Permalänk
Medlem

BIOS i märkesdator

Som många säkert vet är det nästan helt omöjligt att flasha in ett orginal-bios på ett moderkort som sitter i en märkesdator. Men om man vet vilket moderkort som sitter i sin dator(det sitter ett MSI kort i min), skulle man då kunna köpa ett färdigprogrammerat bios-chip från eksitdata och stoppa i och få det att fungera på den vägen?

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Medlem

det skulle ju vara bra om någon testade det.. men jag har aldrig ens hört någon som har försökt..

Permalänk
Medlem

Jupp, hade förhoppningar att det var nån som hade provat Annars kanske man får bli den första. Jag tycker att det borde fungera i alla fall. Det blir ju inte samma sak som att flasha i alla fall.

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Medlem

Um... Om du vet vilket kort som är rätt, och korten är identiska, så kan du flasha in biosen, genom att använda en dosflasher med stöd för tvingad flashning. Jag har iofs bara "upgraderat" gamla asus P2/P3 kort med asus orginalbios, men processen ska vara den samma.

Lycka till med att lista ut vilket flashverktyg som funkar med din bios, och kan tvinga flashning. Inte helt sällan är just "tvingad" switchen inte dokumenterad, antagligen just för att förhindra sånt här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Re: BIOS i märkesdator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skalle
Som många säkert vet är det nästan helt omöjligt att flasha in ett orginal-bios på ett moderkort som sitter i en märkesdator. Men om man vet vilket moderkort som sitter i sin dator(det sitter ett MSI kort i min), skulle man då kunna köpa ett färdigprogrammerat bios-chip från eksitdata och stoppa i och få det att fungera på den vägen?

Om det är en HP dator så är garanterat bios chipset fastlött på moderkortet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless