Permalänk
Medlem

lustig temp med peltier

hej jag har ett 500w bzerk vigor och får lustiga temps (hela datorn drivs av bzerk agget även peltiern)
tempsen blir 5 idle men 30 load är det mitt nätagg som inte klarar av att leverera tillräckligt med ström till min 170w peltier för att kyla min p4 prescott i load eller är tempsensorn pajj

Permalänk
Medlem

en p4 klockad till 3.9GHz, 170W peltier och alltdrivs med ett agg.. inte omöjliga temps.. skulle nog varit bättre om du hade ett separat nätagg till peltiern.. och det spelar ju naturligtvis roll vad du har för kylning på peltiern

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

jag har vatten kylning och kyler endast cpu med vattenkylningen
men det lustiga är ju att det är sån temp skillnad
mellan idle och load

Permalänk
Medlem

vad har du för vattenkylning då? och vilket chassi

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Det är inte alls konstigt temp i load eftersom du har 170w peltier. Det kan också vara så att din vattenkylning klarar inte av att få bort all värmen. Vilket gör att vettnets temp. blir högre.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
vad har du för vattenkylning då? och vilket chassi

jag har waterchill kanske inte det bästa men tillräckligt bra
aopen hx-08 chassi har jag vad det nu har med saken att göra vet jag inte

och jag ska beställa en 2x120mm radiator black ice extreme hadde jag tänkt men då kanske det går med ett nätagg eller ska man leta upp ett gammalt och köra med 2 nätagg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennisg
jag har waterchill kanske inte det bästa men tillräckligt bra
aopen hx-08 chassi har jag vad det nu har med saken att göra vet jag inte

och jag ska beställa en 2x120mm radiator black ice extreme hadde jag tänkt men då kanske det går med ett nätagg eller ska man leta upp ett gammalt och köra med 2 nätagg?

Vattenkylningen är alldeles för klen. Större radiator och minst 2st 120mm fläktar på den går det åt. Rejäl pump och ett separat nätagg som driver TEC:en.
När jag körde min 24V 178W TEC på min P4 2,4 hade jag Eheim1250, Maze3+coldplate, värmepaket från Saab900 och fyra 120mm fläktar. idle ca -3 load ca +15-18.

Edit: tror att du har helt normala temperaturer med den vattenkylningen och "bara" 170W TEC på en prescott

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Som alla säger är din pelt lit vek för att klara av den höga värmeutvekligen din prescott ger vid 3.9. Tycker dock att du kan vara rätt nöjd men den tempen du har.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Som alla säger är din pelt lit vek för att klara av den höga värmeutvekligen din prescott ger vid 3.9. Tycker dock att du kan vara rätt nöjd men den tempen du har.

jag nöjer mig inte för en tempen är under rumstemp kanske fånigt men man vill ju kyla bra och kompressor vill jag inte ha
en radiator från komplett med plats för 2x120mm fläkt och det där saab 900 sakerna nån hadde litar jag inte på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennisg
jag nöjer mig inte för en tempen är under rumstemp kanske fånigt men man vill ju kyla bra och kompressor vill jag inte ha
en radiator från komplett med plats för 2x120mm fläkt och det där saab 900 sakerna nån hadde litar jag inte på

Hmm, du sade att du hade ett waterchill. Vad har du för cpu-block till TEC:en då? Det går väl inte att montera coldplate på waterchillblocken eller har jag fel?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

HX-08 =O fetaste chassit.. tummen upp för dig

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennisg
jag nöjer mig inte för en tempen är under rumstemp kanske fånigt men man vill ju kyla bra och kompressor vill jag inte ha
en radiator från komplett med plats för 2x120mm fläkt och det där saab 900 sakerna nån hadde litar jag inte på

Vill du komma så mycket läggre _MÅSTE_ du ha en fetare pelt och defenitivt ett separat nät agg. Varför inte köra med komp då det är sååååååå mycket enklare och smidigare. Körde själv med vatten innan och testade också med pelt, men fy fan vad jobbigt. Kompresorn monterar jag på ca 20min sen är det bara att köra. Koppla ihop ett helt vatten system tar fan en hel dag men luftning och skit.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl
Hmm, du sade att du hade ett waterchill. Vad har du för cpu-block till TEC:en då? Det går väl inte att montera coldplate på waterchillblocken eller har jag fel?

tydligen funkar det med peltier och waterchill block eftersom jag har det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennisg
tydligen funkar det med peltier och waterchill block eftersom jag har det

Jag undrar bara hur du monterat TEC:en. Har du ingen coldplate förstår jag att temperaturen inte blir bra.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl
Jag undrar bara hur du monterat TEC:en. Har du ingen coldplate förstår jag att temperaturen inte blir bra.

jag vet inte riktigt vad en coldplate är eller vilken funktion den har du får gärna beräta och vissa någon fin bild jag är inte så bra på det här med peltier
ska beställa en radiator ikväll eller imornn men vilken är bäst av dessa 2
nr1:http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301629&cks=PRL
nr2:http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309334&cks=PRL

Permalänk
Medlem

Nummer 2 är bäst. Nummer ett har "rör" där vattnet går igenom, just den typen av "radiatorer" är egentligen kondensatorer för t.e.x. kompressorkylning. Nummer två däremot är en riktig radiator med smala "rör". Kommer kanske inte ge så många grader i skillnad mellan dem, men satsa på 2an.

Lycka till btw.

Visa signatur

En TB borde räcka för alla.

Permalänk
Medlem

tack för alla tips och råd och nu vet jag vad coldplate gör så det är lugnt nu

Permalänk
Medlem

Kan man köra vattenkylning med peltier där kallvattnet först går förbi prollen med peltiern och sedan till grafikkortet?
Eller är vattnet som då kommer ifrån prollen för varm för att kyla grafikkortet på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem

kör med Y kopling= lika kallt vatten till cpu och gpu så slipper du serie kopling eftersom seriekoppling leder till att den komponent som ligger sist i serien blir en aning vamrare änn om du kör med Y kopling

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennisg
jag vet inte riktigt vad en coldplate är eller vilken funktion den har du får gärna berätta och vissa någon fin bild jag är inte så bra på det här med peltier

Då ska man väl forska om det då om man inte vet! Om du vet inte vad coldplate är då kan du väl goggla fram svar själv. Det är trots allt DU som bygger denna vattenkylnings system inte vi.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Hejsan folks! Jo de är så att ja snart kommer skaffa ett x800GTO2 + 80w peltier, opteron prolle, DFI expert bräda, och Gskill minnen. Allt detta kommer att kylas med mitt nuvarande vattenkit (asetek extreme). Ja har lite fundereringar på hur man skulle koppla slangarna på bästa sätt till tank, blackice pro dual + volvo värmepaket, grafikkort, nb och cpu. Bör jag undvika värmepaketet kanske?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Då ska man väl forska om det då om man inte vet! Om du vet inte vad coldplate är då kan du väl goggla fram svar själv. Det är trots allt DU som bygger denna vattenkylnings system inte vi.

om du hadde läst lite längre ner innan du kommentera just det jag skrev där kunde du see att jag skrev att jag vet vad coldplate är nu så det är lugnt eller något liknande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennisg
om du hadde läst lite längre ner innan du kommentera just det jag skrev där kunde du see att jag skrev att jag vet vad coldplate är nu så det är lugnt eller något liknande

Ok, sorry.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

En Y-koppling är inget jag skulle rekomendera. Dessutom är vattenskillnaden i systemet oftast bara någon halv grad så vilken ordning man kopplar spelar inte någon större roll. Risken med Y-kopplingen är att vattnet tar ju den enklaste vägen, så det finns risk att vissa komponenter får väldigt lågt flöde. Kan det inte vara så att din processor drar så mycket ström i full load så peltiern inte får lika mycket som när processorn går i idle? Det skulle ju kunna förklara den stora tempskillnaden.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

är du 100% säker på att du har den på 12v?
det finns ju 5v på ett nätagg också.

Permalänk
Medlem

hahahaha gabriel15 är inte specielt smart kolla med multimeter eller vad det heter och det är på 12v railen
jag känner honom om ni undrar så han har frågat mig på vilken jag körde på och jag sa till honom att det var 12v railen men han envisades och skulle skriva här i forumet men jag körde för det på 12v railen
100% säker att det är på 12v om inte multimetern mäter fel vilket den inte gör för det kollade jag upp så den skulle mäta rätt