Permalänk
Medlem

Hur ofta bör man byta ?

Har en dator som står på 24/7.

Hur ofta ska man enligt rek. byta HDD Nätagg samt fläktar på grafikkort och kylning ?

Permalänk
Medlem

en hdd har en livslängd på 3 år.. en fläkt bör man ju ta ut å damma av osv (gäller ju allt) nätagg vet jag inte

Permalänk
Medlem

Re: Hur ofta bör man byta ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoppa
Har en dator som står på 24/7.

Hur ofta ska man enligt rek. byta HDD Nätagg samt fläktar på grafikkort och kylning ?

Aldrig? Rengöra kan vara bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zek3
en hdd har en livslängd på 3 år.. en fläkt bör man ju ta ut å damma av osv (gäller ju allt) nätagg vet jag inte

behöver inte exakt vara 3år, kan hålla längre, t.ex. min 4 år gamla 40gigs hårddisk

Visa signatur

<||Datorn: prescott 3.0@3.75||2*512MB kingston valueram (400mhz)||asus P5GD1||Gainward 6600gt "gs"||superpi 1MB: 36sek||>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1cke
behöver inte exakt vara 3år, kan hålla längre, t.ex. min 4 år gamla 40gigs hårddisk

Han pratar om 24/7. Hela tiden altlså, då har den en livslängd på 3 år. Jag tror inte att din har varit på i 4 år STÄNDIGT. Eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis, alltså måste man säga hur länge en HDD håller så är den normala livslängden 3år..

och som sagt, fläktar kan man rengöra å nätagg lär ju hålla tills dom brinner upp, men håll de kallt bara så håller allt längre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Han pratar om 24/7. Hela tiden altlså, då har den en livslängd på 3 år. Jag tror inte att din har varit på i 4 år STÄNDIGT. Eller?

Min 120gb IBM-disk har vart på 24/7 i fyra år i mars.
Spinner fortfarande på utan problem.

Permalänk
Medlem

Normalt 4-5 år skulle jag påstå.

Att en disk snurrar 24/7 behöver inte vara en nackdel.
(om man inte jämför med en som aldrig är på såklart)

Permalänk
Medlem

Men vad det gäller nätaggreggat så är det inte dumt att byta ut det säg en gång per år eller vartannat år. Allt som allt blir det kanske billigare i vilket fall som helt att byta ut den en gång per år.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit