Radeon 9800pro power connector is unplugged.

Permalänk
Medlem

Radeon 9800pro power connector is unplugged.

Ibland när jag startar datorn så får jag ett meddelande där det står att strömkabeln till mitt 9800pro inte är i och 3 pip kommer.

Kabeln sitter i, och det ser inte ut att vara glapp eller liknande, samt att det bara händer ibland.

Grafikkortet beteer sig konstigt i spel, eller det presterar dåligt tycker jag. Är kortet defekt tror ni?

Permalänk
Medlem

Hmm...
Vilka spel är det som kortet presterar dåligt i?
Kortet är inte helt nytt så det kanske inte har stöd för vissa effekter som du har aktiverat i spelet.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

I Farcry får jag VPU-recover hela tiden.
I BF-Vietnam hackar introgrejerna.
I CS har jag kass fps rätt ofta
I DoW:WA är det lite hackigt, och när det kommer många enheter på skärmen så laggar det apa.

Ska byta grafikkort så snart jag kan, men vore ju trevligt att veta vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Hade liknande, Var kabeln som hade suttit löst och blivit lite bränd testa byta.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Anslutningarna för strömmen brukar kunna bli oxiderade har haft så på 2 olika 9800Pro kort, den ena av de 4 stiften blir oxiderat, testa rengör den genom att gnida nåt av metall mot den så den får kontakt igen, eller testa med nån elektronik rengöringsspray typ 5-56, WD-40 som finns på mackar o sånt.
Kolla på kontakten på kabeln från nätagget och innuti kontakten på grafikkortet.

Jag kan säga av egen erfarenhet att jag fick väldigt dålig 3d prestanda och instabilt när den var för oxiderad och en dag så fick jag inte ens igång kortet men efter rengöring så funkade det kalas igen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Annars, vad har du för nätagg, kortet kan ta stryk om du ha för klent.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teuby
Annars, vad har du för nätagg, kortet kan ta stryk om du ha för klent.

Bzerk 500W. knappast problemet..

Permalänk
Medlem

Hmm nej det kan det inte vara, tänkte om du satt typ på ett 200W med ostabila värden Men så var inte fallet.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

Vpu recovery är de nya Ati drivisarnas fel, SJUKT dåliga för äldre korten, dvs 9200-9800 korten.

Slår du av vpu recovery så får du blåskärm då den säger att windows stängts av av säkerhets åtgärder då bildskärmsdrivrutinen inte svarar.
och du får starta om datorn, idiotiskt.

De du kan göra är att ta bort att han ska göra en felrapport, en du lär säkerligen dö i spelet om det är på ett hetsigt ställe då spelet fryser i ca 10-40 sek.

Jag sätter en stenhårt slant på att catalyst förstör allt. Så var det förmig iaf.

Du kan undvika detta på 1 sätt!
gå in i aktivitetshanteraren o stäng av ALLA CLI.EXE processer. då funkar det klockrent förmig iaf

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.