Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det klart det blir obalans om du kör två utblås och en insugsfläkt. Ta bort insugsfläkten så har du balans helt pltösligt.

Den mängd luft som utblåsfläktarna drar ut, den kommer ju måsta tas någonstans ifrån eftersom du inte kommer få vakum, eller ens "undertryck" i lådan. Luften kommer alltså tas från fläkthålet framifrån eftersom det inte finns några andra öppningar, om man inte räknar med de som är vid grafikkortet, som man kan tejpa över om man vill. En insugsfläkt skapar ofta bara ett sämre luftflöde, då luften pressas in rakt bak i chassit under nätagget, för att sedan gå rakt upp och ut genom utblåsfläkten, istället för att gå i en mjuk båge över processorkylaren.

Det är klart att det blir undertryck i lådan ifall man suger ut luft ur den och låter luften sugas in genom luftfilter och små hål "utan hjälp". Det blir ju ett litet motstånd där och alltså lite undertryck. Det är ju själva undertrycket som gör så att luft sugs in öht, ifall ingen insugsfläkt används.

Grejen är att jag skulle vilja använda grafikkorts-ducten och låta den suga ut luft från grafikkortet. Jag hade tänkt använda en Panaflo 80mm på 7 volt eller liknande men jag är rädd att det är för lite för att stå emot trycket. Luften skulle i så fall bli i princip stillastående och jag skulle bli tvungen att vända på fläkten och ha den blåsande mot grafikkortet för att få ett hyfsat luftflöde.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är klart att det blir undertryck i lådan ifall man suger ut luft ur den och låter luften sugas in genom luftfilter och små hål "utan hjälp". Det blir ju ett litet motstånd där och alltså lite undertryck. Det är ju själva undertrycket som gör så att luft sugs in öht, ifall ingen insugsfläkt används.

Grejen är att jag skulle vilja använda grafikkorts-ducten och låta den suga ut luft från grafikkortet. Jag hade tänkt använda en Panaflo 80mm på 7 volt eller liknande men jag är rädd att det är för lite för att stå emot trycket. Luften skulle i så fall bli i princip stillastående och jag skulle bli tvungen att vända på fläkten och ha den blåsande mot grafikkortet för att få ett hyfsat luftflöde.

Det blir fortfarande inget riktigt "undertryck" att tala om. För att det ska bli undertryck måste luft sugas ut utan att tas in någonstans. Annars kommer det, istället för att bli något undertryck att tala om, bara en förflyttning av luft genom chassit.

Har du en insugsfläkt som producerar ett luftflöde mindre än det av utsugsfläktarna, så agerar det faktiskt som en broms, då bladen bara kommer att kämpa emot luftflödet och hindra det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

jag bröt av 2 av taggarna till lådan så dålig kvalite men jag ska borra hål å sätta in tumskruv där . orkar inte hämta mer saker på posten det räcker med att jag har 8 st opterons 165or liggandes här nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

då har jag fått mitt Antec P180. givetvis är det en glipa vid luckan men även att den gråa plasten på en sidopanel buktar ut i mitten längs bak så det blir en glipa där också, skulle tro att det är dåligt limmat.

ska skicka ett mail för att för att förhoppningsvis få nytt av båda

Permalänk

Har också problem med att fronten glipar lite och att det buktar ut lite på luckan... Mailade dem för en månad sedan och fick som svar "provide valid invoice" mailade det till dem, inte fått något svar ännu... Hoppas att den dyker upp framför min dörr som någon sa

Permalänk
Medlem

Lol.. fick min tredje lucka idag, dom hade tydligen skickat för båda mailen.
Men det var bra, för den luckan jag fick var likadan och dessutom söndrig. Denna däremot verkar vara en ny "modell", är aluminum rätt igenom istället för bara ett "pålägg", ska se om jag kan fixa bild på baksidan av dem.

Visa signatur

Antec P180/Hiper 480 W | A64 X2 3800+ @ 2.6 GHz| Asus A8N32-SLI Deluxe | Corsair-2048 4000PT (2 X 1GB) | Seagate 7200.10 320GB S-ATA2 | 7900GT 256 MB |

Permalänk
Medlem

jag bad om en lucka innan jul o fick den för några dar sedan. synd bara att jag lämnade tillbaka mitt chassi till gtek några dar innan nyår o fick en stacker istället vilket e bättre än p180, om man som mig iaf har ett helt kylskåp i datorn o ett stort vattenkylningssystem.. lagom skoj o mosa in det i en p180

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wojt
Lol.. fick min tredje lucka idag, dom hade tydligen skickat för båda mailen.
Men det var bra, för den luckan jag fick var likadan och dessutom söndrig. Denna däremot verkar vara en ny "modell", är aluminum rätt igenom istället för bara ett "pålägg", ska se om jag kan fixa bild på baksidan av dem.

Fixa gärna flera bilder, både på lite avstånd och rena närbilder!

Jag är riktigt nyfiken på hur den nya ser ut. Jag beställde en ny, och fick den en "gammal" front.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Försökta ta bilder förut, men min kamera håller på att muppa, fungerar bara med vissa batterier osv (trots att dom är fulladdade). Lyckades i.a.f. ta några bilder:
http://wojt.pwn.nu/p180/p1801
http://wojt.pwn.nu/p180/p1802
http://wojt.pwn.nu/p180/p1803

Du ser, är som sagt en hel skiva i aluminium som gör att den är mycket stabilare, sticker inte ut. Till höger på en av bilderna är alltså de gamla dörrarna.

Edit: Tror också att på nyare P180 har själva fronten flera magneter för att matcha dem på dörren, jag har ju bara för skruven där uppe.

Visa signatur

Antec P180/Hiper 480 W | A64 X2 3800+ @ 2.6 GHz| Asus A8N32-SLI Deluxe | Corsair-2048 4000PT (2 X 1GB) | Seagate 7200.10 320GB S-ATA2 | 7900GT 256 MB |

Permalänk
Medlem

En sån där dörr vill jag ha!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wojt
Försökta ta bilder förut, men min kamera håller på att muppa, fungerar bara med vissa batterier osv (trots att dom är fulladdade). Lyckades i.a.f. ta några bilder:
http://wojt.pwn.nu/p180/p1801
http://wojt.pwn.nu/p180/p1802
http://wojt.pwn.nu/p180/p1803

Du ser, är som sagt en hel skiva i aluminium som gör att den är mycket stabilare, sticker inte ut. Till höger på en av bilderna är alltså de gamla dörrarna.

Edit: Tror också att på nyare P180 har själva fronten flera magneter för att matcha dem på dörren, jag har ju bara för skruven där uppe.

Är det ett Commodore 64-nätagg du har liggandes bredvid chassit på mittenfotografiet? RESPEKT!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hehe, sure is.

Visa signatur

Antec P180/Hiper 480 W | A64 X2 3800+ @ 2.6 GHz| Asus A8N32-SLI Deluxe | Corsair-2048 4000PT (2 X 1GB) | Seagate 7200.10 320GB S-ATA2 | 7900GT 256 MB |

Permalänk
Medlem

har beställt en svart version av detta chassi
alltså

Antec Chassi P180 Performance One Black SPCR Special Edition
e det samma problem med den tro?

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divine
har beställt en svart version av detta chassi
alltså

Antec Chassi P180 Performance One Black SPCR Special Edition
e det samma problem med den tro?

Ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

p180 verkar vara största skiten någonsin då inprincip alla som skriver om det har problem.

Permalänk
Medlem

jag var på pccity igår och såg ett antec p180, det var snyggt å så men fy faaan va dörren glipa! en halv cm! Såg ju ut å va q-tec kvalité! och dörren var rätt plastig den med

Permalänk
Medlem

fan detta är illa alltså börjar bli förbannad inombords som fan här aså. kanske dödar antec anställda på måfå går runt på deras kontor med yxa å hugger dom, men alternativ två e ju att skicka ett mail med kvittot inscannat som ni sa till dom å trevligt begära en ny dörr
trodde dom liksom fixat dörren vid special edition...suck

p.s kan man inte ta bort luckan där fram då? eller påverkas ljudet som fan då samt luft flödet?

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk

Jag kontaktade igår Antec ang. glappande dörrar på både P180 och P180 SPCR. Bifogade allt material de kunde tänkas vilja ha, de svarade att de skulle skicka mig nya magneter. Wtf? Finns ju bara en punkt med metall i fronten som magneterna kan fästa i. Jag har svarat, inväntar deras retursvar.

Grymt chassi, gillar verkligen SPCR-versionen - den är riktigt snygg, enl. mig snyggare än vanliga P180. SPCR-märket är också en liten bonus, var riktigt snyggt. Dock såg det vanliga P180 bättre ut på bild, enda sättet att få reda på vilken som var snyggast var ju att köpa båda. Skönt att man slipper undra mer

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk

mähh...

brorsan hade samma problem,
är man lite händig böjer man bara
till den så slutar den glipa!

vill man va lika pillig som han
sätter man en extra magnet!

Permalänk
Medlem

skickade ett mail till Antec Europa 8 januari (med kvittot inskannat)...fick ett svar drygt en vecka senare där dom efterfrågade kopia på kvittot. Så jag skickade det första mailet en gång till...

Idag så finns dörren att hämta på posten...ska masa mig dit imorgon lördag och hämta paketet.

Så här långt allting gott

Permalänk
Medlem

hämta hos Posten på en lördag?

Visa signatur

Antec P180/Hiper 480 W | A64 X2 3800+ @ 2.6 GHz| Asus A8N32-SLI Deluxe | Corsair-2048 4000PT (2 X 1GB) | Seagate 7200.10 320GB S-ATA2 | 7900GT 256 MB |

Permalänk
Medlem

ber om ursäkt...levde ett kort ögonblick kvar i gamla tider då posten fanns och hade paketutlämning.

nu ska jag gå till ICA och hämta ut min nya lucka

Permalänk

Ännu inget svar till mig från Antec ang. magneterna. Återstår att se vad som händer, tillsvidare förblir min dörr låst då den faktiskt ser ganska normal ut då.

Jag vill ha den nya dörren!

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z1pp0
skickade ett mail till Antec Europa 8 januari (med kvittot inskannat)...fick ett svar drygt en vecka senare där dom efterfrågade kopia på kvittot. Så jag skickade det första mailet en gång till...

Idag så finns dörren att hämta på posten...ska masa mig dit imorgon lördag och hämta paketet.

Så här långt allting gott

Jag fick inte ens något svar. Skickade mest iväg mailet för att testa om det skulle funka och brydde mig inte något mer över det. Ett par veckor senare så dimper det ned en avi i brevlådan och vad låg det i paketet om inte en ny dörr.

Idag var jag iväg och köpte ytterligare ett P180 och där satt dörren som den skulle. Skönt att slippa behöva byta ut den också.

Permalänk

Damn, vad sjutton skriver ni egentligen i era mail? :S

Jag beskrev att min dörr vägrade stänga korrekt och att den förblev öppen så länge jag inte låste den. Men tjiii fick jag, de vill pracka på mig en bunt magneter istället - något jag är mindre sugen på, ser inte hur det skall hjälpa.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Shit, jag skrev bara att jag gillade chassit (låg ljudvolym och bra kylning)men var lite besviken på att luckan på en kvalitetsprodukt inte var perfekt. Inget annat...och luckan kom.

Hämtade luckan idag och se..det var den nya typen, helt i aluminum. Nu ska jag bara få tummen ur och montera den också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamstah
p180 verkar vara största skiten någonsin då inprincip alla som skriver om det har problem.

Det är för att vi har valt att diskutera de potentiella problemen folk haft.
Hade vi diskuterat allt som är BRA med chassit istället, så hade tråden blivit mångdubbelt större.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Instämmer med föregående talare. Köpte först ett P180, blev helsåld på chassiet och köpte veckan efter ett P180 SPCR. Visst, dörren är något av en tabbe, den stänger inte korrekt på något av de två ex som jag förfogar över. Antec verkar dock göra sitt bästa för att råda bot på problemet, även om jag själv funderar på vad deras senaste mail till mig innebar.

När allt kommer omkring är det enl. mig fortfarande ett ruggigt bra chassi som håller mina fem hårddiskar på klart acceptabla nivåer (har aldrig sett temperaturer över 33 grader) utan att de för den sakens skulle hörs nämnvärt. Då jag även bor i samma rum som ena burken så är det ett måste att ljudnivån är låg, vilket den också är. Jag kan säkert författa tre A4-sidor om allt jag tycker är bra med chassiet, men nu är det inte det tråden handlar om.

Ge mig två nya dörrar så blir det mitt bästa PC-köp någonsin.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wojt

http://wojt.pwn.nu/p180/p1803

Verkar som Antec fixat luck-problemet. Fick mitt P180 igår från datorbutiken med den nya typen av lucka (aluminium rakt igenom). Ingen "rost" någonstans heller. De kanske har bytt underleverantör... Helnöjd, kanske delvis beroende på att jag suttit med ett skraltigt skyhawk-chassi tidigare.

Permalänk
Medlem

9th February 2006

Dear Sir / Madam
I recently Purchased one of your Antec P180 cases (P180 SPCR)
and to my disappointment I discovered that the front hatch (door) did not close properly.
I have heard this is common problem with this particular case.
I would be grateful if you could send me a replacement part, or failing that instructions on how to fix this problem as I am really satisfied with the case in every other way there.
Please find attached copy of my receipt.
The chassi was bought in the store called “webhallen”
Url. www.Webhallen.com
(Please note that this is a Swedish Website)

Yours Faithfully

sen namnet, så hoppas dom svarar, slipper man blodbad m.m. i övrigt e jag grymt nöjd med lådan, den rekomenderas dock ej med ett hiper agg, har suttit å mekat med lådna å allt sen i fredags,men det e ju en del av glädjen :)/Peace

p.s hoppas även jag får aliminium dörren, jag är alergisk mot skit delar nämligen

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"