Permalänk

min tv har blivit grööön!!!?

hur ska jag nu göra för att återstälal det? har haft mina stora högtalare brevid tv:n och nu e typ halva tv:n grön lila osv... hur kan man fixa det? någon som vet?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk

Ta bort högtalaren. Den har ett magnetiskt element som stör tv:n.
Om du redan tagit bort högtalaren kan du nog vänta ett tag så fixar sig bilden förhoppningsvis efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Tv:n ska automatiskt avmagnitisera sig om du stänger av den helt (inte på fjärrkontrollen) och sedan startar den igen.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

men degausa :D:D:::DD

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
men degausa :D:D:::DD

Så hette det ja

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju inte så kul då...

Hursomhelst, det är inte säkert att en "degauss" eller avmagnetisering genom att koppla bort strömmen hjälper helt. Det beror på hur mycket skada du redan har gjort på bildröret. Eventuellt kanske du måste göra en avmagnetisering själv, då kommer du behöva någon form av avmagnetiserare. Det finns en massa olika varianter på dessa och ett par kommersiella finns också att tillgå. Då använder du helt enkelt en "stav" som det sitter koppartråd på, som du kopplar in i ett eluttag och sen börjar du leka runt i en cirkel runt bildröret. Skitskoj...

Om du inte vågar ge dig på att leka med lustiga prylar kring bildröret så bör varje gammal TV-tekniker värd namnet klara av sånt här åt dig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

hehe okej men nej det fixade sig, jag stängde av den i kanske 5 mi på knappen fram på tv:n sen var den normal så stängdej ag av tv:n flytta in mina högtalare igen, satte på tv:n och nu är det prima igen! men det va så innan också så råka jag flytta ut tv:n när tvn va på så blev det grönt

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Medlem

Du ställde väl inte tillbaks högtalarna bredvid TV:n?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

jo, men nu är det inte grönt nu är det normalt så länge man inte ser det har man väl ingen skada av det eller? alltså dom står ca 25 cm ifrån

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Medlem

Heh, de bör stå minst en halvmeter ifrån, gärna mer

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InfeCtedMushrOOm
jo, men nu är det inte grönt nu är det normalt så länge man inte ser det har man väl ingen skada av det eller? alltså dom står ca 25 cm ifrån

Med tanke på att de flesta TV-tillverkare rekommenderar att högtalare med starka magneter bör stå på minst en meters avstånd för att vara på den säkra sidan så är det nog inte så bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

men alltså om jag inte ser något på tvn nu att det är grönt elller lila då måste det väl vara okej eller?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Medlem

Nej, det behöver det inte betyda. Det kan ta ett tag innan du märker något.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InfeCtedMushrOOm
men alltså om jag inte ser något på tvn nu att det är grönt elller lila då måste det väl vara okej eller?

Dinna högtalare är helt enkelt inte avskärmade och kommer göra skada på din tv-om du inte flyttar dem. Märks inte på en gång, men du kommer få problemet igen. Tycker du ska köpa avskärmade högtalare om du vill ha de nära tven.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

får du sådan skit igen och det inte vill gå bort ska du ta den till TV reparatören.. lätt fixat.

Min tv muppade sig likadant när morsan vifta med dammvippa över rutan, men det hjälpte inte ett skit med att stänga av den.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Att dra på starka magneter på en borrmaskin och sedan "Borra" framför TV:n i när den är på brukar hjälpa.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InfeCtedMushrOOm
men alltså om jag inte ser något på tvn nu att det är grönt elller lila då måste det väl vara okej eller?

Tror du på det själv eller?

Permalänk
Medlem

Tigger du om att förstöra din tv eller?
Nyss så blev bilden fucked, och nu är det bra bild, men då her du tillbaka högtalarna?
Tänk efter

Permalänk

På något sätt förtjänar du nästan att ha grönbild..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
På något sätt förtjänar du nästan att ha grönbild..

...eller lila :D.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Låt dem stå där och när tv:n går sönder så köper du en LCD eller plasmapanel eller så köper du min Sony FX60E med möbel så jag kan köpa en plasma.........

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

Nu har du ju redan fixat det dära men ifall nån annan läser som kanske oxo har samma fel så är ett hett tips att ta en vanlig CRT skärm och ställa ruta mot ruta mot den tvn som är cp o sedan trycka på degaus knappen Då avmagniteserar crtskärmern tvn

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

hahahaha lol, det funkar väl inte?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
hahahaha lol, det funkar väl inte?

Jo, har du aldrig testat att degausa på ett lan eller i skolan/jobbet om skärmarna står tätt ihop. Den flimrar till i dom som står runtomkring också.

Permalänk

Hmm...med tanket på ditt nickname så kanske man kan anta att den gröna färgen beror på att de roliga svamparna du har knaprat på börjar få effekt

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]