Gammalt spel efterlyses!!

Permalänk

Gammalt spel efterlyses!!

Hej!...

jag söker efter ett gammal, vad kan man kalla det, pusselspel(?)

det gick ut på att man skulle tex få en lampa att börja lysa, och för att göra det var man tvungen att sätta ut olika saker på lämpliga ställen, typ en hamster i ett hjul som var kopplad till en motor, och en katt som fick hamstern att springa...

det var hur kul som helst! men jag kommer inte ihåg vad det heter...men jag vet att nån måste komma ihåg det också

//Jonas

Permalänk
Medlem

The Incredible Machine.

http://www.vintage-sierra.com/puzzle/tim2.html

En bild på 2:an.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk

ooooh me like you! tack!!

Permalänk
Medlem

Finns även en tredje sen finns även Crazy Machines i två upplagor som är i samma stuk

Permalänk
Medlem

Det där spelet satt man mycket med på 486'an när man var mindre:)

Kan väl passa på att efterlysa ett gammalt spel jag med, tyvärr minns jag inte SÅ mycket av det:/
Minns att jag spelade det hos min granne på hans amiga/c64/något i den stilen. Det var ett plattformsspel, o man var en vit liten riddare. Minns att man dödade skelett, o att man kunde hitta nya vapen, bland annat röda pilar, vita pilar o någon sorts solaktigt vapen som snurrade runt den plattform man sköt den på. Minns även att en av bossarna var en stor skelettdrake.

Skulle vara GULD om någon vet vilket spel jag yrar om, o om det finns till PC:)

Permalänk
Medlem

jag letar också efter ett spel.
jag vet att det var ett bilspel, man köppte en bil sedan skulle man laga den.
man kunde köpa nya delar via tidningen, och om man nu skulle byta en del i motorn så var man tvungen att ta isär hela motorn bit för bit för att kunna byta den delen.
man var i ett garage och gjorde allt detta.
tror att det hadde "garage" i titeln men är inte säker.

vet ni vad det är för spel såär jag tacksam
även länkar till spelet är välkomna.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boney
jag letar också efter ett spel.
jag vet att det var ett bilspel, man köppte en bil sedan skulle man laga den.
man kunde köpa nya delar via tidningen, och om man nu skulle byta en del i motorn så var man tvungen att ta isär hela motorn bit för bit för att kunna byta den delen.
man var i ett garage och gjorde allt detta.
tror att det hadde "garage" i titeln men är inte säker.

vet ni vad det är för spel såär jag tacksam
även länkar till spelet är välkomna.

Är det Redline: Legal Street Racing du menar. Det är iaf så som du beskriver. Att man måste plocka isär motorn för att byta en del, och man kan köpa enskilda delar osv.

//_boriz

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boney
jag letar också efter ett spel.
jag vet att det var ett bilspel, man köppte en bil sedan skulle man laga den.
man kunde köpa nya delar via tidningen, och om man nu skulle byta en del i motorn så var man tvungen att ta isär hela motorn bit för bit för att kunna byta den delen.
man var i ett garage och gjorde allt detta.
tror att det hadde "garage" i titeln men är inte säker.

vet ni vad det är för spel såär jag tacksam
även länkar till spelet är välkomna.

Jag tror på Gearhead Garage!

www.gearheadgarage.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Haha, gearhead garage demot lirade man när man var mindre.

Passar på att fråga om ett spel jag också då. Det var till PC, fast kommer inte ihåg vilket OS det var på.
Det var inte windows för datorn var alldeles för gammal för ens 3.11. Det låg på en sån där stor 7" diskett. Tror det var ett äventyrsspel.
"Gubben" som man var var ett % tecken. Man skulle först hitta ett svärd så man kunde slåss mot fienderna.
Det var ingen grafik över huvud taget. Bara tecken istället för gubbar eller saker.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag vet precis vilket spel du menar! Man gick runt i svarta gångar mellan orangefärgade väggar. Tror man skulle leta efter nyklar eller nåt. Det måste vara minst 15 år sen jag spelade det. Minns tyvärr inte va det heter.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Kommer ni inte ihåg 486-spelen Snarf, Slicks n' Slide och Chips Challange?

Haha.. vilka tider och minnen.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag win 3.11 spelen på en orange/gul skärm. Det var tider, sen när spelen man köpte kom i femtielva disketter varav en alltid var kass. Pipedream (?) var min favorit.

/kale

Edit: Fast det bästa spelet jag har spelat är nog fan ZORK det var sååå kul. Som man kämpade med att hitta alla saker och klura ut dom sjuka lösningarna.

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Pipedream (?) var min favorit.

Ja just fan.. det spelet. Haha, nej vilka minnen jag får.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ebu
Jag vet precis vilket spel du menar! Man gick runt i svarta gångar mellan orangefärgade väggar. Tror man skulle leta efter nyklar eller nåt. Det måste vara minst 15 år sen jag spelade det. Minns tyvärr inte va det heter.

Ja det var nog oranga väggar, fast även vita tror jag.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Kommer ni inte ihåg 486-spelen Snarf, Slicks n' Slide och Chips Challange?

Haha.. vilka tider och minnen.

Slicks n' Slide spelar jag fortfarande. Tror jag blivit beroende.

Citat:

Ja det var nog oranga väggar, fast även vita tror jag.

Mycket möjligt, det var som sagt inte igår jag spelade det. Har för mig att det var rätt svårt och att man alltid måste börja från början när man dog/förlorade.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Haha, gearhead garage demot lirade man när man var mindre.

Passar på att fråga om ett spel jag också då. Det var till PC, fast kommer inte ihåg vilket OS det var på.
Det var inte windows för datorn var alldeles för gammal för ens 3.11. Det låg på en sån där stor 7" diskett. Tror det var ett äventyrsspel.
"Gubben" som man var var ett % tecken. Man skulle först hitta ett svärd så man kunde slåss mot fienderna.
Det var ingen grafik över huvud taget. Bara tecken istället för gubbar eller saker.

Låter misstänkt likt gamla "Rogue" Som nuförtiden finns i typ 6 miljoner olika gratisvarianter...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Hittade bilder på Rogue på google, men det var inte det. Spelet jag söker har inga "levels" eller något sånt. Det är en värld där man fick gå runt.
Sen kunde man hitta nycklar för att öppna andra delar av världen. Men man kunde ändå gå tillbaka om man ville.
Kommer även ihåg att det fanns en labyrint av buskar nära början av spelet. "Buskarna" var då som väggar fast gröna. Efter att man hade kommit igenom labyrinten fanns där en staty som såg ut som en fyrkant och där fanns även svärdet. Det fanns en fiende vid svärdet också, men jag kommer inte ihåg hur den såg ut.
Bara att den rörde sig diagonalt, tror jag

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boney
jag letar också efter ett spel.
jag vet att det var ett bilspel, man köppte en bil sedan skulle man laga den.
man kunde köpa nya delar via tidningen, och om man nu skulle byta en del i motorn så var man tvungen att ta isär hela motorn bit för bit för att kunna byta den delen.
man var i ett garage och gjorde allt detta.
tror att det hadde "garage" i titeln men är inte säker.

vet ni vad det är för spel såär jag tacksam
även länkar till spelet är välkomna.

Du tänker säkerligen på Hot rod. Jag lade in och spelade det i förra veckan faktiskt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Eller kanske Street Rod

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _boriz
Är det Redline: Legal Street Racing du menar. Det är iaf så som du beskriver. Att man måste plocka isär motorn för att byta en del, och man kan köpa enskilda delar osv.

//_boriz

nej det är äldre än det spelet men det ser intresant ut, ska nog prova det.:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Jag tror på Gearhead Garage!

www.gearheadgarage.com

tack där har vi det
älskar dig tack så mycket

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Medlem

Redline: Legal Street Racing är riktigt roligt, men man tröttnar ganska snabbt.
Ganska buggigt är det också.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Är det inga som minns tillbaka till Keen Agent Det är ju hur coolt som helst även om det inte är SÅ gammalt. Även "Big Red Racing". Coola spel BTW, nån som har spelat konsolen "CDI" nån gång? Fanns ett sjukt kul golfspel till det. Man spelade via nån fjärrkontroll.

EDIT: "PHILIPS CDI" hette det tydligen. Undrar ifall det finns nån gratisversionav spelen? Antagligen inte Spelade det hos en kompis för runt tio år sen.

Golfspelet var tecknat och komiskt på MÅNGA sätt. Hålen var helt sjuka osv. Grymt kul animationer. Lite som spelet "Teen Agent" till PC.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Hehe min kompis har ett CD-I. Det är riktigt fattigt
Spelade det Zeldaspelet som heter Link nånting till det. Det är nog det mest skrattretande zeldaspel jag har sett.
Dock har inte min kompis den där fjärrkontrollen. Hans ser ut som en vanlig handkontroll.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jiv:

Spelades Beethovens månskenssonat vid introbilden?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Jiv:

Spelades Beethovens månskenssonat vid introbilden?

Jag har faktiskt ingen aning, minns inget alls av musiken i det:/

Permalänk
Medlem

Vafan, nu kom jag att tänka på nåt gammalt klick-spel som hette nåt med coneheads eller nåt. Mins inte riktigt, det va rätt komiskt och grafikmässigt var det tecknad stil. Inte lika gammalt som de spel många av er beskiver men det va fan roligt och nostalgifyllt nu när man tänker tillbaka på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Redline: Legal Street Racing är riktigt roligt, men man tröttnar ganska snabbt.
Ganska buggigt är det också.

Det är inte så buggigt om man lägger in senaste patchen. Ej heller så tråkigt om man söker sig hit: www.gom-team.com . Där finns moddar i mängder. Nya motorer, grafik uppgraderingar, nya bilar, nya fäljar osv osv......
Moddar själv spelet mycket. Dock tycker jag det bara är roligt att göra modeller i 3D max och scripta in sakerna i spelet. Har lärt mig Java genom det och det har även hjälpt mig att få upp ögonen för 3D. Jobbar nu extra med att göra modeller i 3D

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

hur får man TIM2 att funka i xp då?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hula
Vafan, nu kom jag att tänka på nåt gammalt klick-spel som hette nåt med coneheads eller nåt. Mins inte riktigt, det va rätt komiskt och grafikmässigt var det tecknad stil. Inte lika gammalt som de spel många av er beskiver men det va fan roligt och nostalgifyllt nu när man tänker tillbaka på det.

day of the tentacle?

Angående street rod... jag fixade aldrig mulholland drive