Ang. Dator köp från eBay/UK?

Permalänk
Medlem

Ang. Dator köp från eBay/UK?

Hejsan,
Blivit väldigt intresserad av att köpa mig en "ny" dator från eBay men det är några saker jag inte fattat rikit en nu så om någon skulle vilja hjälpa till med att få mig att fatta vore det super.

1. Hur fungerar PayPal?
2. Finns det något säkert betalnings medel som garanterar mig att jag får min dator?
3. Om jag beställer från UK så slipper jag tullen eller hur, får UK är ju ett EU lan? ^^
4. Hur lång tid tar det normalt att fö en dator från UK?
5. Är det något man bör veta/tänka på när man handlar från ebay och utlandet?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Re: Ang. Dator köp från eBay/UK?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zadazi
Hejsan,
Blivit väldigt intresserad av att köpa mig en "ny" dator från eBay men det är några saker jag inte fattat rikit en nu så om någon skulle vilja hjälpa till med att få mig att fatta vore det super.

1. Hur fungerar PayPal?
2. Finns det något säkert betalnings medel som garanterar mig att jag får min dator?
3. Om jag beställer från UK så slipper jag tullen eller hur, får UK är ju ett EU lan? ^^
4. Hur lång tid tar det normalt att fö en dator från UK?
5. Är det något man bör veta/tänka på när man handlar från ebay och utlandet?

Kan bara hjälpa med vissa fråger.

1.Tror det finns en FAQ om paypal här eller liknande.
2.Egentligen finns det inte något 100% säkert.
3.Ja du slipper tullen från UK.
4.Beror på vilket fraktsätt men minde paket har jag fått efter ca: 1 vecka men har varierat också.
5.Att inte bli lurad? finns massor med tips överallt.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk

1. Läs på paypal.com
2. Paypal är väl någorlunda säkert om du kopplar det till ditt Ebay-konto och kör därigenom, men som tidigare talare påpekat så är det långt ifrån hundraprocentigt.
3. Ingen tull
4. Beror på vilken kurir som används. Räkna med 1-2 veckor.
5. Man bör veta/tänka på att det finns många lurendrejeriare där ute. Kolla upp personens betyg bland tidigare kunder samt vad som gäller vid RMA och garantiärenden.

Permalänk
Medlem

PayPal är säkert.
Ingen tull.
någon vecka, kan ta lite tid innan personen har skickat varorna, men räkna med 2 veckor max.
Kolla personens feedback, är det eBay store du köper ifrån? Oftast har de flesta garanti m.m och är lagliga.
Jagh ar köpt mycket saker från england, USA och resten av Europa genom eBay och aldrig blivit lurad, men man kan ju aldrig vara säker. Blir du lurad så kontakta eBay och PayPal så får du oftast tillbaka dina pengar om du kan bevisa att du ej har fått dina saker.
Beställer du från englland, tänk då på att dom har andra vägg uttag. Finns att köpa en konverter. Smidig som attans.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Det gäller dessutom att inte bara titta på personens "poäng", dvs feedback. Titta även vilka varor feedback:en gäller! Det finns gott om personer som säljer billiga struntsaker till varandra enbart för att pumpa upp feedback:en. Efter en tid försvinner länkarna till auktionerna, så att enbart ett auktionsnummer visas (och det alltså inte går att se vad transaktionen gällde). Om det inte går att se vad säljaren byggde upp sin feedback på, så bör en stor röd varningslampa börja blinka! Åtminstone ett rimligt antal transaktioner bör finnas att studera i detalj för att avgöra om feedback:en är äkta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
PayPal är säkert.
Ingen tull.
någon vecka, kan ta lite tid innan personen har skickat varorna, men räkna med 2 veckor max.
Kolla personens feedback, är det eBay store du köper ifrån? Oftast har de flesta garanti m.m och är lagliga.
Jagh ar köpt mycket saker från england, USA och resten av Europa genom eBay och aldrig blivit lurad, men man kan ju aldrig vara säker. Blir du lurad så kontakta eBay och PayPal så får du oftast tillbaka dina pengar om du kan bevisa att du ej har fått dina saker.
Beställer du från englland, tänk då på att dom har andra vägg uttag. Finns att köpa en konverter. Smidig som attans.

PayPal är RELATIVT säkert. Du kan ju inte påstå att NÅGOT system är helt säkert.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs