Vad använder ni era programmeringskunskaper till?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni era programmeringskunskaper till?

Har sett miljontals trådar där man diskuterar vilket språk man ska använda osv..

Vad använder du ruby/c++/python/VB/PHP/etc. till?

Vad skapar du och vad använder du det till?

Jag börjar.
Jag använder PHP för simpelt dynamiskt innehåll på websidor. Exempelvis pillar med en liten musikdatabas eller olika loggningsfunktioner som loggar IP och referrer osv.

Jag har provat Python/Ruby men ser inte riktigt användningsområdet för dem.. vad använder man dom till?

Trevlig morgon allesammans

Permalänk
Medlem

Jag använder Perl/Python/Ruby för enklare skripting och för snabb utveckling. För större applikationer använder jag Java. Det är trevligt, cross-platform och har ett schysst GUI-API.

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Jag har själv testat på HTML, ASP, Java och C/C++. De två förstnämnda är såklart till hemsidor. De två andra är mest på kul. Inget seriöst. Har gjort ett program "johle's GTA: Vice Vice Vehicle Editor". I C++.

http://www.gamespot.com/pc/action/grandtheftautovicecity/down...

Helt sjukt att 60 000 har laddat ner det. Gjorde programmet för mig själv när jag häll på att modda bilar i GTA: VC. Sen la jag bara upp det på kul (på gtasajten). Sen hur det spridits till gamespot har jag ingen aning om

Programmet är t.om. ett konsolprogram!

Insåg nu att det har gått över två år sedan det las upp på gamespot, sen ett bra tag innan dess som jag gjorde det!

Sen har jag gjort några mods till HL(1).

"Military Assault" och "Half-Life Team DeathMatch". Det var tider det

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Mestadels använder jag mina programmeringskunskaper till egna små och stora projekt som aldrig blir klara.

Permalänk
Medlem

Men vad exakt är det som ni gör/har gjort, tex. Helmutt, vad för enklare skripting mer exakt. Jag tycker att det vore bra med sån tråd

Permalänk
Medlem

Okej min tur! Har mixtrat lite i java. Har b.l.a gjort denna. för skojs skull och att lära mig då http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54772...

I PHP har jag gjort webshoper, bloggar, cms-system och gud vet vad.

Permalänk
Inaktiv

Använder ASP, PHP, Lingo och SQL.
Har kunnat vb/delphi/java/lite c++/C#.NET men det är sådan jag inte använder längre

Just nu sitter jag på en 6 månader lång LIA (Lärande i arbete) praktik, där jag använder både ASP och PHP, då företaget har ett jätte-adminsystem byggt i ASP som jag sitter och uppdaterar. Sen ska deras webbsida byggas om från grunden och jag föreslog PHP, då en del av deras databas ska portas till MySQL.

Sen sitter jag med mitt examensarbete som handlar om att hämta och spara data till en extern databas med Director MX. Språket jag använder där är Lingo. Använder även tekniker som PHP, XML och SQL.

Permalänk
Medlem

PHP för webbsaker. Har börjat nosa lite på Ruby/Rails där.

Python för att scripta småsaker, vilket kan innebära att spindla ner alla produkter från en viss webbsajt (för att lösa någon jobbuppgift), att automatiskt tanka ner och jämföra viss statistik på ett webbaserat spel för att hjälpa en vän, att verifiera någon beräkning, att konvertera mellan (textbaserade) filformat...

Javascript för webbutveckling och Greasemonkey-script.

Permalänk
Medlem

Bra! Sådana svar var det jag sökte

Permalänk

Till att försörja mig och min sambo.

Permalänk
Medlem

HACKA!!!1!!!11one

nä, men har väll gjort något anmälningssystem i PHP, något loggprogram för amatörradio har jag väll snickrat ihop också...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Oftast påbörjar jag en massa projekt som aldrig blir klara.

Av de som blir klara så är det oftast små program som underlättar saker, lite skript-aktigt.

Mvh Magnus

Visa signatur

Unix brings the power.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du, allt möjligt. För närvarande sitter jag och kodar diverse saker i OCaml för att lära mig det språket. I övrigt så använder jag mig mycket av programmering för att lösa vissa problem som kan komma upp när det gäller datorer, typ övervakning eller automatisering.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag håller på lite med CS-Configs för att göra lite nice grejer som hjälper mig att utföra uppgifter så som att kicka folk eller bara göra "reklam"

Men det räknas iofs inte som programmering

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk
Glömsk

Oj, det här var en kul tråd.

Jag skulle ljuga för mig själv om jag inte erkände att jag går runt och funderar på att skapa nästa killer app, typ BitTorrent. Eftersom detta inte händer bara sådär så håller jag mig sysselsatt genom att koda sådant som gör att jag måste lära mig en massa andra ämnen.

Senaste månaden har jag exempelvis jobbat på en modulär subtraktiv mjukvarusynth. Själva kodandet är väl inte så värst svårt, men i processen har jag lärt mig en jäkla massa om synthar, digital signalprocessering (transformer, filter etc) och sådant som hör till, fysik (vågor), matematik (vågor ), musik (akustik, harmoni etc). Det är mitt tunga projekt, och jag pallar inte att jobba på det varje dag. Här använder jag Python och Scheme för sketchande och lite då och då hugger jag in robust kod i ett parallellt C++-projekt. Ganska manuellt och inte så roligt, men pga all number crunching så är det värt det för prestanda och kod som tar lite plats kompilerad (ni drar slutsatserna).

Emellanåt jobbar jag på mindre projekt, mest koncept, sånna här grejer som inte består av så mycket kod men med en schysst hemsida och en jäkla massa dokumentation kan bli användbar i framtiden, exempelvis konceptuella paketsystem, containers, protokoll, datastrukturer. Tror inte någon vill använda mina idéer, men det är bra för huvudet. Här är det alltid Python som gäller pga alla schyssta bibliotek och enkelhet att sketcha, förutom i vissa fall då när andra språk är mer lämpade i de mer teoretiska fallen, exempelvis om man behöver pekare.

Farsan har även en ganska bra idé på en webapp som jag implementerar. Detta är inte så kul rent tekniskt. Av gammal vana gör jag denna i PHP+MySQL, men jag ska nog skriva om den här i Python eftersom PHP är så jävla fult (hoppas jag inte trampade på någon nu ).

Utöver dessa projekt blir det ju en massa nonsenskodande också, exempelvis på Valladolid ( http://online-judge.uva.es/problemset/ ), standardkod för att testa nya och gamla språk, och allmänt språk-som-verktyg-i-vardagliga-uppgifter.

I praktiken brukar det bli att jag läser Slashdot, SweClockers eller Reddit, men någon timme kodande blir det väl varje dag i alla fall.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Allt möjligt faktiskt. Nu går jag på högskola så man får mest bara tid till att koda labbar och sådant. Har arbetat en del med grafiska grejjer till demon och spel men aldrig haft lust att sätta ihop något till en färdig "produkt". Mest lek. Mitt senaste halvseriösa fritidsprojekt var faktiskt en mjukvarusynth som jag skulle trycka in i ett 64k intro samt en enklare 3dstudio för samma ändamål.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk

Php:
Gör mitt cms som tar en massa tid för mig, men det är roligt, man lär sig något nytt nästan varje dag. Kommer snart komma upp ett demo är på swec så alla ska få testa och kommentera.

Ruby:
Testa runt lite, gör enkla små saker som är små skoj.

c#
Gör 2 program i språket. Det enna är för att hantera kod-projekt (låter konstigt, vi kommer få se om ett tag). Kommit en bit.
Det andra programet har jag inte hunnit börja på ännu utan planera just nu.

Permalänk
Medlem

php, mysql - bygger typ ett community av nåt slag, bland annat... swec får se när det är värt att visas.

Permalänk

Jag har inte kodat så mycket på senare tiden, mest experimenterande. Till exempel skrev jag för några veckor sen en symbol-klass i Python, bara för att jämföra med Ruby:s motsvarighet.

Men i höstas skrev ju jag, Srekel och Morec ett spel i Python och PyGame på en vecka till en tävling. Jag skrev också färdigt en enklare musikdatabas-applikation i PHP ungefär samtidigt, den provade jag dessutom att börja skriva på i andra språk, det gick otroligt mycket fortafre att få ihop grunden i RoR, men det kräver ju att man kan hitta sig ett fungerande webbhotel, och det var inte på mitt bord i det fallet.

Sen använder jag ju Python till enklare scriptning också, det jag använder mest är nog det skcripta jag skrev för att välja ut x antal meg slumpmässiga låtar för att lägga på mp3-spelaren. Jag har en version i Python och en i C# med grafiskt gränssnitt. Jag fixade dessutom en ordlista för medicinskt bruk med ett script som läser igenom fass.se:s olika medicinsidor, så man slipper en massa påstådda felstavningar när man skriver med medicinska termer.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Mestadels använder jag mina programmeringskunskaper till egna små och stora projekt som aldrig blir klara.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Mest sitter jag och knattrar Python till Comix, men jag gör även lite småprogram för privat bruk som underlättar dagliga göromål. Sedan så får jag skriva Java för en kurs jag läser, men det är inte så värst spännande. Nu börjar jag känna för att lära mig något nytt, antingen vill jag bli bättre på C/C++ eller så vill jag testa något annat spännande som Ada eller D.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning Inspirerande faktiskt

Permalänk
Medlem

just nu sker den mesta programmeringen i utbildningssyfte och väldigt maskinnära då jag utbildar mig till civilingengör inom datateknik, och då är det för närvanrande Assembler och C. mest labbar som ska bli klara. Annars har jag lite småprojekt hemma ocskå, bl.a håller jag på och leker med microprocessorer från atmel som till slut skall bli ett övervakningssystem för en värmeväxlare. även här kodar jag i C eftersom koden är för komplicerad för att orka skriva i Assembler.
Annars har jag slängt ihop en del privata hemsidor mha PHP, och även några som jag sålt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Blir inte så mycket programmering nu för tiden, förrutom en del php som jag använder de hemsideprojekt man håller på med.

Annars blir det lite c och assembler i skolan till labbar och sånt. I höstas var det en del java i skolan, gjorde en miniräknare som projekt.
Ibland kan det bli lite matlab också, om man bara ska lösa en enkel uppgift eller så.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag kodar mest i PHP nuförtiden.

Mitt senaste projekt var en dump. http://mtserver.mine.nu/dump/

Har blivit populär bland mina kompisar http://pepsi.gotdns.com/dump/ och http://thebeef.mine.nu/dump/

Just nu håller jag på med en Köp & Säljmarknad som jag skriver i PHP & MySQL, mycket detaljer som måste kodas i en köp & säljmarknad :).

Kodar den mest för att lära mig.

Visa signatur
Permalänk

Använder PHP till min hemsida, och PERL för diverse små script som gör någon liten funktion.

Mitt roligaste script är väll min Lunarbot, som skrev till folk på lunarstorm och lekte på klotterplanket.

Den fick 10-14k inlägg på 1-1,5 dagar innan den blev borttagen.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

Använder bara C++ för närvarande förutom i skolan där jag tvingas köra C# och hålla på med ASP :/

Mest går jag runt och bollar ungefär 3 projekt i huvudet hela tiden :

C++ -> LISP
En "världssimulator" som från början var tänkt att fungera genom att ta statistik från den riktiga världen och bara köra allt och se om det blev som i "den riktiga världen", men nu vill jag göra något lite mer spännande och funderar på att försöka göra mindre scenarion med djup AI, försöka få "personer" att interagera med varandra... Båda sakerna är rätt stora just nu, känns det som, men det är bra grejer att ha i huvudet...

C++
Sitter och pillar på en trojan, leker just nu mest runt med själva trafiken och inte hur server-filen ska reagera på packetsen, så det är mest för dataöverföringen som jag gör det... Det är lite löjligt att göra en trojan, kan tyckas, men det var bara något jag satte igång med utan att ha någon direkt agenda. Kommer nog inte använda den någon gång, egentligen.

C++
En webcrawler, även här handlar det om att leka runt med sockets men också process av HTML-sidor och även hur crawlern ska röra sig... En idé jag fick under en av de många tråkiga lektionerna i skolan, antagligen kemin. Antagligen det sundaste projektet med tanke på att det faktiskt går att komma någon vart med det i nuläget. Antagligen skulle jag väl kunna använda ett annat språk (det hade nog varit bättre, till och med), men det är mest ett koncept förutom lite socket-grejer och en gnutta allmän inläsnings- och process-kod.

Förutom dessa 3 lite mer bestående saker så dyker det upp saker hela tiden som jag känner vore rätt kul att jobba med, men de får bara mer arbete om jag antingen tycker det är riktigt ballt eller känner att det vore nyttigt.

Ursäkta om jag missuppfattade trådens nuvarande riktning.

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

Nej verkligen inte. Det är sådana svar jag sökte

Permalänk
Medlem

Själv programmerar jag i delphi. Använder det för att sabba folks datorer via nätverket... Ni ska se deras miner när deras CD-läsare helt oväntat matas ut och in :P, eller när allt bara slutar fungera. Nä, delphi är härligt.