Permalänk

Dator fryser sekunder efter boot.

Jag fick hem en ny fjärrkontroll till min HTPC och tänkte installera "Turn on with remote"-funtionen. Detta innebar att man fick koppla in en "förlängning" till ATX strömkontakten och den kvadratiska P4-kontakten.

Kort därefter började problemen. Moderkoretet har ett inbyggt grafikkort, men jag använder ett som sitter i AGP-porten. Jag kopplade ut det och testade boota med vanliga med inbyggda GFX.

Datorn bootar och så fort den kommer in i bootscreenen så hänger den sig. Ifall jag trycker på delete så kan jag röra mig fritt i BIOS i kanske 3-5 sekunder sen fryser datorn. Då menar ajg fryser helt - ctrl+alt+del fungerar inte, endast hard rebbot (4 sek startknapp eller dra ut sladden).

Tidigare innan jag installerade fjärren hade jag problem med att skärmen inte tändes när jag startade datorn. Trodde att de hade något med PSUn att göra.

Nu trodde jag att PSUn helt enkelt gett upp. Därför kopplade jag ut allt utom hårddisken och fläktarna som fästs direkt till moderkortet. SAmma problem - datorn fryser till.

Tänkte; detta kanske har något med minnet att göra, men eftersom jag endast har 1x512MB DDR så kan jag inte testa ta ut ett minne och ha kvar det andra. Det jag gjorde var att prova stoppa in minnet i en annan "port". Detta förändrade ingenting.

Jag försökte testa min dators nätagg. Jag skruvade upp sidan och drog ut den fyrkantiga sladden samt ATX-strömsladden. Jag kopplade in dessa i HTPCn. När jag trycker på poweron så snurrar fläktarna, men skärmen startar inte. Kopplar jag tillbaka nätagget som hör till HTPCn så startar skärmen, men datorn fryser.

Hjälp mig?

Det enda jag ska försöka göra nu är att få tag i ett annat nätaggregat att testa med. Sedan har jag inga andra idéer. Har ni något tips?

Det är en P4 2.4 Ghz med 512MB DDR PC3200, ett nvidia geforce AGP-kort, eller ett inbyggt Intel. Moderkortet heter IA-P4, antagligen standard Intel, ser inte ut som någon höjdare.

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, men då hade jag monterat cpu kylaren fel,
(Är ganska enkelt att kolla.)

Permalänk

Sådant är inte fallet hos mig. Ibland bootar den lite längre, men hänger sig. Nästan helt säker på att det är moderkortet nu :/

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.