Posten vill ha legg när jag ska hämta ut paket :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyvete
Jag har 1 REK lapp där jag andvänder ett annat namn. Undrar hur det skall gå..

Beställt porr nu igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Man är väl enligt lag skyldig att kunna legitimera sig vid förfrågan?

Det är man säkert men man kan ju inte följa alla lagar

Visa signatur

Varför inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Man är väl enligt lag skyldig att kunna legitimera sig vid förfrågan?

Bara polisen som kan kräva att du ska legitimera dig. Om du ska in på en pub men inte till visa legitimation så kan de neka dig inträde. Men du behöver inte visa.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jag har ett REK som dom stavat fel på mitt namn på (Johan Borg istället för Johan Bogg)... tänk om dom inte godkänner mitt legg?

Hemska tanke.. .:D

Det skall dom inte göra, isåfall bryter dom mot postens regler.

Dock har dom lite konstiga rutiner. Om du har legitimation och har med dig någon mer som kan legitimera sig så får du hämta paketet.

Ungefär samma sak som du skriver har hänt mig (posten läste mitt namn fel, och skrev fel på avin på det rekkade brevet) därför är jag helt säker på detta.

Visa signatur

//janson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Bara polisen som kan kräva att du ska legitimera dig. Om du ska in på en pub men inte till visa legitimation så kan de neka dig inträde. Men du behöver inte visa.

Om man nu inte vill komma in

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Eller så gör du som en kompis, vissa flickvännens lägg. Lägg till saken att han är svart och bruna ögon och svart kort krulligt hår och hon är blond och långhårig.... de måste fan varit blinda!!

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blå
Jag är 24 år har varken pass eller legg, legget vart jag av med samma dag jag fyllde 18 fick det två veckor tidigare men jag behöver då aldrig vissa nåt av det när jag får paket.

Vadå äru omyndighetsförklarad el ?

Ontopic
På tal om ifall de funkar med mamma så gåre typ bra med vem som helst som styrker att du är du...Fast lättast är ju, som många redan sejer, att du skaffar dej ett legg

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
Där ser man, det jag skrev fick en kompis höra på posten när han skulle ta ut pengar och bara hade pass.
Tydligen hade posten fel, som vanligt

EU-passen (de vinröda) godtas som legitimation av post och banker. Däremot inte äldre pass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Man är väl enligt lag skyldig att kunna legitimera sig vid förfrågan?

så länge man vill t.ex. gå in på baren, åka bussen på barn-/ungdoms biljett, köpa sprit på bolaget eller dylikt... kan man inte får man ju inget straff för det iaf men man får inte utnyttja den tjänsten så att säga.

Jag själv var tvungen att visa leg en gång för att få åka på barn biljett när jag skulle åka buss hem från min boxningsträning på annan ort, för att busschaffisen inte gick med på det annars.
Han gick som tur var med på det efter ett tag, men det är inte lätt utan leg, under 15 när man har
pheta pollisar. "man måste kunna bevisa att man är tillräckligt ung" typ...

Permalänk
Medlem

Var lite läskigt att dom inte frågade efter leg en gång när jag beställt datagrejer och kom med kollinummret (sitter alltid och hamrar F5 på deras status sida ). Betalade bara och fick min låda, antingen så kände posten människorna igen mig(har varit där ett "par" gånger tidigare ) eller så kunde vem som helst hämta ut paket den dagen...
Kom på det senare och funderade ifall jag skulle gå tillbaks och fråga vad dom sysslar med men valde istället att slänga iväg ett mail men det fick jag aldrig svar på... Likaså fick jag inte svar på varför min senaste paket hade status: skickas till mottagarens serviceställe, i 2.5 dagar...

Tycker numera att posten är lite sisådär... Tycker det borde komma någon konkurrent så dom måste skärpa till sig.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Tror inte posten frågar efter legg om du har beställt via postförskott. Skulle någon annan betala ditt paket så är det bara att beställa nytt!

Permalänk
Medlem

Man behöver inte visa legg när man har redan betalt för paketet, ganska självklart.

När det tillkommer en faktura eller nåt annat slag med betalning i efterhand så måste man visa legg (för att inte nån ska beställa nåt i nån annans namn sen ta avin och då har den dumma pojken paketet med den helt ovetandes är tvungen att betala).

Annars vet jag inte. Ett väldigt hett tips är att fråga posten, undrar varför så många försöker få svar genom forum istället för att fråga företagen som kan det rätta svaret.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Man är väl enligt lag skyldig att kunna legitimera sig vid förfrågan?

Ja, bara att gå hem och hämta passet då.
Du kan knappast mena att det är lag på att jämt gå omkring med någon form av ID-handling?

Jag är 20, använder mitt pass som legitimation, skaffar inte något ID förrän jag har körkortet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tibberia
Man behöver inte visa legg när man har redan betalt för paketet, ganska självklart.

Bara för att någon kommer med en avi är det inte säkert att det är personen som betalt.

Permalänk
Medlem

Det behöver det inte vara, men man behöver iaf inte visa legg. Sen vad du säger "avi" kan det vara många saker. Tror att du menar för ett paket som man har betalt. För det händer få bedrägerier med paket som har redan betalat. För avin går bara via posten sen till dig, ganska säkert, för elakingen kan inte veta att du har beställt en vara så därför är det svårt att fel person får tag på avin.

Medans med en obetald vara så kan någon annan skicka den i ditt namn och veta att en avi kommer ut till brevlådan dom närmsta dagarna.

Permalänk
Medlem

Men om ett paket kommer som postförskott så varför skulle någon beställa den i någonannans namn och sedan lösa ut den med en stulen avi?
Tycker det borde vara enklare att beställa till sig själv så får man avin direkt utan att behöva stjäla den?
I slutändan blir det ju ändå samma sak, man får lösa ut paketet på "posten".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklasf
Men om ett paket kommer som postförskott så varför skulle någon beställa den i någonannans namn och sedan lösa ut den med en stulen avi?
Tycker det borde vara enklare att beställa till sig själv så får man avin direkt utan att behöva stjäla den?
I slutändan blir det ju ändå samma sak, man får lösa ut paketet på "posten".

Det kanske är en vara till ett väldigt fördelaktigt pris?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ja, bara att gå hem och hämta passet då.
Du kan knappast mena att det är lag på att jämt gå omkring med någon form av ID-handling?

Jag är 20, använder mitt pass som legitimation, skaffar inte något ID förrän jag har körkortet.

Mja, jag har för mig att jag läst det någonstans, att man är skyldig att kunna legitimera sig.
Men jag kan ju såklart (t.o.m. antagligen) ha fel.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vi har inte i Sverige något tvång på att vi måste ha leg som i vissa andra länder. Däremot så finns det vissa tjänster i samhället som kräver att man har leg, men det är en annan femma.