Permalänk
Medlem

Låter som ett jetplan.

Jag har nyligen kommit över 2 st servrar, IBM xSeries 305 för att vara exakt. Problemet är att jag ej kan ha dem någon ananstans än i datarummet för närvarande, och med 5 st fläktar a 9500 rpm så låter detta lite. Sitter just nu med öronproppar när dom är på.

Jag undrar nu om smidigaste sättet att ordna ljudnivån. Jag hittar inga inställningar för fläktarna i BIOS. Jag har lyckats kontolera dom med speedfan, men efter cirka 3 min av sänkt hast på rpm så går den automatiskt upp igen till fullt.

När jag ställer ned hast på fläktarna till cirka 4500 rpm, som verkar vara lägsta jag kan ställa i speedfan, sä ligger cpu temp på cirka 35 grader. Utan nedställning så ligger temp på cirka 30 grader. Så det borde inte vara p.g.a tempen som hast går upp.

Nån som vet varför rpm på fläktarna går upp, trots att jag ställt ned i speedfan?

Visa signatur

C2D 6400 @ 3Ghz | Gigabyte P35DS3 | 4gb Corsair 6400 | 8800GTS 640mb | 1.5 TB Samsung Spinpoint Sata2

Permalänk
Medlem

Behöver du ha i så många fläktar då?

Permalänk

varför inte bara plocka bort några eller köpa några "tystare"

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem

Problemet är att om jag tar ut någon av fläktarna, varnar bios vid uppstart och vägrar boota längre. De är rackservrar, som har väldigt små fläktar som ser lite specialgjorda ut, vet ej om det finns att få tag på tysta?

Visa signatur

C2D 6400 @ 3Ghz | Gigabyte P35DS3 | 4gb Corsair 6400 | 8800GTS 640mb | 1.5 TB Samsung Spinpoint Sata2

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att inhandla en fläktkontroller och på så sätt reglera hastigheten på fläktarna.

Tex: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZAZM-MFC1 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jo ja kollade på sånna, men dom är ju anpassade till att sitta i en vanligt chassi på cd plats. Då det är rack servrar, så har jag inget utrymme at montera denn fast i servern. Möjligtvis om man kan förlänga kablarna till fläktarna så de går utanför chassit skulel detta fungera, men innan ja gör nått sådant så vill jag bara undersöka om nån vet varför fläktarna går utanför de hastigheter jag sätter i speedfan.

Visa signatur

C2D 6400 @ 3Ghz | Gigabyte P35DS3 | 4gb Corsair 6400 | 8800GTS 640mb | 1.5 TB Samsung Spinpoint Sata2

Permalänk

annars kan du "bara" sätta ett motstånd till varje fläkt så kan du ju välja hur fort den ska gå på fläktarna, dock så måste du byta ut motstånden om du vill ändra..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]