Permalänk
Medlem

Hörlurskaos!

Vet att den här frågan i viss del har tagits upp innan men jag hittar endå inte riktigt det jag letar efter om man söker runt..

Men iaf, köpte mig en Monolith Premium MX7000 för ett tag sen och jag är ju nöjd och så med ljudet, men det känns som det kan bli bättre!
Originallurarna slopade jag på en gång, kör på ett par Philips HE850 (tror jag dom heter?) nu.
Bra ljud, kanske lite klen bas..

Nu är frågan, blir skillnaden så stor och märkbar och man bytte till tillexempel Shure E2c eller Sony EX71?
Sonys lurar har jag hört både bra och dåligt om, vissa säger att dom är helgrymma och vissa säger att dom är ganska värdelösa och ger ett konstigt ljud.

Eller finns det fler lurar i cirkusen?

Vad lätt det vore om man fick en av varje och kunde provlyssna, eller hur?

Att sitta och försöka få en uppfattning om vad som är bäst på internet är ju inte helt lätt alltså..

Permalänk
Medlem

Klart man kan sitta och säga att EX71 är värdelös. Och det är dom, ger kasst ljud. Men sätter man det i förhållande till vad du betalar så är det ett par riktigt riktigt bra earphones utan tvekan. Det är ju lite skillnad att handla med budget över sig och helt utan :).

Nu har du en spelare med riktigt bra ljud i... och då tycker jag det kan vara värt att lägga på ett par bra lurar. Du får mest "bang for the buck" med EX71, men E2C har utan tvekan ett bättre ljud och med en spelare som din kan de verkligen komma till sin rätt... E2C kostar dubbelt men är för dess skull inte dubbelt så bra om man säger så.

Hur mycket vill du betala? Lyssnar du bara på MP3 i 192kbps eller ngn form av lossless? Beroende på vad du har för ljudfiler i spelaren kan ju också det få avgöra lite vad för lurar det är värt att lägga på kanske...

Kan ju vara lite overkill med dyra lurar iaf du har kass källa ändå :).

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Tack för svaret

Det jag lyssnar på är rätt olika kvalite måste jag säga.
Försöker alltid ha så bra kvalite på låterna som jag bara kan, men oftast är det tyvärr 128kbps MP3.
Lyssnar mycket på gammal punk, både svensk och utlänsk. Det är inte alltid så lätt att hitta låtar med bra kvalite då.

Men sen lyssnar jag ju även på mycket annat med bra kvalite, så det är rätt olika som sagt.

Så du tror att EX71 kommer överträffa mina Philips HE580?
http://www.siba.se/images/articles/4/SE73929.jpg
Sen så kommer Shure E2C i sin tur utklassa EX71 vad gäller ljudkvalite?

Hur mycket jag vill betala, tjaa..
Egentligen har jag inte alls råd med lurar nu men varken E2C eller EX71 är så enormt dyra om man handlar på Jensofsweden.se. Så vi får se!

En sak som jag tycker är viktigt, diskanten får inte vara för vass eller hög, för då kommer jag få svåra öronskador känns det som
Mycket bas är också bra, går inte att lyssna på musik med en tom och tråkig bas.

Permalänk
Medlem

JA dom kommer överträffa dina Philips.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Tack för svaret

Det jag lyssnar på är rätt olika kvalite måste jag säga.
Försöker alltid ha så bra kvalite på låterna som jag bara kan, men oftast är det tyvärr 128kbps MP3.
Lyssnar mycket på gammal punk, både svensk och utlänsk. Det är inte alltid så lätt att hitta låtar med bra kvalite då.

Men sen lyssnar jag ju även på mycket annat med bra kvalite, så det är rätt olika som sagt.

Så du tror att EX71 kommer överträffa mina Philips HE580?
http://www.siba.se/images/articles/4/SE73929.jpg
Sen så kommer Shure E2C i sin tur utklassa EX71 vad gäller ljudkvalite?

Hur mycket jag vill betala, tjaa..
Egentligen har jag inte alls råd med lurar nu men varken E2C eller EX71 är så enormt dyra om man handlar på Jensofsweden.se. Så vi får se!

En sak som jag tycker är viktigt, diskanten får inte vara för vass eller hög, för då kommer jag få svåra öronskador känns det som
Mycket bas är också bra, går inte att lyssna på musik med en tom och tråkig bas.

Hört att ex71 har lite vass diskant..
Själv så har jag creative ep-630, dom ska tydligen vara bättre balanserade i ljudet än ex71..

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

Där kom ännu en hörlur in i bilden

Ni ser, finns huur många som helst när man börjar gräva lite!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
En sak som jag tycker är viktigt, diskanten får inte vara för vass eller hög, för då kommer jag få svåra öronskador känns det som
Mycket bas är också bra, går inte att lyssna på musik med en tom och tråkig bas.

Utifrån det tror jag att E2c kan vara vettiga. De har detaljerad, mjuk och lite "tillbakadragen" diskant och förhållandevis mycket bas.
ex-71 har jag inte lyssnat på, men från vad jag hört så har de väldigt överdriven diskant och bas. Diskanten sägs vara vass och jobbig och inte särskilt detaljerad.

Jag har inte haft möjlighet att testa att kräma på ordentligt med bas i E2c, men om de är likadana som E3c i det avseendet kan man dra på MYCKET bas utan att det börjar låta illa.

Det är dock många som säger att de upplever E2c som väldigt obekväma. Jag har inte använt dem så länge, utan bara provlyssnat dem, men E3c upplever jag inte som obekväma. Till en början, innan öronen vant sig, kan det spänna lite, men sedan, efter ett par dagar så tycker jag att de är bekväma. Jag använder Flex Sleeves, dvs de genomskilnliga som man får med även till E2c, till mina E3c.

Permalänk

Har precis kopt mig ett par KOSS The plug.
Kan rekomendera dem starkt, har aldrig hort sadant ljud i ett par earphones, grymt bra.
Otrolig bas, men dock inte sa vass diskant. Later ju passande till dig?

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man köpa The Plug kan man lika gärna gå efter Spak Plug, den nya versionen. Men ja, The Plug/Spark Plug har fint ljud.

Själv så föredrar jag vanliga lurar och pinnar runt med ett par Sennheiser HD-555.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.