Permalänk
Medlem

Ångra Hem-PC köp

Morsan har beställt en så kallad "kommundator" dvs en dator man betalar med sin lön under tre år och slipper skatt eller nått sånt. Nu har morsan kommit på att hon ångrar sig så hon ringer HemPC (www.hempc.com) som företagt heter och säger att hon ångrar sig men enligt dom är det enda sättet för henne att bli av med datorn (som hon inte får fören i Februari) är att få sparken och så desperat är hon ju inte. Så imorgon tänkte jag ringa och tjafsa lite med dom för hon måste väl ändå ha någonatt säga till om? Det handlar trots allt om 16.000kr och hon får inte datorn än på 2 månader. Var inne och läste lite konsumentlagar men vet inte om dom gäller. Hon har ju tex 14 dagars ångerrätt från att hon fått datorn om dom nu räknas. Vad tror ni?

[SIZE="-2"]Rubriken har redigerats av xphaze. Sätt alltid en rubrik som utförligt beskriver vad tråden du skapat handlar om.[/SIZE]

Permalänk
Medlem

Hon har väl ingått i ett avtal, blir nog svårt att bryta om hon inte vill betala av hela datorn på en gång eller dylikt.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Du tänker säkert på distansköpslagen men frågan är om den kan tillämpas då köpet inte skett över internet.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.HTM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weezer
Du tänker säkert på distansköpslagen men frågan är om den kan tillämpas då köpet inte skett över internet.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.HTM

Fast på sätt och vis har det skett genom internet för det var på en websida vi valde vilken dator hon skulle ha och vilka tillbehör och dylikt. Men det kanske inte räknas ändå :/.

Permalänk
Medlem

JO det bör absolut räknas, men frågan jag ställer är om hon har haft datorn i 2 månader, eller om du menar at det gått 2 månader sen hon beställde den?
"Det handlar trots allt om 16.000kr och hon har ju inte ens fått datorn än på 2 månader."

Om det är så att det gått 2 månader sen hon beställde den så är det bara att hota med ARN om dem inte häver ordern. Så lång tid ska det inte behöva ta.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Oj var lite otydlig, hon beställde datorn för 1-2 veckor sedan och den levereras i Februari. Så man tycker ju verkligen att dom borde kunna avbryta ordern.

Permalänk
Medlem

Ja men gör som jag skrev att du skulle göra, ta kontakt med företaget igen och försök först att snacka schysst med dem, för vem vill hjälpa någon som gnäller och skäller direkt?
Hjälper inte det så säger du bara att du kommer ta kontakt med ARN (vilket du också gör om dem inte tar tillbaka ordern!).

Någon annan som har lite andra tips till grabben?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Distansavtalslagen tror inte jag gäller för kommuner tyvärr tillämpas endast för privatpersoner om inte jag minns helt fel.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det får hon ta med företaget hon jobbar på! Troligtvis är det inget man bara "ångrar köpet" på. Rekommenderar dig att be henne att tala med företaget, men jag betvivlar att det går att göra något. Läs igenom HemPC-avtalet en gång till, noggrant.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

tjata som fan!
det borde ju inte va så svårt att avbeställa den tycker man.

Permalänk
Medlem

Med hem-PC gäller inte distansköpsavtalet eller konsumentköplagen eftersom du ingår ett avtal med arbetsgivaren som inte är näringsidkare.
Du ingår ett avtal och hyr datorn av dem.

Meddela arbetsgivaren att ni ångrat er.

Permalänk
Medlem

Hos oss i vår kommun så har man tidigare kunnat backa ur ifall någon annan person har velat köpa en dylik sak. Kolla om någon annan är intresserad av att ta över köpet, vi brukar alltid ha någon som vill köpa när tåget har gått.

Här hittade jag ett exempel hos vinga data, obs alla kanske inte har samma avtal, men de verkar inte tillåta ångerrätt.

http://www.vinga.com/dokument/Hem%20PC%20Q4%202005%20ALLRISK....

Har hittat lite mer info,

Enl distanslagen §10 (hos en annan hempcleverantör via Wasa kredit)
Så har inte företag 30 dagars öppet köp eller ångerrätt.

Hempc'n ägs utav arbetsgivaren, man hyr rätten att använda datorn i hemmet eller var det nu månde vara.

det kan se kört ut med andra ord.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Hmm det låter ju inte hoppfullt precis :(. Morsan kom i sista stund på att hon ville ha en iBook istället. Men man kanske skulle kunna "dra en rövare" så får hon säga att hennes problembarn till unge beställde datorn åt henne utan att hon var med på det?

Permalänk
Medlem

Jag vet flera företag som låtit sina anställda "ångra" sig innan dom fått hem sina datorer, Så det är nog värt att snacka med arbetsgivaren, Säga att du har fått oförutsedda utgifter som du inte räknat med och att du knappast kommer att ha råd med datorn.

Skulle inte tro att dom vill medverka till att skjutsa sin anställde till ruinens brant, Fast det är klart kommuner är inte som alla andra.

Värt ett försök?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat.. Hur kan man få för sej att köpa en dator.. å sen ångra sej!? ..De övergår mitt förstånd lite

Impulsköp på nån frän pryl på hobbex kan jag förstå.. Men här har hon ju med all säkerhet fått hem papper å fått välja dator etc. jaja..

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Avstängd

Om någon annan i företaget vill ha dator men hann inte med i början kan ta över så kan man "ångra" sig, men inte annars.

Kanske om man hamnar i ekonomisk strul, sjukskriven längre tid, arbetslös.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vid beställningen utav hennes Hem-PC så står det ordagrant att hon binder sig till detta 3års- avtal och att det Ej går att ångra sedan. Någon ångerrätt har hon dessvärre inte heller. Det är ju hennes kommun som äger datorn tills hon ev. köper ut den/lämnar tillbaka efter 3 år. Ingen kommer undan denna regel.

Det enda alternativet är att hon framför detta till sin hempc-anstiga på kommunen, så finns det säkert en chans att någon som vill beställa en dator nu/senare kan ta över hennes.

Just some info..

Visa signatur

/divve

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divve
Vid beställningen utav hennes Hem-PC så står det ordagrant att hon binder sig till detta 3års- avtal och att det Ej går att ångra sedan. Någon ångerrätt har hon dessvärre inte heller. Det är ju hennes kommun som äger datorn tills hon ev. köper ut den/lämnar tillbaka efter 3 år. Ingen kommer undan denna regel.

Det enda alternativet är att hon framför detta till sin hempc-anstiga på kommunen, så finns det säkert en chans att någon som vill beställa en dator nu/senare kan ta över hennes.

Just some info..

Dock fortfarande spännande hur distansavtalslagen ser på det här iom. att avtalet är slutet på just distans om jag förstått det hela rätt.

Spelar ingen roll om avtalet säger att man inte har ångerätt, distansavtalslagen går inte att avtala bort och gäller även abonnemang eller vad man nu ska kalla denna produkt.

Permalänk
Medlem

Avtalet är väl mellan henne och komunen, så distansavtalslagen är väl ganska körd? Det är ju komunen som köper in datorerna och distansavtalslagen gäller inte för företag?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Avtalet är väl mellan henne och komunen, så distansavtalslagen är väl ganska körd? Det är ju komunen som köper in datorerna och distansavtalslagen gäller inte för företag?

Hon har fortfarande beställt datorn i egenskap av konsument, inte i egenskap av företag?

Jag tycker det är en spännande frågeställning och skulle vara kul att se vad som händer om man hävdar konsumentlagar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hon har fortfarande beställt datorn i egenskap av konsument, inte i egenskap av företag?

Jag tycker det är en spännande frågeställning och skulle vara kul att se vad som händer om man hävdar konsumentlagar.

Det är alltså inte du som privatperson som leasar datorn av företaget utan arbetsgivaren. Så är det alltid med hem-pc avtal, utan undantag.
Sedan "hyr" man datorn av sin arbetsgiovare för ett bruttoavdrag på lönen.
Arbetsgivarna tecknar oftast försäkringar i samband med leasingen för att kunna bryta avtalen med leverantören vid t.ex avsked, sjukdom. uppsägningar o.s.v.

Man kan alltså inte som som anställd hävda distansavtalslegen eller konsumentköplagen gentemot levereantören.

Permalänk
Medlem

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)
2 § I lagen avses med
distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans,
hemförsäljningsavtal: avtal som ingås vid ett hembesök eller under en av näringsidkaren organiserad utflykt till en plats utanför dennes fasta försäljningsställe,
hembesök: ett besök i konsumentens eller någon annan konsuments bostad eller på någon annan plats där konsumenten inte endast för stunden befinner sig,
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

Den här definitionen stämmer inte in på en arbetsgivare och en anställd. Din mamma är körd om inte arbetsgivaren är snäll eller kan lösa det på ett smidigt sätt.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hon har fortfarande beställt datorn i egenskap av konsument, inte i egenskap av företag?

Jag tycker det är en spännande frågeställning och skulle vara kul att se vad som händer om man hävdar konsumentlagar.

Frågeställningen är väldigt enkel.

HemPC kallas även lånedator enligt skatteverket.
En anställd lånar datorn av arbetsgivaren under en fast uppsatt tid, vanligtvis 3 år.
Det handlar alltså inte om ett köp, utan ett lån, så konsumenträtt, distansavtal mm är totalt ointressanta.

Utrustningen är vanligtvis finansierad av ett finansbolag, som äger utrustningen och leasar ut denna till arbetsgivaren. All avtalshantering står således mellan, i detta fall, kommunen och hempc-finansiären.

Kort och gott till trådskaparen. Be din mor kontakta den ansvarige på hennes arbetsplats. Denna får i sin tur kontakta leverantören och höra om det är ok att ta bort ett paket. OM avtal redan är påskrivna, och beställningsdeadline är passerade är det rent juridiskt kört.

Ett avtal som ingås mellan 2 juridiska bolag går inte att häva, sålänge inga lagbrott begåtts.

MVH, Mjam. fd. hempc-säljare.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!