full effekt på peltier vid fel polaritet?

Permalänk
Medlem

full effekt på peltier vid fel polaritet?

ger en peltier verkligen 100% effekt vid felaktig polaritet? jag vill bara ha svar av dom som VET att det är så eller inte är så. Jag håller på att pilla med min peltierkyl nu o jag får inte ner temperaturen i den till mera än runt 19 grader men vände på den så att de är rätt polaritet o nu gick den ner till 17 grader fast de är för mkt de med så misstänker att den är trasig eller för kass kylning på varma sidan

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

ingen skillnad utom att varma sidan blir kalla och vice versa. OM det blev 100% efektivitet skulle det stå överallt och alla skulle andvända peltiers till allt. så tyvärr skaffa bättre kylning till varma sidan ska du se att det löser sig

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

nej asså inte så jag menade.. om man har felvänd polaritet, är effektiviteten 100% mot vad den är när den är rättvänd? eftersom jag fick 2 graders tempskillnad på min minikyl när jag vände på den o jag hade samma yklning på båda sidorna

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
nej asså inte så jag menade.. om man har felvänd polaritet, är effektiviteten 100% mot vad den är när den är rättvänd? eftersom jag fick 2 graders tempskillnad på min minikyl när jag vände på den o jag hade samma yklning på båda sidorna

tydligen inte...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
tydligen inte...

HAHA
lönt o fråga om du redan har facit i hand...

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

jo men undrar om det bara va en tillfällighet att de va 2 grader mindre eller om det verkligen är så att den inte ger full effekt när den är felvänd mot vad den gör när den är rättvänd.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Men varför kan du inte bara använda det som det ska vara? Spelar det någon roll?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

men strunt i det o svara på min fråga istället tack

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vänder på peltiern också då? För den varma sidan blir ju istället kall då och vice versa..
Nä men skulle tro att den fungerar lika, de där 2graderna kan nog vara en ren slump..

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara på om det gäller din peltier eller inte, men jag har läst om peltiers som presterat olika bra beroende på hur man vänder den.