Permalänk
Medlem

budget-dator - "WoW-pressarburk"

Jag som många andra, 5 milj. har jag hört sitter och spelar detta underbara spela i extrema världar med sin långa historik och häftiga krig och behöver då en dator...
Nu tänker ni: "men om du redan lirar WoW så har du ju troligtvis en dator att spela det på?"
Svar: ja, det har jag men den tillhör hela familjen (3 syskon, jag och min far).

En vän till mig satte ihop lite produkter på komplett.se till en dator han tyckte låg inom min budget som är 5000kr (plus/minus ~250kr).
Det som datorn skall innehålla, då jag har resterande delar hemma är:
Moderkort
Processor
Grafikkort
Chassi inkl. nätagg (400w+ rekomenderade en "bekant")
Minne

Såhär blev datorn han satte ihop till mig (obs! bild, det var han som skicka bilden för att jag skulle se lite hur mycket det blev och delar, ni som kan mycket känner nog igen det mesta. Dock inte jag tyvärr... (Alla delarna finns som sagt på komplett, hoppas jag =).

Länk: www.bumbe.se/bumbedator.JPG

Då vi upptäckte att grafikkortet kanske vill ha ett bättre nätagg bytte vi chassi: http://www.webhallen.com/prod.php?id=53439

Nu till frågan.
Är detta en burk att lägga ut 5k på om man vill lira wow och självklart många andra spel, kanske inte BF2 då det troligtvis inte funkar (vad jag vet, eller?).
Är det några delar som inte passar så bra ihop, nätagget och moderkortet (kan vara ett fel, orolig som fan).
Jättetacksam om ni som är haxxor-skillade kollar om det är något fel och vad som kanske ska bytas ut mot en gämvärdig produkt (till samma pris helst)...

Övrig information uppskattas om produkterna, detta är min andra burk, min gamla är ett totalt misslyckande:
2.4 ghz celeron
512ddr PC2700
ATI Radeon 9200SE
Något ASUS moderkort
samt lite annat oviktigt.

Då jag köpte min äldre burk för några år sedan kunde jag inget om processorer och var i behov (beroende?) av en burk snabbt som fan så det kändes som om det inte spelade någon roll trots att det hade en enorm betydelse då jag under den tiden lirade mycket CS = hade runt 30fps =( låg upplösning
Gissa om man blir förbannad.
Min budget beror på att jag har samlat ihop pengar under en längre tid, är inte den där rike typen som kan köpa en ny burk för 10k så fort den gamle känns segt, så denna ska hålla i minst 4år (är 16, går IV ska gå ett nationellt progg sen och sen börja jobba)
Så det blir ungefär 4 år tills jag kanske har pengar till en ny.

OBS. tacksam om inga onödiga inlägg/off topic skrivs!

Tacksam för att ni läser och kanske ser mitt problem = hjälper mig och håller er till "OBS. saken" strax ovan! ^^
Tack på förhand!

Permalänk

ja...den ser bra ut...den räcker ganska långt...väldigt klockbar processor..

Permalänk
Medlem

skit i att klocka, kan inte sånt
Men det låter redan rätt lovande, ser dock helst att fler skriver så man inte får info från en källa!
Tack för visat intresse räven!

Permalänk
Medlem

priset på x800gt har återgått till normalpris på 1500 kr (1299 har endast ett kanpnaj erbjudande) därför skulle jag ta ett 6600gt som det här kortet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303598&cks=SER

Visa signatur

Yeah

Permalänk
Medlem

Tack för att du uppmärksamma det Ali-GG!
Men rent tekniskt sätt så funkar alla delarna med varandra??
Dvs, minnena funkar till moderkortet å nätagget passar till moderkortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bumbe
Tack för att du uppmärksamma det Ali-GG!
Men rent tekniskt sätt så funkar alla delarna med varandra??
Dvs, minnena funkar till moderkortet å nätagget passar till moderkortet?

Jodå, skall inte vara några problem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

...

Från komplett:

ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Ljud, Raid, PCI-Ex16
719:-

XFX GeForce 7300GS 256MB DDRII, 550Mhz, PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Retail
799:-

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt
2150:-

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 64MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3)
479:-

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 64MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3)
479:-

Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver/Svart, L-Series, 350W Nätagg
495:-

5.121:- + frakt.

1 GiB är minimum för en bra WoW-upplevelse, CPUn kan vi ta lite bättre oxå, grafikkortet är inte så jättekritiskt, jag spelade rätt länge med ett ATI x300SE 64MB kort i 1280x1024 med lite nerdragna inställningar med 25-30 fps vilket är helt ok för wow, så ett geforce 7300gs borde rocka i jämförelse. ...sen kan du uppgradera gfx-kortet om ett år eller två, det är mer osannolikt att du kommer eller behöver uppgradera cpun, så satsa på en bra sådan idag istället! Hade ju gärna fått in en 3700+ (1 MiB L2 cache), men det ryms ju inte i din budget tyvärr.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Tack för visat intresse, men datorn ska i princip vara dom delarna på bilden, det verkar rätt stabilt.
Jag tror mer på minne å grafikkort än processor, nu kommer jag få sådär 1000 PM där olika personer förklarar varför jag säkert har fel men det känns som om processorn inte är så viktigt som 2k av 5 möjliga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bumbe
Jag tror mer på minne å grafikkort än processor, nu kommer jag få sådär 1000 PM där olika personer förklarar varför jag säkert har fel men det känns som om processorn inte är så viktigt som 2k av 5 möjliga...

Beror ju på vad du ska göra med datorn och nu var ju önskemålet att spela WoW... då kan du dra ner CPUn och vara nöjd och glad att du har pengar kvar i sparbössan!

Visa signatur

Apple

Permalänk

Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
Från komplett:

ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Ljud, Raid, PCI-Ex16 719:-
XFX GeForce 7300GS 256MB DDRII, 550Mhz, PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Retail 799:-
AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt 2150:-
Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 64MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3) 479:-
Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 64MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3) 479:-
Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver/Svart, L-Series, 350W Nätagg 495:-

5.121:- + frakt.

1 GiB är minimum för en bra WoW-upplevelse, CPUn kan vi ta lite bättre oxå, grafikkortet är inte så jättekritiskt, jag spelade rätt länge med ett ATI x300SE 64MB kort i 1280x1024 med lite nerdragna inställningar med 25-30 fps vilket är helt ok för wow, så ett geforce 7300gs borde rocka i jämförelse. ...sen kan du uppgradera gfx-kortet om ett år eller två, det är mer osannolikt att du kommer eller behöver uppgradera cpun, så satsa på en bra sådan idag istället! Hade ju gärna fått in en 3700+ (1 MiB L2 cache), men det ryms ju inte i din budget tyvärr.

Kan inte förstå meningen med att gå upp i processorhastighet då en 3000+ räcker gott för WoW. Speciellt inte med tanke på att det går ut över grafikkortet som är den absolut viktigaste delen i en speldator.
Det enda positiva jag kan se med paketet är att socket 939 är bättre ur uppgraderingssynpunkt.
Justerar man paketet så att man tar en 3200+ och ett 6600GT (kostar 41kr mer totalt), så får man ett bättre spelpaket.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Re: Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Speciellt inte med tanke på att det går ut över grafikkortet som är den absolut viktigaste delen i en speldator.

Just precis, och för att grafikkortet skall fungera bra och att man ska få ut maximal kapacitet så behöver man ett bra minne

Permalänk

Re: Re: Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bumbe
Just precis, och för att grafikkortet skall fungera bra och att man ska få ut maximal kapacitet så behöver man ett bra minne

Nu är det iofs ingen större skillnad mellan minnena i originalpaketet och det nya paketet. Båda tillverkarna gör bra minnen, även om TWINMOS har något bättre rennome'.
Båda minnena fugerar säkert alldeles utmärkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Re: Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Kan inte förstå meningen med att gå upp i processorhastighet då en 3000+ räcker gott för WoW. Speciellt inte med tanke på att det går ut över grafikkortet som är den absolut viktigaste delen i en speldator.

WoW gillar hårdvara i ordningen: Ram, CPU, Gfx.

...men jag håller med, visst man klarar sig bra på en 3000+ CPU, men ska datorn hålla i några år så skulle jag nog satsa på mer CPU och sedan köpa ett nytt budget gfx om ett år eller två istället. (det är alltid mer sannolikt att man byter gfx än att man kommer sig för att köpa ny cpu... då byter man ju oftast cpu & mb samtidigt)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nu är det iofs ingen större skillnad mellan minnena i originalpaketet och det nya paketet. Båda tillverkarna gör bra minnen, även om TWINMOS har något bättre rennome'.
Båda minnena fugerar säkert alldeles utmärkt.

Det sa jag aldrig något om sa bara att om grafikkortet skall fungera så måste man ha minne...

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ATH64V3200R 1649:-
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASR939DUAL 649:-
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CASA06BL 690:-
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024DDRK400C... 925:-
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GWP6600GT128 1289:-
totalt: 5202:- lite över budget men nog den bästa datorn man kan hitta för det priset. ang. paketet som mindfighter satte ihop så skulle jag definitivt inte rekommendera ett q-tec chassi/nätagg då de är av ganska dålig kvalitet....
mkt nöje

Visa signatur

.

Permalänk

Re: Re: Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
WoW gillar hårdvara i ordningen: Ram, CPU, Gfx.

...men jag håller med, visst man klarar sig bra på en 3000+ CPU, men ska datorn hålla i några år så skulle jag nog satsa på mer CPU och sedan köpa ett nytt budget gfx om ett år eller två istället. (det är alltid mer sannolikt att man byter gfx än att man kommer sig för att köpa ny cpu... då byter man ju oftast cpu & mb samtidigt)

Jag ställer mig mycket tveksam till den rangordningen. När det gäller spel så spelar grafikkortet mest roll, sedan CPU och sist minne skulle jag vilja säga. Visst spelar minne roll, men skillnaden i FPS mellen 1GB och 2GB blir inte så stor som man tror, det är mest laddtider som minskas. Mindre än 1GB är å andra sidan inte att rekommendera då det drar ned prestandan.

Fördelen med ett hyfsat grafikkort är att det avlastar processorn, vilket gör att du kan köra i högre upplösning och med högra bildkvalite'. I låga upplösningar och med lägre bildkvalite' ger en snabbare processor mest prestandavinst, men så fort man ökar upp kvalite'n och upplösning är det grafikkortet som spelar mest roll.

Kollade upp en massiv test på diverse CPU:er testade med ett 7800GT (ja, jag vet det kortet är mycket bättre än det föreslagna 6600GT, men slutsatsen är i högsta grad relevant)

Här är deras slutsats:
Having analyzed the obtained results we can state that any of the contemporary CPUs will be good for games. Let’s take a look at the results once again. Even though all our tests were carried out in real applications are still somewhat synthetic. In order to reveal the performance dependence on the CPU speed we had to set lower resolution, disable anti-aliasing, reduce the textures quality, etc. In these testing conditions all CPUs provided more or less acceptable fps rate. Some processors were faster, some were slower, however, in real gameplay with real graphics quality settings any gamer would use all this advantage will disappear. This is because the graphics quality and other gaming settings are usually determined by the graphics card potential. By increasing the quality settings, the fps rate will drop down to 40-60 fps, which is ok for normal gaming experience. And you know, any Pentium 4 CPU with the actual working frequency of 3.0GHz and up and any Athlon 64 with the performance rating of 3000+ and up can process that number of frames per second, as we have already shown in our tests. In other words, in real gaming conditions the performance will still be limited by the graphics processor, and not by the CPU.

I have to stress that we arrived at this conclusion having one of the today’s fastest and most powerful graphics cards in our system: NVIDIA GeForce 7800 GT. And if this powerful graphics card doesn’t require a super-fast CPU, then what can we say about the mainstream graphics solutions? It means that gamers with the mainstream or slower video subsystem shouldn’t even think of getting a powerful CPU: it will be just a waste of money.

So, we can state that games are not the applications you should look at when shopping for the new CPU. There should be some other applications involved, and each of you should define the set of tasks for himself.

Testen: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag skulle inte valt det paketet din kamrat plockat ut åt dig, heldre Loutre's eller Mindfighters.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

tänkte beställa chassit nu och resten om några timmar, fråga inte varför.
Chassit har jag länkat till i inlägget som topic handlar om, är det bra eller måste/bör/ska jag ändra mig i senaste minut till ett annat?
räcker 350w (grafikkortet ville ha de så en sa att det kunde bli lite slött då om man inte har starkare) eller bör jag ta ett 400w+ som chassit i länken till webbhallen?

Unbalanced
Vad är det för fel på min kompis paket?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag ställer mig mycket tveksam till den rangordningen. När det gäller spel så spelar grafikkortet mest roll, sedan CPU och sist minne skulle jag vilja säga. Visst spelar minne roll, men skillnaden i FPS mellen 1GB och 2GB blir inte så stor som man tror, det är mest laddtider som minskas. Mindre än 1GB är å andra sidan inte att rekommendera då det drar ned prestandan.

Jo, andra spel typ CoD 2, F.e.a.r. o.s.v., men nu handlade det om WoW... som sagt ett ati x300se med 64MB ram räckte bra till för 1280x1024 upplösning om man drog ner på inställningarna, så varje modernt bugdetkort klarar nog av att dra runt WoW utan problem! Försöka spela WoW med mindre än 1GB skulle jag inte rekommendera (eller ngt annat mmorpg för den delen... de handlar väldigt mkt om laddtider, inläsning av allas avatarer unt so weiter)

Nu har jag en ny burk med 2 GB ram och det känns mkt rappare att växla ut i os:et (vilket gick väldigt slött med bara 1 GB) från WoW när man behöver kolla in ngt på thottbot, så mkt minne rekommenderas varmt till WoW.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bumbe
tänkte beställa chassit nu och resten om några timmar, fråga inte varför.
Chassit har jag länkat till i inlägget som topic handlar om, är det bra eller måste/bör/ska jag ändra mig i senaste minut till ett annat?
räcker 350w (grafikkortet ville ha de så en sa att det kunde bli lite slött då om man inte har starkare) eller bör jag ta ett 400w+ som chassit i länken till webbhallen?

Unbalanced
Vad är det för fel på min kompis paket?

I så billiga chassin sitter ofta budgetaggregat som tenderar att leverera mindre än vad de är typade för, dessutom finns de risk att de levererar däligt med ström på 12V linan, som det är viktigt att ha hyfsat värde på för grafikkortet.

Black Thunder 400W vet jag av erfarenhet att det kan driva de komponenter du tänkt dig.
Det bästa alternativet hittills skulle enligt min mening vara Loutres alternativ, fast med 400W chassit istället (en hundring dyrare). Fördelen med det är att det är socket 939, vilket gör att du kan uppgradera processorn när den känns slö. Tyvärr säljs det inte mycket till socket 754 bättre än den processor du tänkt dig. Dessutom får du ju en lite snabbare processor med Loutres alternativ.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

350W borde räcka om du inte har mer än 2-3 hdd, det enda felet jag kan se på pin kompis paket är ju att det är s754.

Visa signatur

.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
Jo, andra spel typ CoD 2, F.e.a.r. o.s.v., men nu handlade det om WoW... som sagt ett ati x300se med 64MB ram räckte bra till för 1280x1024 upplösning om man drog ner på inställningarna, så varje modernt bugdetkort klarar nog av att dra runt WoW utan problem! Försöka spela WoW med mindre än 1GB skulle jag inte rekommendera (eller ngt annat mmorpg för den delen... de handlar väldigt mkt om laddtider, inläsning av allas avatarer unt so weiter)

Nu har jag en ny burk med 2 GB ram och det känns mkt rappare att växla ut i os:et (vilket gick väldigt slött med bara 1 GB) från WoW när man behöver kolla in ngt på thottbot, så mkt minne rekommenderas varmt till WoW.

Ja, det går som du säger att dra runt med låga kvalitetsinställningar och relativt låg FPS med ett budgetkort, men det ger en mycket trevligare upplevelse med lite högre FPS och kvalitetsinställningar. Om man skall tillbringa mycket tid i WoW spelar det stor roll tycker jag.
Dessutom kan du spela WoW med en mycket sämre CPU än 3500+ utan problem.
När det gäller minne specifierade jag klart och tydligt att mindre än 1GB minne inte är att rekommendera då det drar ned prestandan och inget av paketen har mindre än 1GB minne. När det gäller vinsten med att ha 2GB istället för 1GB, så satsar jag hellre på 1GB minne och ett hyfsat grafikkort än 2GB och ett budgetgrafikkort. Du får oftare FPS-drops pga dåligt grafikkort än för lite minne.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loutre
inte rekommendera ett q-tec chassi/nätagg då de är av ganska dålig kvalitet...

Jag vet inte om jag har haft tur eller något...mitt 350w q-tec nättagg klarar dator nr1 i sign utan några som helst problem..:S

Permalänk
Medlem

mmm men q-tec har inte speciellt bra rykte, sen har du bara en hdd och hur många chassifläktar. Men det är inte direkt så dom exploderar utan anledning;)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut inte köpt socket 754.

Permalänk

sweetspots i just wow sägs vara 3500+, 1gb och åtminstone ett 6600GT. själv tycker jag 3500+ är rätt tråkig pris/prestanda jämförelse så jag hade hellre tagit en 3200+. och cpu är inte så jäkla viktigt i wow. kör man lägsta inställningar så ger det väl 5-10 FPS om man har värsta AMD cpun jämfört med 3200. höjer du inställningarna så gör det ännu mindre skillnad. blir aldrig märkbart med andra ord... så 3200+ 1gb ram och sen grafikkort efter budget. så länge du inte köper budget alternativen så är det kolugnt. minst 6600GT skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Har i vilket fall redan beställt chassi, nätagg får man la byta om det inte går som planerat.
Ska beställa resten snart, ikväll eller imorn!

Permalänk
Medlem

polare kör, 3000+ "barton" 512ram, 6600 "non-gt" han har 60fps konstant på WoW, aa/af på 4 och 4 sen 1024x768 och allt annat på max,

så jag skulle tro att

3200+
1x1024 ram
6600Gt

Skulle resultera i en bra WoW dator

satsa på s939 och PCi-e bara

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av likkwiq
polare kör, 3000+ "barton" 512ram, 6600 "non-gt" han har 60fps konstant på WoW, aa/af på 4 och 4 sen 1024x768 och allt annat på max,

så jag skulle tro att

3200+
1x1024 ram
6600Gt

Skulle resultera i en bra WoW dator

satsa på s939 och PCi-e bara

fatta det där med wow, 1024x768 samt polare, fps och 512ram
Resten är rena grekiskan.. men jag tror nog att burken min kompis satte ihop ska duga gott i några år till mig... är inte jättepetig såsätt, men det är ju alltid kul att ha något bra tror den är bra nog att lira wow med stabil fps

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bumbe
fatta det där med wow, 1024x768 samt polare, fps och 512ram
Resten är rena grekiskan.. men jag tror nog att burken min kompis satte ihop ska duga gott i några år till mig... är inte jättepetig såsätt, men det är ju alltid kul att ha något bra tror den är bra nog att lira wow med stabil fps

Jovisst duger den till det, men du får ju en burk med snabbare processor, samma grafikkort och minnen och socket 939, som är bättre för uppgradering, för samma pris. Jag skulle kört på 939 alternativet.

Visa signatur

~Pelle~