Funderar på Guild Wars?

Permalänk
Medlem

Funderar på Guild Wars?

Som sagt funderar på att köpa Guild Wars. Det är jag och nåra kompisar som vill lira wow men har inte just nu råd att lägga ut över 100 kr i månaden. Då tyckte vi att guild wars verkade någolunda likt fast utan månadskostnad. Är guild wars något att ha? eller det kanske finns ett annat spel som är likt wow utan månadskostnad.

Krav på spelen

Man ska kunna spela online
Det ska vara hyfsat många som spelar det
Det ska vara likt wow

Tack för svar!

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem

Jag kör GW och jag tycker det är syveränt. Skönt att det inte är månadskostnad faktist. Det som skiljer GW från WOW är framförallt maxlevel. Det är enstaka 20 i GW. Detta pga att i GW så blir man på så vis tvungen att försöka använda sig och hitta på bra kombinationer av skills och spells.
Man kan bara ha 8 spells på sig när man kör.
Men man kan ju självkart samla på sig massa spells och skills ändå. jag tycker att det är ett mycket bra spel trots utan måndskostnad. Visst är det prisvärt.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk

Jag körde GW lite innan när jag tog en paus med wow.
GW är riktigt snyggt men där tar det stopp tycker jag.

GW kan absolut inte ersätta WoW eftersom:
1. Världarna är inte öppna som i wow, man går istället efter en strikt linje som har en början och ett slut.
2. Det ända stället man kan vara många på är inne i byar och städer, när man fightas med monster kan man max vara sex stycken (om jag inte har helt fel).
3. Jag tyckte inte det var någon variation alls i spelet, man gjorde samma sak hela tiden, bara att döda. I wow kan man göra lite annan också.
4. Liten variation på utrustning och vapen.

Sen som Olof sa så kan du bara köra med 8 spells och dem kan du ändast byta när du är inne i en stad.

Level 20 är ochså som sagt max och sen är det liksom stopp, finns inte så mycket nytt att göra.

Jag tyckte spelet känndes mer som ett SP lir eftersom man måste ha med sig andra när man skall göra uppdrag och för att snabbt påbörja sitt uppdrag blev det ofta att man tog med sig 5 extra datorstydra medhjälpare ut.
Så ända gången man mötte riktigt folk var inne i instans städer (just det, går du in i en stad är det inte säkert att din kompis är i samma instans som du, det finns MÅNGA instanser av samma ställe)

Väl inne i städerna var det knappt någon som pratade, man gick enbart in för att sälja och ta nya quests, sen stack man ut igen. Detta eftersom man inte kan göra något inne i städerna förutom att just sälja, köpa och ta nya quests.

Nu var det längesedan jag körde GW så det kan ha hänt lite saker, men har du några kompisar som skall köra det också och ni questar tillsammans så kommer spelet ändå att vara roligt och spännande, men det är bara det att det är så enormt mycket mindre än Wow.

Sen kan jag tippsa om att Hunter i GW inte alls är något att använda sig av.
Vill man köra solo så är det priest och någon annan klass man skall köra som om jag förstått det rätt.

En bra sak med spelet är att man kan mixa två klasser om man så vill.
Du kan vara en Warrior som primary och en Priest som secondary om du så vill.

Edit:
Jag lägger in lite snabba + och -

+ Ett grafiskt snyggt spel.
+ Gratis.
+ Att man kan kombinera olika klasser.

- Ingen öppen spelvärld.
- Inte på långa vägar lika socialt som WoW.
- Spelvärlden är helt fantastisk i början men gröna landskap och vintriga berg, men sen blir det grått, öken, snö eller djungel.
- Städerna är uppdelade i instanser istället för att vara helt öppna.
- Inte mycket vapen eller rustningar.

Betyg 4/10
Inget dåligt spel, men det blir trisst snabbt eftersom det helt enkelt är för kort och inte tillräckligt att göra.

Jag kan ju hafft ha oturen att inte hitta bra folk att köra med, för jag tror att spelet blir mycket roligare om man hittar några trevliga typer att spela med istället för datorgubbar.

Men det är helt enkelt inte lika lätt att skapa kontaker här som det är i wow.

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem

Okej jätte tacksam för alla svar!

Fortsätt gärna om vad ni tycker.

Har lite frågor bara.

Hur många olika gubbar kan man välja på?
Hur många olika världar finns det?
Kan man trade:a med varandra?
Ungefär hur många är är/kan det vara på en server? eller spelar alla i samma server?
Hittar man vapen och annat när man är ute och dödar eller kan man bara köpa?

Tack för svar!

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem

Hur många olika gubbar kan man välja på?
Warrior, Ranger, Monk, Elementalist, Necromancer och Mesmer

Hur många olika världar finns det?
Hyfsat många

Kan man trade:a med varandra?
Ja

Ungefär hur många är är/kan det vara på en server? eller spelar alla i samma server?
Alla spelar på samma server, men du kan välja vilket "distrikt" du vill spela i (engelskt, spanskt m.m)

Hittar man vapen och annat när man är ute och dödar eller kan man bara köpa?
Man hittar och köper

/Loika

EDIT: om några månader släpps expansionen, då kommer två nya gubbar, nya vapen o världar m.m

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem

är ni bara lvl kåta så kan ni lika bra leta vidare.... sen om att det inte finns så mycket att göra när man är lvl20 stämmer inte alls!!!!!
spelet är mycket vällbalanserat i Pve och Pvp och det handlar inte om att sitta å lvl som en galning å sen komma fram till att sin build är skit kass..sen så finns det inga dåliga yrken bara dåliga spelare alla yrken är lika bra...

kolla lite själv bilda en egen uppfatning av spelet...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har spelat GW sedan i maj förra året och trotts att jag för länge sedan kommit till slutet av huvud storyn så spelar jag fortfarande. Det finns nämligen massor med sidospår/quests och dålda byar/städer att utforska.

Men enligt min och mina Guild-kompisars mening så är det ändå bara halv spelet som har beskrivit ovan i denhär tråden. Den andra halvan av spelet utspelar sig på arenorna runt om i de olika städerna och där drabbar spelarna samman och mäter sina krafter, antingen i random teams eller i rena guild kamper.

Jag håller med om att spelet bli mycket roligare om man spelar med vänner än med datorgubbar. Därför kan jag rekomendera att gå med i ett Guild om man inte som trådskaparen redan har vänner att spela med.

@ Killer_AB: Mot slutet av spelet så kan 8 spelare ingå i en grupp.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

GW är helt enkelt ett spel för dom som gillar pvp, för pve delen blir klar aldeles för snabbt.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

Det tycker jag beror på hur man väljer att spela, om man ägnar sig åt att lösa de små-quests man stöter på längs vägen och samtidigt utforskar världen allteftersom man kommer till nya ställen, så håller spelt betyligt längre än om man enbart följer huvud storyn.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Det tycker jag beror på hur man väljer att spela, om man ägnar sig åt att lösa de små-quests man stöter på längs vägen och samtidigt utforskar världen allteftersom man kommer till nya ställen, så håller spelt betyligt längre än om man enbart följer huvud storyn.

/Snail

100 timmar enligt min xfire, så lång tid tog det att göra ALLT PvE har att erbjuda.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
100 timmar enligt min xfire, så lång tid tog det att göra ALLT PvE har att erbjuda.

spelat totalt ca 600h på mitt första account och jag kan då inte säga att jag har har gjort ALLT som PvE har att erbjuda.. Med ALLT så antar jag då att du på dina 100h spelat med alla 6olika karaktärsval och utforskat dem?

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Som tusen tidagare har sagt. GuildWars vs. WoW finns inte. Det handlar om vad man gillar.

GuildWars +
*Troligtvis jordens bästa PvP.
*Behövs inte mycket tid, taktik är det viktigaste. När jag hade spelat i 300h hade jag i princip allt man kan tänka sej behöva. Samt 3 lvl 20 PvE karaktärer. Har du inte tid att sitta i 2000h för att kunna ha skojj? GW är ett självklart val!
*Troligtvis jordens bästa PvP.
*Ingen månadskostnad.
*Troligtvis jordens bästa PvP.

GuildWars -
*Vill man nu ha fet PvE värld, så är vell det är ett minus med spelet.
*PvE världen som finns är inge vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
100 timmar enligt min xfire, så lång tid tog det att göra ALLT PvE har att erbjuda.

Tvivlar verkligen att du har gjort alla quests och utforskat allt på 100 timmar. Det enda du kan ha blivit klar med är uppdragen(missions) är... Ja, en mycket liten del jämfört med alla quests och områden som kan utforskas.

Edit.
P37uR: Jo PvE delen saknar ganska mycket om man kollar på Everquest och Anarchy Online.

Visa signatur

"If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to stort it out themselves." -- Douglas Adams

Permalänk
Medlem

håller med föregående talare. Det är mycket att utforska i en sån liten värld. Och pvp och gvg funktionerna är glasklara.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

okej. tack för svaren. Ska nog köpa spelet i morgon

Visa signatur

AMD