Permalänk
Avstängd

Företags kund

Hej jag undrar om man kan beställa saker genom en kompis företag eller så fast man inte har ett stjälv eller är det bedrägeri? För momsen är ju på 25% som man gärna vill slippa.. ?????????? Och vad kan hända om dom kommer på att saken blev köpt av en privatkund?

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig bli av med momsen, varken som privat eller företag. Dock kan du kvitta momsen med din vinstmoms om du sätter datorn som en investering för företaget. På det sättet tjänar du moms.

Permalänk
Avstängd

Skit också... haha tänkte isåfall beställa från min brors företag :'( äääh kan lika gärna beställa som privatkund då =/

Permalänk
Medlem

Trackmaster har typ rätt, ... men om du har, vi kan säga en anställning som projektarbetare och just i ditt jobb så behöver du en dator (ojsan), då är det ok... Och momsen kvittar han senare mot momsen han drar in genom sitt företag (ingående moms). Och om det vore så att han inte drar in några pengar i företaget så kommer han i slutet av året" få tillbaka" momsenpengarna från skatteverket... Dock räknas det som bedrägeri om du inte skulle använda datorn i företaget...

Om du blir påkommen så händer samma sak som för den där kändisen som köpte resor o saker i företaget för egen användnign(fan såklart man glömmer vem det va...), du får betala tillbaka momsen + böter... weii

bottomline: starta ett eget företag med någon it-inriktning och gör något för samhället med det, på det sättet kan du köpa dina dyra dataprylar billigare!

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Du kan aldrig bli av med momsen, varken som privat eller företag. Dock kan du kvitta momsen med din vinstmoms om du sätter datorn som en investering för företaget. På det sättet tjänar du moms.

Delvis... om jag handlar för 10000:- denna månad får jag tillbaka 2000:- om 2mån, såvida jag inte har nån utgående moms, vilket gör att prylarna kostat mig 8000:-, även om jag kvittar mot utgående har prylarna inte kostat mig mer än 8000 då man kvittar de mot utgående man sålt på annat har de inget med de inköpta prylarna att göra.

Däremot kan inte jag köpa in prylar åt en polare och rycka momsen då jag enbart kan kvitta eller få tillbaka momsen genom att köpa in prylar som är i nytta i näringsverksamheten, inte annars.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Delvis... om jag handlar för 10000:- denna månad får jag tillbaka 2000:- om 2mån, såvida jag inte har nån utgående moms, vilket gör att prylarna kostat mig 8000:-, även om jag kvittar mot utgående har prylarna inte kostat mig mer än 8000 då man kvittar de mot utgående man sålt på annat har de inget med de inköpta prylarna att göra.

Däremot kan inte jag köpa in prylar åt en polare och rycka momsen då jag enbart kan kvitta eller få tillbaka momsen genom att köpa in prylar som är i nytta i näringsverksamheten, inte annars.

Japp, typ så jag ville förklara.. men tyckte det var svårt

Sen beror det också på hur hans kompis har det med företaget för han kanske har årsredovisning av momsen då han inte säljer för mer än 200k, då får han vänta längre på pengarna om man inte har anmält månadsvis