Permalänk

Avancerad utdelning via samba?

Jag har 2 hårddiskar som inehåller följande:

Hårddisk 1:
      Mapp_a1
      Mapp_a2
      Mapp_a3
      ...

Hårddisk 2:
      Mapp_b1
      Mapp_b2
      Mapp_b3
      ...

Nu till frågan.
Är det möjligt med samba att skapa en share med båda hårddiskarna (bara läsbehörighet) så när man ansluter till denna share så ser det bara ut som en disk?

Share:
      Mapp_a1
      Mapp_a2
      Mapp_a3
      ...
      Mapp_b1
      Mapp_b2
      Mapp_b3
      ...

Att skapa någon form av hårdvaru- eller mjukvaruraid är inte av intresse då jag vill att själva diskarna ska vara helt separerade från varandra.

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra en mapp på server som har symboliska länkar från alla diskarna i sig och då får varje disk en mapp i sharen..

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Ok. Men det går inte att göra som jag vill då?

Permalänk

Det blir juh exakt som du vill. Istället för att dela ut varje mapp delar du ut en med den struktur du beskrev.

Visa signatur

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX. We don't believe this to be a coincidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterBill
Det blir juh exakt som du vill. Istället för att dela ut varje mapp delar du ut en med den struktur du beskrev.

Nej, det som han vill är att sharen ska se ut om om han slagit ihop innehållet från båda diskarna.

Detta tvivlar jag på om det går att åstadkomma. Vad händer exempelvis om du har två filer med samma namn på båda diskarna?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med DrRotmos. Det här är inte möjligt bara genom SAMBA, utan det är nånting annat som får lösas med det.

Antingen så får man skapa ett träd med hårdlänkar i och sedan dela ut det med SAMBA, eller så är det nån slags RAID/LVM-lösning som gäller.

Detta är IMHO iaf. Jag har varit vaken alldeles för länge nu och är lite mossig i skallen

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

UnionFS...

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden för ett eget litet problem med samba.
Har inga djupare kunskaper i varken Linux eller Samba men följde guiden på http://www.howtoforge.com/samba_setup_ubuntu_5.10 för att få en resurssnål sambaserver i nätverket.
Nu har jag fått upp de utdelade mapparna i windows (winXp på de andra datorerna i nätverket) men kan inte logga in på dem. Har försökt googla och kolla i manualer men utan att hitta just detta felet.
Först får jag fram inloggningsrutan

Användarnamn:
Lösenord:

Skriver in namn och lösen (t.ex. "semla" och "mandelmassa"), men då dyker samma ruta upp igen men med förifyllt

Användarnamn: BAGERIET\semla
Lösenord: ***********

BAGERIET är i detta fallet datornamnet på windowsklienten jag försöker koppla upp ifrån.
Sedan kommer jag bara tillbaks till denna meny igen om jag klickar ok.

Exakt samma sak på båda mina windowsklienter så uppenbarligen ligger felet på linuxburken. Några tips och idéer?

Permalänk
Medlem

har du lagt till SMB-användaren semla?

smbpasswd -a semla

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jepp, användare är inlagd och samma fel uppstår även då jag försöker med gästkontot.

Permalänk

Har du kollat vad loggen säger?

Visa signatur

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX. We don't believe this to be a coincidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ED_209
Jepp, användare är inlagd och samma fel uppstår även då jag försöker med gästkontot.

du har lagt in användaren både i unix systemet och i sambas egna användasgrejjs samt har samma lösenord på båda ställerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
du har lagt in användaren både i unix systemet och i sambas egna användasgrejjs samt har samma lösenord på båda ställerna?

Har man lösen både på Linux-kontot och även inne i Sambas conf?
Måste dessutom XP-kontot på XP-burken ha samma namn/lösen...så att det alltså blir tredubbelt?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

ja först lägger man in användaren i linux-systemet som vanligt med adduser

sedan måste användaren även läggas in i samba med:
smbpasswd -a användare (-a står för add)