Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Varför håller du dig enbart till x86 på servrar för, servrar som servrar, programvaran och systemet finns ju till de flesta...
Opteron konkurrerar ju inte mot enbart Intel på servermarknaden om du tror det.

Desktop:
Prisvärdaste... Vilken är mer prisvärd? Beror på om du värderar tyst vs snabb etc.
Svalaste... Vilken desktopprocessor är svalare? Apple har sedan ett tag behövt vätskekylning. Dothan är svalare. Det används i desktops, Yonah som kommer ut nu är svalare. Det kommer användas i desktops. G5orna är varma ja. Men G4orna är jättesvala istället. Och G4or görs fortfarande för stationära datorer.

Jag pratade om småservrar. Egentligen drog jag in Opteron för att den är populär att användas till desktop. Men vi kan stryka det. Jag vet att det finns dunderprocessorer där ute.

Och prisvärdast. Vilken desktop processor är tystare än A64 vid den prestandan/priset? Pentium M är ingen desktop-processor.
Svalast då? G4, varför dra in G4? Då kan vi lika gärna dra in VIA C3 och C7, eller 486 och andra utdaterade processorer. Jag snackar om moderna processorer. Där är Athlon 64 den svalaste till desktop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag pratade om småservrar. Egentligen drog jag in Opteron för att den är populär att användas till desktop. Men vi kan stryka det. Jag vet att det finns dunderprocessorer där ute.

Och prisvärdast. Vilken desktop processor är tystare än A64 vid den prestandan/priset? Pentium M är ingen desktop-processor.
Svalast då? G4, varför dra in G4? Då kan vi lika gärna dra in VIA C3 och C7, eller 486 och andra utdaterade processorer. Jag snackar om moderna processorer. Där är Athlon 64 den svalaste till desktop.

Pentium M ÄR Intels nya steg i desktopcpuer. Deras nya cpuer är alltså Pentium M vid ett annat namn och lite modernare teknologier, .
Pentium 4 är gammalt, precis som G4an. De är från samma tidsålder. Båda är ute men används fortfarande i väntan på nya cpuer.
NetBurst är nedlagt utav Intel, Pentium 4/Pentium D är hållplats. De kom inte längre, de byter spår. Stationära som Xeon. Pentium M har gått stationärt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Pentium M ÄR Intels nya steg i desktopcpuer. Deras nya cpuer är alltså Pentium M vid ett annat namn och lite modernare teknologier, .
Pentium 4 är gammalt, precis som G4an. De är från samma tidsålder. Båda är ute men används fortfarande i väntan på nya cpuer.
NetBurst är nedlagt utav Intel, Pentium 4/Pentium D är hållplats. De kom inte längre, de byter spår. Stationära som Xeon. Pentium M har gått stationärt.

Pentium Ms efterföljare kommer inte finnas som desktop processorer förräns mot slutet av året som tidigast. Och om du inte noterat det så har P4 utvecklats betydligt sedans den släpptes. G4 har inte utvecklats alls i samma takt. P4 är modern till intrutkionerna och prestandan. Bara lite värmeproblem. G4 håller inte alls samma klass.
Netburst är inte nedlagt. Dom ska lägga ner det snart, det är sant. Men än är det liv i det gamla åbäket.

Men M betyder Mobile i namnet Pentium M. Än så länge dröjer det ett bra tag innan Pentum M är en desktop processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Pentium Ms efterföljare kommer inte finnas som desktop processorer förräns mot slutet av året som tidigast. Och om du inte noterat det så har P4 utvecklats betydligt sedans den släpptes. G4 har inte utvecklats alls i samma takt. P4 är modern till intrutkionerna och prestandan. Bara lite värmeproblem. G4 håller inte alls samma klass.
Netburst är inte nedlagt. Dom ska lägga ner det snart, det är sant. Men än är det liv i det gamla åbäket.

Men M betyder Mobile i namnet Pentium M. Än så länge dröjer det ett bra tag innan Pentum M är en desktop processor.

G4an stannade upp delvis, men samtidigt är det så att Apple bara inte valde att köra vidare på den bara. "G4"an finns ute som dualcore 2ghz, med ddr2 etc. Men Apple kör inte på den.

Varför man inte köra Pentium M som desktop cpu idag är till stor del att den är mycket dyrare än P4an och med sämre slutprestanda i många avseenden. Men mycket mer effektiv. Pentium M är väldigt duglig som stationär cpu, enda begränsningen är ju priset. Finns många här på sweclockers som kör Dothan som stationär.

Angående namnet och Mobile, Det är därför Intel har beslutat att byta namn på hela serien. Duo och Solo med lite siffror efter är väl namnet nu eller hur blir det. Benchmarksen för nya 2GHz Duo är ju jämnbra med AMD64 4400+ eller något sådant. Så säga att det inte är en stationär cpu... Nja. Det är nog helt fel.

Permalänk
Medlem

Kommer det någons komma några riktiga Pentium M till desktop. Till riktiga PM räknar jag då Kärnor som Banias, Dothan och Yonah. Intel sa väl att Merom, Conroe och Woodcrest skulle bygga på en ny arkitektur som förvisso liknade PM men ändå var olik och hade inslag från netburst.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

G4an stannade upp delvis, men samtidigt är det så att Apple bara inte valde att köra vidare på den bara. "G4"an finns ute som dualcore 2ghz, med ddr2 etc. Men Apple kör inte på den.

Varför man inte köra Pentium M som desktop cpu idag är till stor del att den är mycket dyrare än P4an och med sämre slutprestanda i många avseenden. Men mycket mer effektiv. Pentium M är väldigt duglig som stationär cpu, enda begränsningen är ju priset. Finns många här på sweclockers som kör Dothan som stationär.

Angående namnet och Mobile, Det är därför Intel har beslutat att byta namn på hela serien. Duo och Solo med lite siffror efter är väl namnet nu eller hur blir det. Benchmarksen för nya 2GHz Duo är ju jämnbra med AMD64 4400+ eller något sådant. Så säga att det inte är en stationär cpu... Nja. Det är nog helt fel.

Men bara för att den presterar bra är det inte en desktopprocessor. Athlon 64 är den svalaste, snabbaste och prisvärdaste dekstopprocessorn. Punkt!
Pentium M är ingen desktop processor. Det är ett faktum. Och den familjen kommer inte bli det förräns slutet av året. Dne är sval, och snabb på vissa saker.
Bara för att en kontorist kan bära saker så innebär inte det att kontoristen är en lagerarbetare.

Vill gärna se dom där benchmarksen du pratar om sen också.

Men kalla inte Pentium M för desktop. Isåfall kan man kalla Aplha för mobile bara för att det är möjligt att bygga bärbara av den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Kommer det någons komma några riktiga Pentium M till desktop. Till riktiga PM räknar jag då Kärnor som Banias, Dothan och Yoana(stavning?). Intel sa väl att Merom, Conroe och Woodcrest skulle bygga på en ny arkitektur som förvisso liknade PM men ändå var olik och hade inslag från netburst.

Det kommer bygga på samma. Pentium M är redan en PIII som är förbättrad och har inlsag från netburst redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Det kommer bygga på samma. Pentium M är redan en PIII som är förbättrad och har inlsag från netburst redan.

Resonerar man på det viset så kommer Woodcrest vara en trimmad Pentium Pro eller?;)

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Resonerar man på det viset så kommer Woodcrest vara en trimmad Pentium Pro eller?;)

Japp, men det är det ju i grund och botten, fast trimmad är väl fel ord, dom har ju byggt om den ganska rejält.

Men det kommer inte vara mycket skillnader alls mellan Pentium M och de senare Desktop-varianterna.

Permalänk
Medlem

Pipelinen ska väl förlängas lite om jag inte har fel. Två steg eller nåt.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Avstängd

Är det så? Vill gärna ha lite info om det, det låter intressant. Har inte hört om så stora förändringar. Även fast 2 steg ofta kan vara ganska små förändringar.

Permalänk
Medlem

Var ganska länge sedan det fanns artiklar om det så de kan bara ha varit spekulationer. Jag har för mig att det var the Inquirer som skrev, och det gör det inge bättre.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Avstängd

Okej, ja då kanske det inte blir av då. Men det borde ju vara en anledning till att det tar tid, men dom har ju inte tid till stora ändringar alls. Större ändringar tar många år att utveckla.

Permalänk
Medlem

Ska du spela så ta en AMD, P4an om du ska använda den som workstation. Fast jag skulle nog ta AMDn i vilket fall som helst. är så jävla trött på mitt slöa as till P4a.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crady
Ska du spela så ta en AMD, P4an om du ska använda den som workstation. Fast jag skulle nog ta AMDn i vilket fall som helst. är så jävla trött på mitt slöa as till P4a.

Varför P4 till workstation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Varför P4 till workstation?

Dell ger bra service?:p

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]