Skärmsläckare eller inte?

Permalänk
Medlem

Skärmsläckare eller inte?

Vilket ger egentligen bästa livslängden på en skärm?

Om man låter skärmen gå i standby läge efter 10min eller kör med skärmsläckare efter samma tid? Är det totala tiden skärmen lyser som räknas eller kan ständiga av och påslag med standby påverka livslängden?

Erfarenheter av både crt och tft vore intressanta.

Permalänk
Medlem

Skärmsläckare är väl till för datorer med gamla kassa crt- skärmar som står med samma bild dagar i sträck. Att förhindra att bilden "bränner" fast osv.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

bränna fast. det kan det la göra på en TFT osso, kanske inte lika snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny88g
bränna fan. det kan det la göra på en TFT osso, kanske inte lika snabbt.

Vad baserar du det på?

Samsung släppte nå paneler härromåret till dell som hade en tendens att bränna fast efter x antal timmar (minns inte om det var 30-40 eller så) och det blev det ett jävla liv över för det skulle inte TFT-skärmar göra..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Var väl mera olika erfarenheter jag efterlyste. Ingen vs tråd tack. En svår fråga jag ställde naturligtvis. Olika skärmar håller olika kvalite förståss. Och mycket beror på användningen.

Permalänk
Medlem

ok, jag erkänner, jag har inte en jävla aning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Skärmsläckare är väl till för datorer med gamla kassa crt- skärmar som står med samma bild dagar i sträck. Att förhindra att bilden "bränner" fast osv.

bara att stänga av skärmen.. om man ändå har skärmen på så länge att bilden bränns in kan man lika gärna använda knappen on/off, som kan vara till mkt nöje vid såna tillfällen..

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

Inte en aning förutom min senaste Philips 109b crt som inte verkar ge upp efter tre år snart. Har bara kört med standby på den och den håller bra skarp bild ännu som ny nästan..

Samsung och övriga håller de lika bra.

Skärmen den viktigaste delen , hur gör man! Nästa skärm blir tft som passar mig bra. Men det lär dröja. Byter när skärmen pajjar. Osv. snyft

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vad baserar du det på?

Samsung släppte nå paneler härromåret till dell som hade en tendens att bränna fast efter x antal timmar (minns inte om det var 30-40 eller så) och det blev det ett jävla liv över för det skulle inte TFT-skärmar göra..

Fan vad förvånad jag blev när jag såg Dell-skärmar med inbränd bild. Trodde inte det hände TFT-skärmar, men dom var alltså defekta då.

Visa signatur

Jag har ingen signatur.