Permalänk
Medlem

Diskett station = Generator

Undrar om jag kan bygga om en diskettstation till en generator, Tänkte driva 4 st halvstarka lysdioder och skulle motstånd behövas?

EDIT: Det jag vet är att det som snurrar är magneten å resten sitter på kortet Som en ovänd motor men ändå inte magneten sitter ytters medans koppar tråden sitter fast innerst. Är det då en DC-motor?

EDIT2:http://www.mcnews.com.au/NewBikeCatalogue/2006/kawasaki/road/... så ser den ut å när jag ser den bilden så verkar det som om det kan fungera

Eller om man vill gå den enkla vägen, Vart köper man dem någonstans? Har letat på elfa efter generator men inte hittat något

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

du menar väll motorn i diskett stationen misstänker jag? ska väll kunna gå om du har tillräckligt högt varv på den? ska det bli en ficklampa eller dylikt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

De är väl en stegmotor,

Permalänk

En cd-läsare har i alla fall oftast en dc-motor, men jag vet inte hur det är med diskettstationer. Det e la bara att plocka isär den och kolla med en mulitmeter, det e la det enda vettiga man kan använda diskettstationer till ^o)

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
De är väl en stegmotor,

håller med. Borde vara en stegmotor eftersom det är ganska kinkigt med varvtalet på hdd, cd, dvd och diskett. En dcmotor har inte konstant varvtal utan det varierar kraftigt beroende på motstånd och därför använder man sig av stegmotorer som är mycket enklare att hålla konstant fart på. Skulle du använda en stegmotor som genetator borde du få ut minst tre faser beroende på motorns "upplösning".

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Bara jag som inte fattar varför du vill skapa ström i datorn? Du har ju redan ett nätagg som ger elektrisitet.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Bara jag som inte fattar varför du vill skapa ström i datorn? Du har ju redan ett nätagg som ger elektrisitet.

*elektricitet

Håller me...även om de skulle funka..mmåste man inte ha en jäkla fart på skiten....ska du sitta å veva eller? kanske en vindgenerator?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en stegmotor är väl ungefär som en vanlig motor bara att den har fler linningar (stavning?). man borde kunna använda den som en generator tycker jag men och kunna likrikta spänningen som kommer ut från alla "linningar". men jag är osäker

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
*elektricitet

Håller me...även om de skulle funka..mmåste man inte ha en jäkla fart på skiten....ska du sitta å veva eller? kanske en vindgenerator?

Hmm? ganska kul modd i så fall, hämta kraften från luftflödet från fläktarna a´la vindkraft

Permalänk
Medlem

En vanlig liten dc-motor du kan köpa på cladde är bättre.

Vad exakt är det du vill göra?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Det jag ska göra är att sätta en generator i RC bilen som har dioder fram å bak, En GS11X motor är det som ska ge den fart

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Jag har gjort liknande saker (Lysdioder på en kyosho Pure Ten Alpha och en Inferno DX2) Jag skulle istället för generatorn använda batterier, det kommer vara jobbigt att få en jämn spänning med generatorn eftersom motorn på bilen varvar så olika. Jag skulle helt klart rekomendera att använda vanliga batterier, de håller bra länge om det bara ska driva några lysdioder.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

dum fråga kanske, är RC-bilen bensindriven eller eldriven?

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
håller med. Borde vara en stegmotor eftersom det är ganska kinkigt med varvtalet på hdd, cd, dvd och diskett. En dcmotor har inte konstant varvtal utan det varierar kraftigt beroende på motstånd och därför använder man sig av stegmotorer som är mycket enklare att hålla konstant fart på. Skulle du använda en stegmotor som genetator borde du få ut minst tre faser beroende på motorns "upplösning".

Disketter har väl en märkning för att läsaren ska kunna känna av när de snurrat ett varv? Typ som sitter på den lilla plåtbiten i mitten eller så. På det viset kan den läsa av i lite varierande hastighet och ändå läsa rätt. På gamla 5.25"-floppys sitter detta som ett litet hål i innerkanten. Ett i papphöljet och ett motsvarande på magnetskivan som snurrar.

En gång försökte jag läsa en 5.25"-diskett med en läsare där motorn inte gick, utan jag snurrade skivan manuellt med en skruvmejsel. Tror faktiskt att jag kom till meddelandet "startar MS-DOS" innan det hängde sig pga. läsfel eller så. Tog ett tag att komma dit pga. den låga rotationshastigheten dock... Så diskettstationer är nog inte så känsliga för vilken hastighet det blir.

Gissningsvis har alla digitala lagringsmedier som bygger på snurrande media (antingen som skivor eller som band) något system för att antingen anpassa läshastigheten till rotationshastigheten eller tvärtom. Små varianser i hastighet har du alltid, och reglerar du itne det på något sätt tappar enheten så småningom bort sig i läsningen. Sen kan detta säkert vara löst på olika sätt i olika tillämpningar, men jag har svårt att tänka mig att exempelvis en hårddisk eller CD-läsare skulle vara baserad på stegmotorer. (En stegmotor torde ju ge en aningen ryckigare framfart än en DC-motor, då den bygger på att man skickar ström genom olika lindningar vid olika tidpunkter.)

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Kan garanterat säga att hårddiskar använder sig av stegmotorer, jag skruvade nämligen isär en själv för bara några dar sedan för att kunna använda motorn till annat. Blev skapligt besviken när jag fick se att det var en stegmotor som krävde 4-5 ledare. Stegmotorn (som har minst tre lindningar) är inte ryckigare än en dcmotor (med endast två lindningar), dessutom är den mycket exakt när det gäller hastighet. Ska du variera hastigheten på en dcmotor måste du ändra spänningen (vad händer om spänningen är lite ostabil?). Ska du ändra hastigheten på en stegmotor så ändrar du periodtiden, vilket kan göras mycket exakt utan risk för störningar, om spänningen varieras händer inte ett smack så länge den är hög nog för att orka driva runt motorn. I och med att motorn snurrar precis ett varv per period så behöver du inte hålla reda på var den befinner sig.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Disketter har väl en märkning för att läsaren ska kunna känna av när de snurrat ett varv? Typ som sitter på den lilla plåtbiten i mitten eller så. På det viset kan den läsa av i lite varierande hastighet och ändå läsa rätt. På gamla 5.25"-floppys sitter detta som ett litet hål i innerkanten. Ett i papphöljet och ett motsvarande på magnetskivan som snurrar.

En gång försökte jag läsa en 5.25"-diskett med en läsare där motorn inte gick, utan jag snurrade skivan manuellt med en skruvmejsel. Tror faktiskt att jag kom till meddelandet "startar MS-DOS" innan det hängde sig pga. läsfel eller så. Tog ett tag att komma dit pga. den låga rotationshastigheten dock... Så diskettstationer är nog inte så känsliga för vilken hastighet det blir.

Gissningsvis har alla digitala lagringsmedier som bygger på snurrande media (antingen som skivor eller som band) något system för att antingen anpassa läshastigheten till rotationshastigheten eller tvärtom. Små varianser i hastighet har du alltid, och reglerar du itne det på något sätt tappar enheten så småningom bort sig i läsningen. Sen kan detta säkert vara löst på olika sätt i olika tillämpningar, men jag har svårt att tänka mig att exempelvis en hårddisk eller CD-läsare skulle vara baserad på stegmotorer. (En stegmotor torde ju ge en aningen ryckigare framfart än en DC-motor, då den bygger på att man skickar ström genom olika lindningar vid olika tidpunkter.)

Jag har bara sett hårddiskar med stegmotorer, och antalet cd-rom/dvd-enheter jag har vart inne i så har väl 50/50 haft stegmotorer,
Och diskettenheter har jag bara sett med stegmotor,
Har nog inget med exakt vilken position den är i utan lätt kunna ändra farten.

Permalänk
Medlem

ok det är väll bara att lägga ned då, Men det var en bra ide iaf.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

du har ju 6v eller 4,8v beroende på om du kör laddningsbara eller vanliga battericeller i batteripacket till radiomottagaren + servon varför inte bara ta där ifrån?

Fast en generator skulle va lite tufft, så man kan ladda batteripacket under gång, men de krävs ju lite mer än bara en generator,

Permalänk

Att belasta motorn med en generator så den laddar sig själv verkar lite smådumt i mina öron. Om du faktiskt känade energi på det sättet, så har du härmed uppfunnit världens första och ända evighetsmaskin:)

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Att belasta motorn med en generator så den laddar sig själv verkar lite smådumt i mina öron. Om du faktiskt känade energi på det sättet, så har du härmed uppfunnit världens första och ända evighetsmaskin:)

Hur ska man starta den då??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Att belasta motorn med en generator så den laddar sig själv verkar lite smådumt i mina öron. Om du faktiskt känade energi på det sättet, så har du härmed uppfunnit världens första och ända evighetsmaskin:)

Om du inte är allt för bakom flötet eller sovit under en sten, eller bara kikat igenom tråden så är de en GS11X motor de handlar om, alltså en metanoldriven motor,
i metanoldrivna bilar har man ett litet batteriack till servona och radiodelen,
Men dom batterierna tar ju självklart slut.
Därför skulle de va lite små tufft ifall man slapp detta med hjälp av en generator som laddar de batteriacket när man kör.

man skulle kunna ha en till slungkoppling fast en invarterad som driver generatorn vid ett viss varvtal ganska lågt sen när man drar på och motorn driver bilen frammåt så släpper den slungkopplingen så generatorn stannar, så slipper den därmed skena iväg i laddspänning + at den inte drar effekt när man kör.
Självklart ä rdetta en komplicerad lösning, tar vikt utrymme m.m.
Men är de större modeller så går de säkert få till nått som funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Om du inte är allt för bakom flötet eller sovit under en sten, eller bara kikat igenom tråden så är de en GS11X motor de handlar om, alltså en metanoldriven motor,
i metanoldrivna bilar har man ett litet batteriack till servona och radiodelen,
Men dom batterierna tar ju självklart slut.
Därför skulle de va lite små tufft ifall man slapp detta med hjälp av en generator som laddar de batteriacket när man kör.

man skulle kunna ha en till slungkoppling fast en invarterad som driver generatorn vid ett viss varvtal ganska lågt sen när man drar på och motorn driver bilen frammåt så släpper den slungkopplingen så generatorn stannar, så slipper den därmed skena iväg i laddspänning + at den inte drar effekt när man kör.
Självklart ä rdetta en komplicerad lösning, tar vikt utrymme m.m.
Men är de större modeller så går de säkert få till nått som funkar.

Går det inte använda nån slags regulator så den inte laddar mer än vad den får då? Då skulle den ju kunna ladda hela tiden, för att bara ladda på typ tomgång kommer ju inte hjälpa mycket för man stannar ju gärna inte och låter bilen gå bara för att man ska ladda batterierna lite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny87
Går det inte använda nån slags regulator så den inte laddar mer än vad den får då? Då skulle den ju kunna ladda hela tiden, för att bara ladda på typ tomgång kommer ju inte hjälpa mycket för man stannar ju gärna inte och låter bilen gå bara för att man ska ladda batterierna lite?

jo självklart måste man ha det oxå men där motorn har sitt maxvrid så vill man nog ha de till att driva bilen framåt,
fast en liten gennerator kanske inte snor så mkt effekt.
Man kan ju ha de överlappande,

Permalänk

Jag vet inte hur mycket motorn varvar på tomgång, men jag vet att det finns nitrometanmotorer för RC som varvar 30k rpm+, så jag vet inte riktigt vad för elmotor man ska använda isf. Att ha så batterierna laddas endast på tomgång skulle inte fungera så bra för mig ivf. Hur ofta går motorn på tomgång? För det andra så tycker jag att det oftast är batterierna i kontrollen som blir dåliga först. Det går iofs att lösa genom att använda en extärn strömkälla till kontrollern. (typ batterieleminator eller liknande.)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

blir de inge bygge??

Visa signatur