Permalänk
Medlem

Problem med dualchannel

Idag köpte jag ett nytt minne, för att kunna köra dualchannel (trodde jag). Då jag vet att man måste ha identiska minnen så köpte jag ytterligare ett samsung 512 400mhz cl3.

Nu är min fråga, räcker det att de är så här pass identiska eller måste minnena vara tillverkade i samma serie, vid samma tidpunkt?
Jag får nämligen ett felmeddelande när jag försöker starta datorn med minnena i "dualchannelposition", "system fail due to cpu overclocking".

Cpu:n har jag inte rört. Jag var tvungen att ändra Vdimm till 2,7 volt för att få det nya minnet att fungera men då inte i "dualchannelplatsen".

Jag använder mig av:
Amd athlon 64 3000+
2x 512 samsung 400mhz cl3 minnen (köpta med ingefär ett års mellanrum)
A8V deluxe moderkort

Är det möjligt att använda dessa minnen i dual channel eller har jag gjot bort mig helt?

Permalänk
Medlem

för att Dual-channel ska aktiveras får du ha det ena minnet i bank 0 och det andra i bank 2...alltså lägg minnena i de 2 blåportarna...

Permalänk
Medlem

När jag gör det säger datorn "system fail due to cpu overclocking". och vill inte starta

Permalänk
Medlem

reseta CMOS...

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad..:(

Permalänk

Då är nog minnena inte helt identiska.
Om du kollar på någon nätbutik så står det oftast att dom är matchade med varandra.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Det var det jag var rädd för :(, trots att alla specs i butikens beskrivning var de samma..

Edit:
Kollade i CPU-Z

512
samsung

minne 1
part number m3 68l6523cus-ccc
serial number f1085172
week 73, year 05

minne 2
part number m3 68l6423ftn-ccc
serial number f1069088
week 02, year 05

Var det som skiljer dem åt. Räknas de inte som identiska pga av detta?

Permalänk

Okej, jag vet inte riktigt hur det går till när dom matchar minnena med varandra men satsa istället på att köpa två stycken som är matchade.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

måsta man köpa matchade minnen för att dual channel ska funka?

Permalänk
Medlem

ja det måste man om man vill vara säker på att dual-channel ska fungera...osäkert om man köper två som man tror sig är likadan och det senare inte fungerar...

Permalänk
Medlem

A8v delux ,är väl socket 754 & på de funkar inte dual channel tyvärr

Visa signatur

Swede32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swede32
A8v delux ,är väl socket 754 & på de funkar inte dual channel tyvärr

Det finns för 939 också, jag har ett sådant och kör dual-channel trots att jag köpt minnena med ett års mellanrum. 2x512 Kingston PC 3200, hade lite strul först men bytte BIOS, sedan har den gått som tåget.

Permalänk
Medlem

ok, jag har också 939 så det ska funka.
matte_a, vilket bios bytte du till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kirie
ok, jag har också 939 så det ska funka.
matte_a, vilket bios bytte du till?

Den jag kör nu heter 1015.002 men om jag inte missminner mig alldeles så var det 1012 som fick det hela att fungera bra när den släpptes.

Permalänk
Medlem

OK det löste problemet, cpuz säger att jag kör dual^^

NU fick jag en annan sak att tänka på bara, den första "bootbilden" som visas blev fucked up efter biosbytet, halva saknas o.O.
De första gångerna jag startade datorn hade jag "bad något checksum" så jag tryckte f2 för att "revert to default". Allt verkar funka som det ska dock. Är detta något att vara orolig för eller är det ofarligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kirie
OK det löste problemet, cpuz säger att jag kör dual^^

NU fick jag en annan sak att tänka på bara, den första "bootbilden" som visas blev fucked up efter biosbytet, halva saknas o.O.
De första gångerna jag startade datorn hade jag "bad något checksum" så jag tryckte f2 för att "revert to default". Allt verkar funka som det ska dock. Är detta något att vara orolig för eller är det ofarligt?

Jag har också en halv bild i början men annars funkar allt som det ska.

Permalänk
Medlem

Ok då är det altså lugnt^^
Tack för hjälpen btw^^

Permalänk
Medlem

Köpte ett sånt här minne för några månader sedan
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303103&cks=PRL

sen fick jag ett sånt här i julklapp
http://www.webhallen.com/prod.php?id=42423

tror ni att detta är samma minnen och att dom kommer att fungera i dual channel i ett asus a8n sli premium?

Permalänk

Ja dom är så identiska dom kan bli.
Kolla på Tillverkarens Artnr: CMX1024-3200C2.
Likadana.

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk

Jag har en relaterad fråga. Hur vet man om minnena körs i dual eller single channel mode? Jag har en HP Pavillion d1283.se och i Bios står inget om dual/single channel (uppgraderade bios nyss). Moderkortet, ett PTGD2-LA (Piranha), har fyra slots, färgkodade parvis - blått + gult vill jag minnas.

Idag har jag 2x512MB i slot 1+3. Jag hade tänkt uppgradera med ytterligare 2x512MB i slot 2+4.

Frågor:

1. Måste alla fyra minnesmodulerna vara "lika", eller räcker det att de är matchade i respektive channel?

2. Hur sjutton ser jag om de tickar i dual channel eller single channel mode?

*bump*

Mvh
Anders