Permalänk

Äntligen -ny burk! -Behöver tips!

Hej på er!

Sitter just nu med min *****vla dator som är så sänkt. Är så trött på den. Nu vill den bara starta i felsäkert läge. Jippi.

Men jag orkar inte felsöka mer. Tänker uppgradera det mesta. Tänkte be om lite hjälp och tips på vad jag ska köpa.

Så här ser mitt skräp ut idag, det mesta är från 2002 eller tidigare.

AMD Athlon XP 2000+ med 512 mb DDR. Ett Radeon 9600 sitter i och gör ingen direkt nytta. 2 st 120 gb diskar sitter, båda 7200. Sjukt trött på båda.Moderkortet är ett Gigabyte. Sjukt dåligt. Nu.

Lådan är en Chieftech med ett 400 w agg. Den är ifrån 2002, tror agget behöver bytas. Är det värt att byta ut agget eller ska man köpa ny låda?

Ljudkortet är ett SB Pro eller nått. Inget vidare. Har en sunkig 17" Sony som gjort sitt.

Vill ha minst 1 gb minne. Eller ska man gå på 2 gb direkt?

Det jag ska ha burken till är främst bildbehandling i photoshop,spel och vanligt "bruk".
Det behöver inte vara det bästa utan bara så den håller ett tag.Jag håller inte på och trimmar prylarna så hela den biten faller helt bort.

Har haft AMD hela tiden. Men det lutar åt Intel efter många tips från kompisar som bygger mycket i jobbet. Vad tycker ni?

Har tänkt att lägga 10-12 tusen på det hela.

Det blir en 19" platt med max 4 ms resp! Tips på bra märke?

Vill ha en tyst burk. Den nuvarande låter som ett Viggen. Sitter 5 st 80 mm fläktar + CPU fläkten.

Har ny DVD läsare/Brännare. Floppy om man nu behöver det längre finns. Samma sak med mus och sånt. Högtalare har jag inte heller men det räknar jag inte med i det här.

Så jag behöver alltså följande:

- Skärm 19" platt
- CPU + kylare
- Låda med minst 400 agg ( behöver man mer?)
- Grafikkort
- Moderkort
- Ljudkort
- Minne
- Hårddisk(ar) en fet eller två feta alt 2 mindre?
- Extra fläktar?

Jag kommer köpa via brorsans företag så jag slipper momsen på 25%. Det gör ju en hel del!

Vad skulle nu köpa?

Permalänk
Medlem

4ms skärmar är dyra.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164548
Blev 13K.
Då får du ;
AMD X2 CPU, 2GB RAM, 320GB HDD, XFX 7800GTX

Permalänk
Medlem

Byta ut DFI mobot kanske. Känns lite overkill om han ändå inte ska klocka

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk

Tror ni inte att det lönar sig att köpa en med 4 ms om man tänker ha den ett tag?

Tycker ni verkligen att AMD är bättre?

Är det värt att skrota Chieftec lådan alltså?

Permalänk

Skall datorn bli tystare, så köp en VF700-Cu till grafikkortet och en bra CPU-kylare (Thermaltake Big Typhoon, Zalman CNPS7700, CNPS9500 eller Arctic Cooling Freezer 64 Pro) Detta brukar sänke ljudnivån rätt duktigt. du kan även fundera på att ta ett moderkort med passiv kyllösning för nordbryggan t.ex Asus Premium SLI. (lite dyrt MK iofs)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Vad skulle ni andra ändrat/lagt till/bytt på listan China plockade ihop?

Behöver man det grafikkortet eller kan man gå ner en klass?

Fler synpunkter vore tacksamt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
Vad skulle ni andra ändrat/lagt till/bytt på listan China plockade ihop?

Behöver man det grafikkortet eller kan man gå ner en klass?

Fler synpunkter vore tacksamt!

Ett 7800GT ger bra prestanda för pengarna, mycket prisvärt. Men tycker du att det är lite dyrt, kan du gå ned i prestanda och köpa ett 6800GS, som även det ger bra prestanda för sitt pris.(finns för 1890kr på datorbutiken)
För bildbehandling och vanligt bruk duger ett 6800GS mer än väl, när det gäller spel så klarar det av de flesta spelen på marknaden med höga inställningar (det är väl bara i FEAR som det är lite klent i höga upplösningar och/eller med FA/AA).

Edit: Det finns förresten billigare, något lägre klockade 7800GT-kort, t.ex. Point of View 7800GT för 2890kr på datorbutiken.

Vill du komma ned i pris lite mer, kan du ta en 3700+ CPU (2449kr kostar den på db), du förlorar lite i multitasking, men vinner i spel (än så länge). du kan även ta en Samsung Spinpoint 250GB hårddisk, du får då en tyst och bra hårddisk med lite mindre lagringsutrymme, men med ett attraktivare pris (980kr på db)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Intel eller AMD då? Har ju bara kört AMD tidigare men lutar mer och mer mot Intel.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
Intel eller AMD då? Har ju bara kört AMD tidigare men lutar mer och mer mot Intel.

Finns inga icke-religiösa skäl att välja Intel i dagsläget, tyvärr.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Finns inga icke-religiösa skäl att välja Intel i dagsläget, tyvärr.

För att?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
För att?

Därför att AMD's Athlon 64-serie presterar bättre än Intels P4: or i stort i sett alla applikationer, framför allt spel. Jämför du prestanda/pris är AMD's processorer överlägsna vinnare.

Intel kommer säkert ikapp och/eller om så småningom (de jobbar hårt på det nu), men för tillfället regerar AMD.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Därför att AMD's Athlon 64-serie presterar bättre än Intels P4: or i stort i sett alla applikationer, framför allt spel. Jämför du prestanda/pris är AMD's processorer överlägsna vinnare.

Intel kommer säkert ikapp och/eller om så småningom (de jobbar hårt på det nu), men för tillfället regerar AMD.

När det gäller kvalité då? Hör ofta att många stora företag går över till Intel för att dom haft problem med AMD. Har flera kompisar som jobbar på stora dataföretag där som inte varit nöjda med AMD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
När det gäller kvalité då? Hör ofta att många stora företag går över till Intel för att dom haft problem med AMD. Har flera kompisar som jobbar på stora dataföretag där som inte varit nöjda med AMD.

Hurpass nyligen gjorde de denna migration, äldre AMD-processorer hade tendenser att vara för varma, men numera är det P4 som leder den ligan.

Personligen har jag inte märkt någon skillnad på kvalitet, men jag är å andra sidan inte ett så stort urval. Du kan ju skapa en omröstning här på forumet med frågeställningen:Hur upplever du kvaliteten på AMD's respektive Intels processorer (Athlon 64 vs Intel P4). Med alternativen:

Jag upplever att AMD har bäst kvalitet
Jag upplever att Intel har bäst kvalitet
Båda tillverkarna håller en god kvalitet
Ingen av tillverkarna håller en god kvalitet

Om inte annat borde det generera underhållande fan-boy argument ;).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hurpass nyligen gjorde de denna migration, äldre AMD-processorer hade tendenser att vara för varma, men numera är det P4 som leder den ligan.

Personligen har jag inte märkt någon skillnad på kvalitet, men jag är å andra sidan inte ett så stort urval. Du kan ju skapa en omröstning här på forumet med frågeställningen:Hur upplever du kvaliteten på AMD's respektive Intels processorer (Athlon 64 vs Intel P4). Med alternativen:

Jag upplever att AMD har bäst kvalitet
Jag upplever att Intel har bäst kvalitet
Båda tillverkarna håller en god kvalitet
Ingen av tillverkarna håller en god kvalitet

Om inte annat borde det generera underhållande fan-boy argument ;).

Jaja det blir väl en AMD igen då

Märker man av en skärm som har 4 ms eller 8 ms?

Vill bara köpa en ordentlig burk som håller ett tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
Jaja det blir väl en AMD igen då

Märker man av en skärm som har 4 ms eller 8 ms?

Vill bara köpa en ordentlig burk som håller ett tag.

De flesta märker nog ingen större skillnad när det gäller responshastigheten mellan 4ms och 8ms, men huruvida man märker av ghosting är ju mycket personligt. Så det bästa skulle vara om du kunde kolla på en 8ms-skärm du är intresserad av att köpa, i butik eller hos en kompis, och se hurpass känslig just du är.

Själv märker jag ingen skillnad mellan 4ms och 8ms, så jag kollade på andra faktorer som betraktningsvinkel, filmvisning och färgåtergivning. För dessa ändamål är en MVA/PVA-skärm bäst (tyvärr dyrare också), bra MVA/PVA-skärmar med snabb respons är t.ex Samsung 970p och Viewsonic VP930.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Får ta och kika på ett par olika skärmar.

4 ms eller 8 ms kanske inte spelar så stor roll.
Det skiljer ju en aning i pris dock.

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Ändrade lite i paketet, så det blev 12K.
Men då får du ett 7800GT och lite sämre minnen.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164687
7800GT räcker dock så det blir över också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av China
Hej igen.
Ändrade lite i paketet, så det blev 12K.
Men då får du ett 7800GT och lite sämre minnen.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164687
7800GT räcker dock så det blir över också

Verkligen schysst att du tar dig tid! Verkligen!

Vad tror du om moderkortet, "behöver" jag det eller är det lite overkill?
Ett par hundra här och där blir ju pengar det med. Dessutom har jag nog ett par diskar som jag kan formatera och köra med så det kanske inte behövs en så pass stor hd som systemdisk.

Permalänk

Här är en variant på samma system, lite billigare och tystare utan att tumma speciellt mycket på prestandan.

Om du vill kan du ju lägga den sparade tusenlappen på att uppgradera skärmen till en Samsung 970P.

Antec TX1050B Black Miditower 500W SmartPower 2.0 ATX : 1369.00
Samsung 930BF 19" TFT Svart/Silver Analog&DVI 4ms : 3899.00
Leadtek WinFast GeForce PX7800GT 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express : 3190.00
A-DATA 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5 : 919.00
Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX : 990.00
Samsung SP2504C 250Gb 7200rpm 8Mb NCQ SATA2 : 989.00
AMD Athlon64 San Diego 90nm 3700+ 2.2GHz 1Mb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 : 2449.00
Zalman VF700-CU Grafikkortskylning : 269.00
Arctic Cooling Freezer 64 PRO Heat Pipe Socket 754/939/940 (max 5000+/FX-59) : 195.00

Totalt inkl moms 14269.00

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hej igen !
Råkade ta 1GB RAM förra gången.
Tog ett Asus A8N-E väldigt bra moderkort som jag har själv.
Tog en 160gigare.
Blev 12024:-

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska ta CHINAs paket.

Man vet inte hur bra dubbla kärnor är föränn man ha det
Så jag tycker att du ska satsa på en AMD Athlon 64 X2 3800+

Lycka till

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Glömde länken i senaste inlägget, här är den!
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164698

Permalänk

Vad tror du om min Chieftec låda? Är det ingen idé att byta agget på den?
Nu vet jag inte om den pallar ett 500 agg men det borde den gör va?

Permalänk
Medlem

Chassin har ingen gräns på hur många W nätagget har, sålänge den passar är det fint.
Chassit är bara en grund och ser till att du inte får vatten och annan ruskig skit på dina dyra saker

Om du ska behålla lådan så ta dethär paketet ;
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=164758
Blir 11K.

Permalänk

Är det lika enkelt att byta agget som jag tror/hoppas?

Permalänk
Medlem

Bara att.. ja, slita loss skiten

Permalänk

Kalas.. Fan jag är utbildad nätverkstekniker...
Kan säga att jag inte jobbar som det nu lol...

Klarar man sig med fläkten som följer med CPU:n eller ska man köpa bättre? Om inte för att det finns riktigt snygga! Eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
Kalas.. Fan jag är utbildad nätverkstekniker...
Kan säga att jag inte jobbar som det nu lol...

Klarar man sig med fläkten som följer med CPU:n eller ska man köpa bättre? Om inte för att det finns riktigt snygga! Eller?

Klarar dig gör du, men om du skall tysta ned datorn lite mer så kan du köpa till en TT Big Typhoon, CNPS7700, Freezer64 Pro eller Scythe Ninja.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jepp, det får bli en bättre/tystare fläkt. är den snygg dessutom så blir jag helt såld.