Problem med xbox och chip

Permalänk
Medlem

Problem med xbox och chip

Hallå

Jag har en xbox 1.6 som jag har haft ett år, den har ett mod chip, Applex VI Pro. Den startar med chipet när jag trycker på on/off knappen och det vanliga bioset startar när jag trycker på eject knappen.
Jag har inte själv satt dit detta chip och så så jag vet inte så mycket om hur det fungerar.

Hur som helst, den senaste tiden så har den ibland vägrat starta med chipet men nu startar den inte alls med chipet (den startar igång, får ström men ingen bild alls). Den startar däremot utan problem med det vanliga bioset.

Jag har skruvat upp boxen för att se om jag kunde se något som såg konstigt ut men alla lödningar verkade hela.

Vad tror ni felet kan bero på?

Jag har själv inte installerat unleashX som där är på hårddisken men innan man installerar det ska där ändå komma upp en bild från modchipets bios i vanliga fall? Dvs kan jag utesluta att det skulle kunna ha att göra med att filer på hårddisken är korrupta?

På mitt modchip kan jag ändra en knapp så att det är inställt för v1 - 1.5. gör jag det och startar med modchipet så börjar lysdioderna att blinka rött,grönt och oranget, fortfarande ingen bild förståss men hur som helst så betyder väl det att modchipet används på något sätt ivarje fall.
Jag hör även att hårddisken börjar snurra igång när jag sartar med modchipet

Mitt chip: http://www.apple-chip.com/index/applex_vi_pro.html

Kan någon hjälpa mig hade det varit tacksamt.

EDIT: Testatde precis att ansluta till den via nätverket efter att jag satt igång den med modchipet och det gick, så det borde väl betyda att det antingen är ngn lödning som har med bilden att göra ändå är dålig eller att chipet är trasigt på något sätt som har med bilden att göra, eller vad sger ni?

Permalänk
Medlem

har för mig att det blinkandet betyder fel av nåt slag som har med videokabeln att göra. Skulle fixa kompis xbox, blinkade så när man inte hade videokabel i.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Testa att byta chipp fast det kanske du inte vill?

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon64 3500+, ABiT AV8 3RD Eye K8T800, 1024 Mb PC3200 DDR RAM, NVidia 6800NU 128Mb DDR, 200 Gb IDE HDD, 300 Gb S-ATA HDD
Bärbar: AMD Sempron 3000+, 512 Mb ram, ATi Radeon X200 128mb, 40 Gb HDD, DVD Brännare
Reserv dator: Pentium 3 500MHz, 192 Mb sdram, Matrox MGA G200, 4 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurosaki-San
Testa att byta chipp fast det kanske du inte vill?

Jag tror nog det är lite jobbigt att ta bort lödningarna. Det är mycket svårare än att löda, vilket i sig är jävligt svårt det med.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Kollade du även på undersidan av moderkortet för att se så inte lödningar har släppt där? Eftersom det är en 1.6:a så är där en del sladdar som ska lödas på undersidan om man inte använder sig av en lpc rebuild kretskort.

Permalänk
Medlem

Prova att löda om allt. Hjälpte när mitt chip var konstigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Jag tror nog det är lite jobbigt att ta bort lödningarna. Det är mycket svårare än att löda, vilket i sig är jävligt svårt det med.

Hehe, Xbox är dom lättaste konsollerna att löda.

Nylödning mm är absolut inga problem alls

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tips! Gå dit där du chippade den och frågade va dom tror det är för fel på den.

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket för alla förslag på hjälp.

Efter att ha strulat med denna jävla xboxen i 2-3 mer eller mindre hela dagar så löste jag äntligen det. Det som behövdes för min del var att flasha om bioset på chipet.
Lite konstigt tyckte jag men det måste har varit något konstigt med det bioset hela tiden då det har varit problem i ettår, dock i mycket mindre utsträckning tidigare.
Men min bror har precis samma ver. på sitt bios som jag hade och på samma chip men har aldrig haft fel, men kan en biosfil på ett chip bli korrupt så som en fil på en hårddisk kan bli? Bör ju kunna bli det egentligen tycker jag.