byta chassi dell. vilka nya delar behöver jag?

Permalänk
Medlem

byta chassi dell. vilka nya delar behöver jag?

Det är nu så att jag ska byta chassi på min dell dimension 8400 då dell vägrar att godta att det är något fel på den när mitt grafikkort ligger runt 80 grader och datorn fryslaggar.
Så vad jag har insett efter en liten inblick i chassit så ser jag att moderkortet behövs bytas om jag ska byta chassi och även byta nätagget efter det jag läst här på forumet.
Eftersom att jag inte är så duktig på vilka delar jag ska köpa så ställer jag frågan här, vilket moderkort och nätagg behöver jag. kraven är att det ska passa till en p4 3.6 GHz och minst 3 satautgångar även gbLan intregrerat. chassit som jag tänker köpa är ett antec p180 black.
snälla hjälp mig står inte ut med min dator! (Hatar dell)(Dell - Easy as HELL!!!)

Visa signatur

mmmmmmmmmm

Permalänk

Vilken socket? Vilka sorts minnen? Pci-e eller agp?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

socket är 775 minnen ddr2 grafikortet tror jag är ett pci-express och ljudkort vanlig pci. hur ser man skillnad på pci och pci-express förresten?

Visa signatur

mmmmmmmmmm

Permalänk
Medlem

kan du inte såga nåra små hål i p180 moderkortsplåten och fästa en liten mutter på baksidan av plåten, som du fäster distansen i. Billigare..

Permalänk
Medlem

jo fast detta är ett sk. andra alternativ. jag vill helst ha nytt moderkort och nytt nätagg pga att den ska vara så lite dellbaserad som möjligt. sen vet jag inte heller om nätagget från min dell passar i ett annat chassi. sen att det blir onödiga utgifter bryr jag mig inte särskilt mycket om.

Visa signatur

mmmmmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robe90
kan du inte såga nåra små hål i p180 moderkortsplåten och fästa en liten mutter på baksidan av plåten, som du fäster distansen i. Billigare..

Nästan bättre att plocka ur morderkortsplåten ur Dell-lådan och skruva fast den i P180-plåten.
Så slipper han göra åverkan på sitt nya chassi.
Problemet då blir att moderkortet kommer några mm högre, men det borde gå att lösa enkelt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Aaahhhh, Dell.........
glemmy, det är absolut inte enkelt att justera för att moderkortet hamnar några millimeter för högt, vet inte hur du tänker.

Jag rekommenderar att du hämtar en erfaren kille som kan kolla på alla delar och bedöma vad som behöver bytas ut så att det blir så billigt som möjligt.
Annars behöver vi ganska många bilder på grejerna.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

jo men det är så att jag vill inte ha mitt gamla moderkort och nätagg. jag har inte problem med pengarna om det inte rör sig om väldiga summor. så är det någon som har tips på ett bra moderkort för intel pentium 4 3.6 Ghz med en pci-e utgång och minst 3 sata utgångar och 4 ddr2 ramplatser och helst intregrerat nätvärkskort på så får ni gjärna tipsa. Och ja jag betalar hellre och får det bra än att få något halvbra.

Visa signatur

mmmmmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Aaahhhh, Dell.........
glemmy, det är absolut inte enkelt att justera för att moderkortet hamnar några millimeter för högt, vet inte hur du tänker.

Jag rekommenderar att du hämtar en erfaren kille som kan kolla på alla delar och bedöma vad som behöver bytas ut så att det blir så billigt som möjligt.
Annars behöver vi ganska många bilder på grejerna.

Nä, du missförstår nog.
Med högt menar jag att det hämnar längre ifrån moderkortsplåten. Alltså längre ut.
Det enda jag kan tänka mig att det skulle påverka är att pci-korten inte hamnar riktigt mot plåten de ska skruvas fast i.
IO-plåten brukar vara ganska flexibel så det går säkert att böja till den lite så det passar.

edit:
förstår inte riktigt. om man köper nya delar är det väl inte samma sak som att byta låda. då byter man ju dator helt och hållet och då har det inte längre något att göra med dell.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

förstår inte riktigt. om man köper nya delar är det väl inte samma sak som att byta låda. då byter man ju dator helt och hållet och då har det inte längre något att göra med dell.

som jag skrivit längre upp i tråden så vill jag inte att det ska vara någon delldator längre. och jag anser att eftersom jag har bra proccesor, grafikkort,minnen,ljudkort,hdd så tycker jag att det är rätt onödigt att köpa ny dator bara för att jag vill ha ett annat chassi. och sen uppstår ett till problem om man ska ha dells moderkort då on knappen är väldigt lustig och inte lik något jag tidigare sett. SÅ JA JAG VILL HA NYTT MODERKORT!! med passande psu.

Visa signatur

mmmmmmmmmm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vet inte om man kan räkna med att en Dell-processor passar till ett standard moderkort. Dell är så stor kund hos Intel att det mycket väl kan vara specialvarianter som är speciellt anpassad till deras moderkort.

Jag säger inte att det är så, men det är inte otroligt…bäst att höra med någon som har provat…

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melker
Vet inte om man kan räkna med att en Dell-processor passar till ett standard moderkort. Dell är så stor kund hos Intel att det mycket väl kan vara specialvarianter som är speciellt anpassad till deras moderkort.

Jag säger inte att det är så, men det är inte otroligt…bäst att höra med någon som har provat…

Bullshit! Tror du verkligen Dell har råd att ha speciall socklar?!

Permalänk
Medlem

Nej sockeln är naturligtvis samma, men processorn kan ju vara ”låst” för att bara passa Dells egna moderkort.

Jag vet egentligen inget om detta förutom att man inte kan lita på att märkesdatorer följer alla ”vanliga” standarder. Dell kan ju ha visst intresse i att det inte ska gå att piratmodda deras produkter…

Permalänk
Medlem

Jag har bytt chassi på min Dell. Jag borrade nya hål i moderkortsplåten som var i nya chassit och satte distanser i dom. De funkar fint, och nätagget passar oxå, så det borde inte vara något problem.

Däremot låg moderkortet an mot plåten på ett ställe så jag fick isolera moderkortsplåten med lite gaffa.

Dellprocessorfläkten passade inge vidare i nya chassit så den är fasttejpad med gaffa den oxå. Dell har även lite mongo startknapp, så ja vart tvungen å dra ut hela köret från dellburken och löda en sladd från startknappen till startknappen i nya chassit.

Så det är hur enkelt som hällst att byta chassi på en dellburk

Permalänk
Medlem

ok då ställer jag frågan här då. Är dells prossecorer låsta till dell? någon som provat får gärna svara....

Visa signatur

mmmmmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melker
Nej sockeln är naturligtvis samma, men processorn kan ju vara ”låst” för att bara passa Dells egna moderkort.

Jag vet egentligen inget om detta förutom att man inte kan lita på att märkesdatorer följer alla ”vanliga” standarder. Dell kan ju ha visst intresse i att det inte ska gå att piratmodda deras produkter…

Bullshit! Tror du Intel skulle låta Dell få veta hur man programerar om deras processorer? Nej, sällan! Skulle dom lyckas skulle dom troligen ändå inte göra det då det säkert kommer bli en massa fel och buggar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Bullshit! Tror du Intel skulle låta Dell få veta hur man programerar om deras processorer? Nej, sällan! Skulle dom lyckas skulle dom troligen ändå inte göra det då det säkert kommer bli en massa fel och buggar.

Jaha?

Tills någon som faktiskt har provat säger hur de ligger till, får vi nog säga att frågan är outredd.

Jag har som sagt ingen aning, tänkte bara att Dell och Intel verkar var väldigt bra kompisar då Dell faktiskt köper en betydande del av alla processorer som Intel tillverkar. Så vem vet hur mycket dom myglar…

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melker
Jaha?

Tills någon som faktiskt har provat säger hur de ligger till, får vi nog säga att frågan är outredd.

Jag har som sagt ingen aning, tänkte bara att Dell och Intel verkar var väldigt bra kompisar då Dell faktiskt köper en betydande del av alla processorer som Intel tillverkar. Så vem vet hur mycket dom myglar…

mm det finns ju vissa risker att processorn är låst till just dell eftersom att anstränger sig för att man inte ska byta till egna delar. och eftersom att dell står väldig nära intel och dell har pengar så skulle dom nog kunna specialbeställa sina processorer. men en sak är säker och det är att jag ska byta chassi. det får kosta vad det vill för jag vill ha en stabil dator.

Visa signatur

mmmmmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melker

Jaha?

Tills någon som faktiskt har provat säger hur de ligger till, får vi nog säga att frågan är outredd.

Jag har som sagt ingen aning, tänkte bara att Dell och Intel verkar var väldigt bra kompisar då Dell faktiskt köper en betydande del av alla processorer som Intel tillverkar. Så vem vet hur mycket dom myglar…

Jag har/hade en Dell 8400...som jag slaktade. Jag köpte följande:
- chassi Antec P180
- nätdel Seasonic S12-500 Silent
- moderkort Abit AW8
- Scythe Ninja Heatpipe
- 2 st ADDA Silent Fan 120mm 16db
- floppy drive

Jag behöll:
- processor P4 3,6ghz
- 2gb minne
- 2x150gb hd
- 2 dvd-spelare
- grafikkort x850xt pe
- SB Audigy 2 ZS

Satte in allt in Antec chassit...fungerar perfekt. Inga som helst problem.

Permalänk
Medlem

Jaha frågan är alltså utredd. Alla är glada och nöjda…

Kan vara bra att veta att det inte är några problem med Dell/Intel-processorer för kommande behov…

Permalänk
Medlem

oohhh äntligen... visste att det fanns någon med en delldator som hade försökt att byta chassi. och ett litet + var ju att det var samma dator till och med:D

Visa signatur

mmmmmmmmmm

Permalänk
Medlem

Jag slaktade min 8400 av samma anledning som du...grafikkortet blev riktigt varmt vid spel, upp emot 75 grader så jag köpte en AC ATI Silencer 5 och då sjönk temperaturen direkt. Men jag var inte riktigt nöjd så jag köpte ett Antec P180...

Så med nuvarande chassi innehållande 4x120mm fläktar + Ninjan (med 120mm fläkt) + AC ATI Silencer har jag hyffsad temp både på cpu och grafikkort...

cpu 32 idle och 45-55 load
gpu 42 idle och 50-55 load

Permalänk
Medlem

ok har bara en fråga till riktad till dig z1pp0. räcker atxkabeln från nätagget till moderkortet med det nätagget som du har? om inte hur löste du det?

Visa signatur

mmmmmmmmmm