never mind

Permalänk
Medlem

ja verkligen?.... eller inte.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

haha..

ehma..hehe

aja..de man ska lära sig e att en bra dator inte blir bättre med os som kräver mindre

eindows 98 tex..går inte snabbare..snarare slöare än xp om man har mer än 256 i minne

satsa på linux istället då..rekommenderaar jag

Permalänk
Avstängd

Ja, linux är väldigt stabilt och bra. Det finns skins till linux så det ser ut som windows vilket kan vara bra om man är nybörjare då linux visuellt ser lite konstigt ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Fragge.
Ja, linux är väldigt stabilt och bra. Det finns skins till linux så det ser ut som windows vilket kan vara bra om man är nybörjare då linux visuellt ser lite konstigt ut

" linux visuellt ser lite konstigt ut" <- Det ser väl i princip ut precis som man vill?

Permalänk
Medlem

jasså..händer samma grejor med kanppar o allt o kontrollpanel?:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Haha, mjo det är ganska rejält hopplöst. 3.11 är väl ett dosskal så visst kan du få igång din uppkoppling kanske, men vad skall du göra med den? Finns inte mycket att göra i ett 16-bitars OS längre Och grafikkortet kan du glömma.

Tro det eller ej, men det har släppts ett 32-bitars expansion för 3.11, fick det med på nån pc-cd för några år sedan

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Tro det eller ej, men det har släppts ett 32-bitars expansion för 3.11, fick det med på nån pc-cd för några år sedan

Win32s eller nåt sånt hette det väl? Gjorde så att man kunde starta 32-bitars program om jag inte minns fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ost-Frallan
Synd. Bara spekulerade. Tänk vad snabb datorn skulle vara med 3.11. Never mind

Ser att personen i fråga är avstängd, men nåja. Datorn din hade med all säkerhet varit snabb med att krascha om du skulle prova på win3.11. Med för snabba processorer så blir det division by zero eller liknande för hela slanten.

Permalänk

Det är väl inga större problem att få igång det i på 3.11? Sen så finns ju IE5 i 16bitars-version så att det löser sig med. mIRC 5.91 funkar ju också så.
Allt man behöver, om än inte med de bästa programmen.

Edit: Men all användning förutom av nyfikenhet avråds ju starkt, det lär antagligen suga.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Tänk vad mångs fps i cs 1.6 man lär få

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Windows for Workgroups 3.11 skall fungera, det är mig veterligen som har nätverkstöd inbyggt (tidigare litade på "dos" drivrutiner).

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

man måste ju ha dos i bakgrunden

Permalänk
Medlem

Japp, men WfW hadde egna drivrutiner för nätverket (winsock), fanns även en tredjeparts produkt: "trumpet winsock" som man kunde använda.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

En länk till att få Windows 3.11 se ut sin Windows 9x/NT/2000/XP.

http://www.calmira.de/

Kolla under screenshots.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
En länk till att få Windows 3.11 se ut sin Windows 9x/NT/2000/XP.

http://www.calmira.de/

Kolla under screenshots.

mmm, nu blev jag sugen på att starta upp 386:an. Där ligger en färdig WfW installation med calmira och Opera som webläsare.

Kul? Ja, absolut!
Användbart? Inte det minsta.

Permalänk
Medlem

Om man inte har SP2 i XP installerad kan man återuppleva lite genom att göra en Start -> Run -> progman

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Sötast

Vad tråkiga ni är
Självklart att det skulle vara skoj att leka lite i 3.1an igen, massor med nostalgi över det hela

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vad tråkiga ni är
Självklart att det skulle vara skoj att leka lite i 3.1an igen, massor med nostalgi över det hela

Paint finns också as coolt!

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem

Tja jag har en laptop 386 med tcp/ip stöd i DOS och en grafisk webläsare, så nog går det att surfa med gamla burkar. Dock bara med modem i min burk

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spunk92
Paint finns också as coolt!

Paintbrush hette det väl ändå! Eller är det mitt minne som spökar?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Paintbrush hette det väl ändå! Eller är det mitt minne som spökar?

Jo, det stämmer Paintbrush..... men hur skulle en 92:a som inte ens har börjat förstå ordet nostalgi kunna veta det?

Permalänk
Medlem

Fyfan va coolt! Kan knappt tänka mig att det går att få 3.11 att se ut såhär: http://www.calmira.de/screenshots/gerhard3.jpg

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Går det överhuvudtaget att få bredband att fungera med 3.11?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
Går det överhuvudtaget att få bredband att fungera med 3.11?

Varför inte? Det är bara att installera en tcpip-stack. MS har/hadde en till WfW annars fanns "trumpet winsock".

Problemet är väll att hitta webläsare mm som fungerar under 3.11.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Varför inte? Det är bara att installera en tcpip-stack. MS har/hadde en till WfW annars fanns "trumpet winsock".

Problemet är väll att hitta webläsare mm som fungerar under 3.11.

Tydligen har ju vissa fått igång Opera och Netscape. Ruskigt läckert...

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Inte ens Windows 98 är användbart i dagsläget om man frågar mig.

Netscape och opera fanns ju för windows 3.x och de går säkert att ladda hem ännu. Internet Explorer 3.0 borde också finnas om jag inte minns fel.

Ska man börja rota i gamla utdöda OS är väl OS/2 Warp ett bättre tips. Windows 3 blir man bara deprimerad av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Inte ens Windows 98 är användbart i dagsläget om man frågar mig.

Netscape och opera fanns ju för windows 3.x och de går säkert att ladda hem ännu. Internet Explorer 3.0 borde också finnas om jag inte minns fel.

Ska man börja rota i gamla utdöda OS är väl OS/2 Warp ett bättre tips. Windows 3 blir man bara deprimerad av.

Dessutom kan OS/2 Warp köra 3.x-program om man har en installation av win på hårddisken.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")