Permalänk
Medlem

Tappar kontakt när telefonen lyfts

Sen vi installerade larm här hemma så har våran uppkoppling strulat.

Varje gång någon lyfter luren respektive lägger på, så tappar vi kontakten med internet.

Alltså, så kan telefonen ringa och någon lyfter luren. Jag får ingen kontakt med internet.
Efter ca 30sekunder så får jag kontakt igen.

Fast sen när samtalets avslutas och någon lägger på luren så kopplas det ner igen

Mycket irriterande.

Jag har Telia 24/1 och en D-link DGL-4300.

Jag har hört att det kan funka bättre om vi byter telefonlinje-splitter, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Testa att byta spliter. Annars är larmet av sådan modell att det ringer upp ett nummer kan det vara det som stör. Eller felkopplat jack. Inga extra saker förutom modemet i jacket.

Det är dom fyra sakerna jag kan tänka mig iaf.

Permalänk
Medlem

Låter som att modemet inte sitter i första jacket, annars har jag ingen koll på vad det kan vara.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att byta filter/splitter.

Permalänk

Hjälper inte så mkt att byta splitter i dessa fall. Ibland kan det funka med larm "före" bredbandet, men i dom flesta fall blire strul. Hur ser larmet ut som du har? Är det inkopplat "inne" i första jacket ditt? eller sitter det som en stickkontakt i jacket bara? Isf så bör du sätta bredbandet längst in mot väggen och "utanpå" det sätta larmet.

Permalänk
Medlem

Just nu sitter dessa kontakter i telefonuttaget i denna ordning;

Vägg -> Uttag -> ADSL -> Larm -> Vanlig Telefon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Just nu sitter dessa kontakter i telefonuttaget i denna ordning;

Vägg -> Uttag -> ADSL -> Larm -> Vanlig Telefon

Sitter allt det i första jacket?

Permalänk
Medlem

Koppla helst så här. Enbart ADSL i första jacket, sedan direkt till larmet på de översta skruvarna i första jacket. Från larmet vidare till andra jacket där du sätter din telefon. Undvik telefon/larm direkt i splittern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Bean
Koppla helst så här. Enbart ADSL i första jacket, sedan direkt till larmet på de översta skruvarna i första jacket. Från larmet vidare till andra jacket där du sätter din telefon. Undvik telefon direkt i splittern.

Vad skulle de vara bra för?

Du kan testa trycka in en telefon istället för modemet och kolla vad som händer när du lyfter på luren.

Rätta mig om jag har fel, men det kan faktiskt vara fel i telestationen med väl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Vad skulle de vara bra för?

Du kan testa trycka in en telefon istället för modemet och kolla vad som händer när du lyfter på luren.

Rätta mig om jag har fel, men det kan faktiskt vara fel i telestationen med väl?

Citat:

Sen vi installerade larm här hemma så har våran uppkoppling strulat.

Skrev han och då tolkar jag det som att det är fel hos honom och ingen annan stans iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Vad skulle de vara bra för?
Rätta mig om jag har fel, men det kan faktiskt vara fel i telestationen med väl?

För att det inte ska sitta någon telefon före larm eller modem. Nej det är inte fel i telestationen.

Från telias sida:
"Larm ligger generellt alltid först på jackslingan. Detta kan orsaka problem med ADSL-tjänsten, då ADSL-signalen måste passera elektroniken i larmet. Följden kan bli att samma fel uppstår som vid ett felkopplat första jack. Har du problem med larmet, kontakta din larmoperatör och be dem koppla om larmet så det ligger efter ADSL-utrustningen."

Permalänk

Fungerar det om larmet är urkopplat?

Se till att ditt ADSL ligger först.
Sedan larmet.
Sedan övriga telefoner.

Anledningen till att larmet ska ligga före all utrustning (men ej före adsl) är
att larmet ska kunna ta över telelinan vid larm.
Har du ett fjärrstyrt larm så är det även av vikt, då larmet behöver ligga
först för att kunna gå förbi faxar, telesvarare och svarande modem.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Bean
För att det inte ska sitta någon telefon före larm eller modem. Nej det är inte fel i telestationen.

Från telias sida:
"Larm ligger generellt alltid först på jackslingan. Detta kan orsaka problem med ADSL-tjänsten, då ADSL-signalen måste passera elektroniken i larmet. Följden kan bli att samma fel uppstår som vid ett felkopplat första jack. Har du problem med larmet, kontakta din larmoperatör och be dem koppla om larmet så det ligger efter ADSL-utrustningen."

Citat:

Just nu sitter dessa kontakter i telefonuttaget i denna ordning;

Vägg -> Uttag -> ADSL -> Larm -> Vanlig Telefon

Det är inget larm innan modemet så därav förstår jag inte poängen i att börja koppla om till andra uttag.

Permalänk
Medlem

Sitter modemet/splitern ensam på uttaget eller är det fler mellanproppar där?

Det brukar vara säkrast att endast plugga in modemet i första jacket. Sedan kopplar man in resten av sakerna i kommande jack.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

som VaCUm påpekar och som det tidigare var sagt ha ENDAST modemet i första jacket om möjligt iallafall för att testa!, alltså koppla larmet på andra jacket!

Permalänk
Medlem

Kort och gott. Ring larmoperatören, de vet råd.

Permalänk

jag exakt samma fel hur löste du detta? larmet är inte i första jacket
men det är bredbandet

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med, Telia 24 Mbit! Inga fel på kopplingarna. Allt sitter i första jacket. Kan det hjälpa att koppla telefon till ett annat jack?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen
Jag har samma problem med, Telia 24 Mbit! Inga fel på kopplingarna. Allt sitter i första jacket. Kan det hjälpa att koppla telefon till ett annat jack?

En trasig splitter kan det vara.

Permalänk

Jag har samma problem.
Larmet sitter i första jacket och sen modemet över det.
Det går att ringa ut, utan att internet avbryts. Men däremot när ngn ringer till oss så avbryts uppkopplingen när man lägger på luren. Sedan funkar det efter 30 sekunder.
Blir ganska irriterad på det.
Vad kan felet vara ?
Har Telia 24 Mbit

Visa signatur

A64 3200+ Venice | Zalman CNPS9500 Led | MSI NEO2-FX | 2*512 Corsair V.S PC3200 | XFX GeForce 6800GS @ 16/6 | Zalman VF900-Cu Led

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
[B]Fungerar det om larmet är urkopplat?

Se till att ditt ADSL ligger först.
Sedan larmet.
Sedan övriga telefoner.

Anledningen till att larmet ska ligga före all utrustning (men ej före adsl) är
att larmet ska kunna ta över telelinan vid larm.

är nog snarare att du inte ska ha en massa bröte som kan gå sönder före larmet

PartyFredda
Jag har samma problem.
Larmet sitter i första jacket och sen modemet över det

sätt adsl före larmet

Visa signatur

10100111001