Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Zalman9500 är den tystaste kylaren i min dator just nu, och den går på 5V.
Fattar inte hur den kan vara ett steg bakåt?
Det skiljer ju ~10 grader mellan den och en 7700 i dom flesta testarna, ibland mer eller mindre men någonstans runt 10 grader.

Fortfarande ett steg bakåt när det gäller ljudnivå. 7000-serien var aldrig direkt knäpptyst, och denna är sämre tyvärr.

Anledningen till att den är tystast är att du inte hör den för allt annat som lever om i din dator eller omgivning.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

<18 db på 5V är väl knappast högt?

Jag är då nöjd med den, tystaste jag någonsin testat iaf

Permalänk
Medlem

Jag har min på 5v och tycker den är knäpptyst det ända jag hör när min dator är på är antecs fläktar som ändå är inställda på low...
Ska byta ut dem mot adda fläktar när jag får tid...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Fortfarande ett steg bakåt när det gäller ljudnivå. 7000-serien var aldrig direkt knäpptyst, och denna är sämre tyvärr.

Anledningen till att den är tystast är att du inte hör den för allt annat som lever om i din dator eller omgivning.

Den ÄR tyst. Jag kör oftsat utan större fläktar. Det enda jag kör är:
Hipers 120 mm fläkt, snurrar knappt, hörs garanterat inte.
TT Tsunami sidan 92-fläkt, knappt så den snurrar.
AC ATI Silencre 5 rev 2 på 8%, hörs INTE.

Summa summarum: 9500 är tyst (hörs inte över dom andra) på lågvarv med zalman-regulatorn och vid fullvarv så hörs den ytterst lite.

Det enda som kan höras från min burk är hårddiskarna då och då.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
<18 db på 5V är väl knappast högt?

Jag är då nöjd med den, tystaste jag någonsin testat iaf

Den låter ju inte ens <18db på 5V, så det är inte ens ett argument. Den låter 22dBA@1m på 5V, och det är inte så bra för att vara så pass "neddragen" i hastighet.

"Tyst" är väldigt subjektivt. När jag kommer hem från den dånande kylanläggningen på jobbet känns till och med mitt kylskåp tyst, trots att det effektivt dränker ljudet av min dator när kompressorn slår igång.

För en vanlig person som inte vet hur tyst en dator kan bli, och jämför med gamla 486:or så är den givetvis tyst.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Kanske är sant som du säger
Har nog aldrig hört en riktigt tyst burk.

Enligt min mening så är kylaren tyst, och det verkar ju dom flesta hålla med om?
Jag trodde det var en av dom tystaste faktiskt.
Men man kan ju ha fel.

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här. Med en bättre fläkt hade den kunnat kyla lika bra OCH varit mycket tystare. SPCR har testat mofifiera dit en Nexus 92mm fläkt med gott resultat. Dock så krävde 9500 ändå rätt högt flöde för att prestera bra; kylförmågan sjönk dramatiskt vid mycket lågt flöde.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.