Permalänk
Medlem

Server OS ?

Funderar på att göra om en gammal holk här till en server, min fråga till er är om vad som möjligt att lägga in för OS på den. Jag har tillgång till NT server, eller ska jag välja någon Linux distrubition?

Hårdvara är:

192MB sdram, 400MHz P2, 60 GB hårddisk.

Jag hade tänkt använda servern till att ha som epost-, fil-, och AD-server. En fördel hade vart om man kunde administrera den via nätverket, då den ska bli en garderobsdator.

Permalänk
Medlem

Testa och lägg in Linux på den

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Uhm Active Directory finns ju inte i NT (<=4). Så något annat behöver du om du ska ha just AD. NT4-domän (att den agerar PDC) går ju att göra.
Har inte Microsoft slutat göra uppdateringar till NT4? Känns inte rätt att lägga in det. Nyare windows eller något annat, t.ex. något av BSD operativsystemen (freebsd är enklast att installera tycker jag).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Aqualize: Precis, ingen mer support på NT4 om du inte betalar utvecklingskostnaden för patchen till MS typ.

H0gberg: Kör någon form av BSD eller Linux dist, enda sättet att få hygglig prestanda

Permalänk
Medlem

Skall du ha den som AD server så är det endast W2K server eller W2K3 server som gäller men jag är mycket tveksam till att köra dessa på en sådan "liten"/gammal server.

Räcker det med e-post- och fil-server så kan du köra någon Linux eller *BSD dist/version på den.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Kör Debian eller FreeBSD eller nått sånt på den, ganska lätt å skönt.

Permalänk
Medlem

Kör själv debian på min server och det funkar perfekt..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Skrev fel Tänkte på det du sa Aqualize, att den ska vara domän-server.

OKej...

Men om man säger så här, Linux är inte min starkaste sida Men om jag installerar m0n0wall då? Kan m0n0wall erbjuda det jag önskar och ändå inte kräva så mycket av hårdvaran? (Då kan jag ju fläcka bort mitt Xavi modem också och använda Zyxel-modemet som ligger och rostar.) Eller finns det någon annan, bättre distribution?

Permalänk
Medlem

Finns väl folk som kört Win2k3 Server på 300or? Förvisso lär väl prestandan inte bli så hög, men det är ju inget prestandamonster i sig heller.