Frågor ang GPS mottagare och kartprogram för bärbar PC

Permalänk
Medlem

Frågor ang GPS mottagare och kartprogram för bärbar PC

Jag har precis beställt en bärbar dator.
Tänkte nu köpa en GPS mottagare och ett kartprogram till datorn, som jag ska använda i bilen (för bilkörning duuh )

Nu till frågorna:

1, Vilken GPS-mottagare rekommenderar ni för detta?
Gärna en i prisklassen 500-1500 kr.
Och med USB-anslutning, ej bluetooth, eftersom jag inte orkar ladda fler saker till datorn/mobilen

Jag såg att t ex microsoft's AutoRoute 2006 kräver en GPS-mottagare som stödjer "NMEA 2.0" eller senare.
Har alla nya mottagare NMEA 2.0? Om inte, vilka har det?

Något annat man bör tänka på när man köper GPS-mottagare?

2, Vilket aktuellt (väg) kartprogram rekomenderar ni för bilkörning, med GPS-positionering/navigering?

Jag har väldigt liten erfarenhet av dessa program.
Men vill gärna att programet ska ha snygga tydliga kartor, och vara bra för bilkörning.

Tacksam för all hjälp man kan få

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Destinator3 med FreeDrive (gratis), fungerar tillräckligt bra..
Använder denna gps: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010078001

Permalänk
Medlem

tänk inte ens tanken att skaffa Autoroute 2006 om du inte vill köra på stigar....

Ta freedrive i stället.

Autoroute
-ingen logisk bild att köra efter
-talsyntes(hör inte vad de säger engelska)
-ologiskt
-rekomenderar fel vägar( såsom cykelvägar, timmervägar osv)
-räknar inte om automatiskt om du mot förmodan kört fel
+ känd tillverkare
+ många länder

Freedrive+destinator
-lite få inställningmöjligheter
-freeware
+bra kartor
+3Dvy
+svenskt tal(inte talsyntes)
+anpassad för pekskärm
+enkelt gui
+billigare(kartorna då)
+räknar om direkt när du kört fel

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk

Alturion använder jag. Funkar klockrent... Lägg upp rutt eller destination
och en röst säger hur du ska köra. Engelska dock.

Börjar du köra fel ändå, så räknas nya rutten ut blixtsnabbt.

Auto zoom-in/ut i förhållande till bilens hastighet. Dvs, kör du på motorväg
så zoomar kartan ut (om du vill) så den slipper "rulla" så ofta. När man
saktar in (svänger av och in i en stad etc) så zoomar kartan in automatiskt
till gatunivå.

2D-vy, 3D-vy. Eller både 2D och 3D samtidigt.. den ena under den andra...
Hastighetsvisning. Varningssignal vid överskriden hastighetsbegränsning
(om man vill, ställbar gräns).

Med mera med mera...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen!
Jag ska nog börja med att testa alla gratisprogram ni rekommenderat, så blir man väl antagligen nöjd med det, och slipper köpa.
Tar gärna emot fler tips.

Det skulle också vara kul att höra vilken GPS och program ni använder, och hur bra det fungerar.
Dvs är det alltid mottagning, och fungerar positioneringen som den ska.
Är det någon gång som den inte hittar satelliterna pga att man sitter i en bil eller liknande?
Är mottagarna beroende av att ligga i framrutan på bilen som man hört rykten om?

Många frågor, kanske får några svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nitram
Freedrive+destinator
-lite få inställningmöjligheter
-freeware
+bra kartor
+3Dvy
+svenskt tal(inte talsyntes)
+anpassad för pekskärm
+enkelt gui
+billigare(kartorna då)
+räknar om direkt när du kört fel [/B]

Är det negativt att freedrive är gratis?

Satt och kolla lite på det nu och det verkar riktigt bra faktiskt. Har dock lite problem med vissa saker som jag hoppas du kan svara på... Vad mer förutom freedrive måste jag skaffa för att kunna sätta in svenska kartor? Hur får man svensk röst som ger en anvisningar?

Om jag fattar det rätt så måste man ha nått annat gps program som freedrive använder sig av, eller har jag fel?

Permalänk

Har inte testat någon GPS men hittade några billiga:
[Dustin] NAVIBE GPS-MOTTAGARE USB 12 KANALER 395:-
[Misco] GPS-mottagare med USB-anslutning 521:-

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artoo-Detoo
Är det negativt att freedrive är gratis?

Satt och kolla lite på det nu och det verkar riktigt bra faktiskt. Har dock lite problem med vissa saker som jag hoppas du kan svara på... Vad mer förutom freedrive måste jag skaffa för att kunna sätta in svenska kartor? Hur får man svensk röst som ger en anvisningar?

Om jag fattar det rätt så måste man ha nått annat gps program som freedrive använder sig av, eller har jag fel?

Bara jag som tycker map monkey är bättre? Fungerar på samma sätt med destinators kartor, vill man ha svenskt tal så kopierar man bara dem från destinatorskivan och väljer i programmet (både freedrive och map monkey) Map monkey har fler valmöjligheter freedrive är mer tänkt som ett program att köra i en bil-pc,

Jag har en globalsat bluetooth gps: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Den har nåt nytt känsligt chip så jag kan ha den liggandes i handskfacket och ändå få lika många satteliter som om den ligger i vindrutan.

Permalänk
Medlem

Är det negativt att freedrive är gratis?

Satt och kolla lite på det nu och det verkar riktigt bra faktiskt. Har dock lite problem med vissa saker som jag hoppas du kan svara på... Vad mer förutom freedrive måste jag skaffa för att kunna sätta in svenska kartor? Hur får man svensk röst som ger en anvisningar?

Om jag fattar det rätt så måste man ha nått annat gps program som freedrive använder sig av, eller har jag fel?

[/QUOTE]

Det är inte fel att det är gratis, tvärt om. Men man har inte så mycket att klaga om, eller support..

det du behöver är kartorna från någon destinator 3 produkt tex. http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010078001

samt freedrive eller mapmonkey
http://www.freedrive.co.uk/
http://www.mapmonkey.net/

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk

jag har kikat lite på destinators hemsida. och där finns program till PDA och smartphone. men jag inte iaf ingen bra information om vilket programm som fungerar till WinXP32.

Någon som har pejl på detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pettan
Bara jag som tycker map monkey är bättre? Fungerar på samma sätt med destinators kartor, vill man ha svenskt tal så kopierar man bara dem från destinatorskivan och väljer i programmet (både freedrive och map monkey) Map monkey har fler valmöjligheter freedrive är mer tänkt som ett program att köra i en bil-pc,

Jag har en globalsat bluetooth gps: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Den har nåt nytt känsligt chip så jag kan ha den liggandes i handskfacket och ändå få lika många satteliter som om den ligger i vindrutan.

Så du är toknöjd med den?