Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar lägger ni på dator?

Skulle vara intressant att veta tycker jag. Själv har jag lagt över 3000 denna vecka på uppgr. Efter vad jag sett så verkar vissa lägga ut sjukt mycke pengar (i mina ögon iaf) på det senaste prylarna. En följdfråga skulle kunna vara, hur fan får ni tag på alla pengar? Själv studerar jag så det blir verkligen inte mycket över varje mån

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Tittar just nu på dator och har gjort ett tag. Beställt en Opteron 165:a precis. Landar runt 10.000,-
Jag jobbar, men tycker det är rätt mycket pengar för en dator ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ner 12k för min dator i sign. beställde en Opteron 146 så fort jag såg att de skulle sluta säljas, sen så frågade jag min pappa om jag kunde få låna pengar till resten av delarna, då sa han att han lägger ut pengarna tills jag sålt min cykel (min cykel kostade 13,5k ny =P)

och jag fick cykeln i födelsedagspresent, istället för en moppe

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

Jag har spenderat, eller, i nuläget ligger det på ca. 30k. Dock återstår det en del..

Nöjda? ;=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Hehe, skall dra min historia, dock rejält invecklad.
Köpte först en Dell XPS (bärbar), pris för denna var ca. 23000 kr. Efter drygt tre veckors tid tröttnade jag och sålde den. Fick 19000 kr för den, vilket bör vara "okej". Tog inte lång tid innan jag köpte en ny, då en X41, ganska stor skillnad. Denna maskin kostade då 11000kr (spec. pris, kostar drygt 17000 kr nu).

Nu står jag i tankarna att köpa en statinonär för 15000 kr och en skärm för 5000 kr.

Kan även tilläga att jag är 15 bast, snart 16. Ganska mycket pengar för att vara 15 bast, eller hur?

Lite onödig tråd, kom med tips om billiga, men bra produkter istället. Det är ingen "tävling" om vem som har mest eller spenderar mest pengar.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Det var längesen jag la ut pengar på min dator nu men om jag köper nytt köper jag alltid det jag tycker är mest prisvärt, hellre bättre pris än mer prestanda !

Fick en 19" Plattskärm i julklapp och nu köpte jag lite nya delar, 3200+ , abit kn8-ultra och x800gto2, tycker jag va rätt billigt, iofs 2gb ram, men minnet kostade bara 1800kr på komplett, så nu upgraderar inte jag på ett par år iallafall !

Visa signatur

Abit KN8-Ultra - Athlon64 Venice 3200+ 2,0GHz @ 2,7GHz - Corsair 2048mb - Saphire X800Gto2 @ 530/600.
3DMark05: 6563.

Permalänk

Min dator kostade runt 12k. bra pris om man vill ha en dator som klarar det flästa spelen utan lag på okej grafik.
Fick saker för runt 2000:- i julas, bland annat mer ram, en DVD RW och SATA disk som har orsakat en massa problem... Skulle vara glad om ni skrev i tråden som jag gjorde för några minuter sen

Visa signatur

Datorsystem|| MB ASUS P5B - CPU Intel Core 2 Duo 2,33GHz 4MB - GFX ATI Radeon 4870GT dark knight - HDD Western Digital Caviar 250GB SATA - RAMCorsair XMS2 Xtreme 2GB - Chassi Antec P180 - PSU Corsair 520W

Permalänk
Medlem

Eraakfa, många som håller på med datorer är vuxna. Hur mycket pengar man än lägger på FX57:or och GTX prylar finns det andra som spenderar tio gånger mer på bilar och semestrar. 10.000 kr - 30.000 kr finns alltid tillgängligt om man är äldre än 25 och antingen kommit in på arbetsmarknaden eller har någon form av inkomstgaranti.

Permalänk
Medlem

totalt lagt ut 5000 kr på datordelar och dator saker.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Lite onödig tråd, kom med tips om billiga, men bra produkter istället. Det är ingen "tävling" om vem som har mest eller spenderar mest pengar.

Hehe, det var inte tänkt så heller. Hade jag velat skryta, hade jag vänt mig till Fragbite. Ledsen, grabben.. ;=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Hehe, det var inte tänkt så heller. Hade jag velat skryta, hade jag vänt mig till Fragbite. Ledsen, grabben.. ;=)

-Grabben hehe... du pysen jag är 1,5 ggr äldre än dig. Om inte det där är skryt, så vad är då skryt.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Hehe, skall dra min historia, dock rejält invecklad.
Köpte först en Dell XPS (bärbar), pris för denna var ca. 23000 kr. Efter drygt tre veckors tid tröttnade jag och sålde den. Fick 19000 kr för den, vilket bör vara "okej". Tog inte lång tid innan jag köpte en ny, då en X41, ganska stor skillnad. Denna maskin kostade då 11000kr (spec. pris, kostar drygt 17000 kr nu).

Nu står jag i tankarna att köpa en statinonär för 15000 kr och en skärm för 5000 kr.

Kan även tilläga att jag är 15 bast, snart 16. Ganska mycket pengar för att vara 15 bast, eller hur?

WOW! DU MÅSTE VARA RIK!!11ELVA
FÅR JAG RÖRA DIG?!11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av China
WOW! DU MÅSTE VARA RIK!!11ELVA
FÅR JAG RÖRA DIG?!11

LOL .. nu ska vi vara snälla mot varandra i san SweC anda ....

OnT: Själv är jag 22 och lägger så mycket pengar som jag kan.... vilket betyder "lön efter skatt - räkningar - cola/snus/cigg och mat - sparfonder = pengar kvar till annat

Permalänk
Medlem

I december har jag lagt ut ungefär 20,000 kronor på diverse datorgrejor.

Permalänk
Medlem

Jobbar.
Nuvarande datorutrustning har kostat 60k

Permalänk
Medlem

För mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Lite onödig tråd, kom med tips om billiga, men bra produkter istället. Det är ingen "tävling" om vem som har mest eller spenderar mest pengar.

Säger han som betalade över 30k för hans datorsystem. Dubbelmoral eller?
Hehe nej men jag vet att du inte skrutit om ditt system.

Visa signatur

Bytt användarnamn till Epsi.

Permalänk
Medlem

vad man lägger ner på datorn bestämmer man ju helt själv. ingen är sämmre bara för han lagt ner säg 5000 istället för 40 000.

alla har inte råd, men alla delar samma intresse!

Visst denna tråd är bara till för nyfikenheten o de är alltid kul att veta hur mycket folk lägger ner på datorer.

att skryta över sitt datorsystem är ju lite onödigt. alla vet ju inprinsip vad alla har och så är det ju bara. alla vill ju få dendär toppdatorn o man är ju onekligen lite avis på dom som har bra datorsystem.
men personligen har jag inte den ekonomin för att lägga ner ca 20 000 på en pc så

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

16700:- för sign, inklusive montering/Windows. Ett bra pris tycker jag...

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Gäst

Fast jobb / Spenderar för mycket på matriella ting

Men det är en rolig hobby

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Eraakfa, många som håller på med datorer är vuxna. Hur mycket pengar man än lägger på FX57:or och GTX prylar finns det andra som spenderar tio gånger mer på bilar och semestrar. 10.000 kr - 30.000 kr finns alltid tillgängligt om man är äldre än 25 och antingen kommit in på arbetsmarknaden eller har någon form av inkomstgaranti.

En fet jävla lögn alltså.
Mina föräldrar är både över 25 och har någon typ av inkomst, inte fan har dom råd med datorer eller semestrar för det. Btw, skulle jag kunna få hälsa på i din verklighet nån gång?

Själv är jag 17 och har lagt ner cirkus 16 laxar på mitt system. Allt taget ur egen ficka givetvis.

Gott nytt år!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
En fet jävla lögn alltså.
Mina föräldrar är både över 25 och har någon typ av inkomst, inte fan har dom råd med datorer eller semestrar för det. Btw, skulle jag kunna få hälsa på i din verklighet nån gång?

Själv är jag 17 och har lagt ner cirkus 16 laxar på mitt system. Allt taget ur egen ficka givetvis.

Gott nytt år!

Entrecotes verklighet är att han är (24) student och timanställd på Swebus (var tills han för några veckor sedan fick höra av chefen att alla dennes pass under slutet av december och hela januari gick till en person som skulle få ett jobb på hans arbetsplats men först fick alla dennes pass för att "träna jobbet" ungefär.) Det olyckliga med det är att Entrecote trodde att han skulle jobba heltid åtminstone i januari och därför pluggar deltid nästa termin. Han prioriterar ändå att hålla på med datorn och räknar med att köpa ett grafikkort för kanske 4000+kr andra kvartalet 2006. Entrecote har ingen TV, Bil och vägrar köpa busskort, han gör billig mat och sånt med tanke på hur billiga basvaror är. Han har en kompis som är lageransvarig? på Webhallen (Guido), Entrecote ska försöka få jobb genom honom. Annars har han sparat nog så det räcker till i sommar då han har en sysselsättning, bodde hemma medan Entrecote jobbade innan = har lite besparingar. Har dessutom fixat rumskamrat januari till mars för att spara in hyran.

Vad jag försöker säga är att det hela är en prioritetsfråga hur mycket man vill lägga ut på saker. Jag har kompisar som bor i dyra hyresrätter och köper krafs på kredit, kör bil och sånt. De har trots högre inkomst mindre över disponibelt till datorer.

När jag var femton köpte morsan en dator till mig för dyra pengar, numera köper jag saker själv. Förutom ramminnena jag fick i födelsedagspresent/julklapp kombinerat.

Vanliga människor tjänar ju 20.000 - 40.000 kr i månaden före skatt, det är ingen lyx att ha en fritidssysselsättning.

Permalänk

ca 20k med skärmen ^^

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Entrecotes verklighet är att han är (24) student och timanställd på Swebus (var tills han för några veckor sedan fick höra av chefen att alla dennes pass under slutet av december och hela januari gick till en person som skulle få ett jobb på hans arbetsplats men först fick alla dennes pass för att "träna jobbet" ungefär.) Det olyckliga med det är att Entrecote trodde att han skulle jobba heltid åtminstone i januari och därför pluggar deltid nästa termin. Han prioriterar ändå att hålla på med datorn och räknar med att köpa ett grafikkort för kanske 4000+kr andra kvartalet 2006. Entrecote har ingen TV, Bil och vägrar köpa busskort, han gör billig mat och sånt med tanke på hur billiga basvaror är. Han har en kompis som är lageransvarig? på Webhallen (Guido), Entrecote ska försöka få jobb genom honom. Annars har han sparat nog så det räcker till i sommar då han har en sysselsättning, bodde hemma medan Entrecote jobbade innan = har lite besparingar. Har dessutom fixat rumskamrat januari till mars för att spara in hyran.

Vad jag försöker säga är att det hela är en prioritetsfråga hur mycket man vill lägga ut på saker. Jag har kompisar som bor i dyra hyresrätter och köper krafs på kredit, kör bil och sånt. De har trots högre inkomst mindre över disponibelt till datorer.

När jag var femton köpte morsan en dator till mig för dyra pengar, numera köper jag saker själv. Förutom ramminnena jag fick i födelsedagspresent/julklapp kombinerat.

Vanliga människor tjänar ju 20.000 - 40.000 kr i månaden före skatt, det är ingen lyx att ha en fritidssysselsättning.

Dina prioteringar verkar ju vara ungefär lika kassa som mina

Jag pallar inte att skriva ner hela vår familjesituation, men jag kan säga att när det gäller prioriteringar, så finns det i princip inga. Det ska väl vara mat då, man måste ju äta.

Och givetvis är det ingen lyx o ha en hobby, men att bara helt kallt räkna med att alla har råd med det är jävligt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
En fet jävla lögn alltså.
Mina föräldrar är både över 25 och har någon typ av inkomst, inte fan har dom råd med datorer eller semestrar för det. Btw, skulle jag kunna få hälsa på i din verklighet nån gång?

Själv är jag 17 och har lagt ner cirkus 16 laxar på mitt system. Allt taget ur egen ficka givetvis.

Gott nytt år!

Jag är 41 & vi har 4st datorer & en bostadsrätt på 113kvm samt att min fru är långtidssjukskriven, jag har ingen ny bil (toyota starlet -88) jag har dock en motorcykel en CBR1000F -87...

En sak min vän är att allting handlar om prioriteringar & kompromisser här i livet...

Jämfört med en del vänner har jag ingenting.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det blev ju en himla intressant radda med svar tycker jag. Det var mest av ren nyfikenhet som jag undrade typ. Och visst, jag håller helt o hållet med de som sa att det är prioriteringar som styr i de flesta fall.

Det viktigaste är väl att man har något att pyssla med på sin fritid, och som kanske gör livet en smula mer drägligt

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

tror ja inte lägger så mycke.

de ja har handlat de här året e väl

olika fläktar etc: runt 1000kr
grafikkort: 1500kr

sen så har ja köpt ett s939 moderkort, en processor kommer såfort ja kan få tag i en

får väl de mesta av mina pengar genom sdr (skitjobb, men de ger lite pengar och motion iaf ).

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Jag har nog lagt över 50k genom åren. Första burken var en 286:a, efter det har man bytt burkar så fort nöden kräver. Jag ser det som arbetsverktyg. Klockar inte och håller på. Allting fyller en funktion (OK, senaste iBooken kanske inte var supernödvändig). Det som kostar är alla förbannade uppgraderingar; nya hårddiskar, möss etc. Sånt man impulshandlar. Hade inte behövt köpa den där chassifläkten från kylning.com igår på vägen hem... Idag är jag 24 år gammal.

Permalänk
Medlem

Alltså det har gått åt sjukt mycket pengar under de senaste fyra åren till olika datordelar, som sedan byts ut ofta.
Min Venice jag haft nu är den CPU jag har haft i datorn under längst tid(ca 7 mån), vilket beror på att jag börjat plugga på högskolan och går på lån och bidrag.
Tidigare bodde jag hemma hos morsan och hade fast anställning. Då har man råd med det mesta.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phryxus
Säger han som betalade över 30k för hans datorsystem. Dubbelmoral eller?
Hehe nej men jag vet att du inte skrutit om ditt system.

Ta det x2 så, så är det rätt. Håller tummarna, för att harpan inte laggar för mycket.

Gott nytt år på er och god fortsättning

Mvh AlienCobra

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel