Permalänk
Medlem

Villket OS?

Villket OS du tycker bäst om och varför? Skriv gärna villka ni har testat, så vi vet att du välljer te.x Linux bara för att du inte testat FreeBSD ;).

Permalänk
Medlem

I vilket syfte? Är lite svårt att välja utan att veta vad det skulle vara till...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

GNU\Linux för att jag trivs med att ha kontroll över hårdvaran och dessutom är det gratis. Har testat osx tillräckligt för att jag är sugen på en mac men inte för att ge något riktigt utlåtande
Windows är jag bara trött på.
Har inte testat bsd eller Solaris.

Permalänk

Linux FTW!
Linux är det snabbaste och stabilaste (? ) os jag stött på. Linux går att göra vad man vill med.
Det finns multum med program och dokumentation till linux.
Jag har endast prövat freeBSD i BSD-väg (och MacosX om det räknas) och inte prövat solaris.
Ser ingen anledning att byta till något annat.
M$ OS är helt klart sämst....

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

GNU/Linux, eftersom det är vad jag är van vid och trivs med.

Har använt mac hela mitt liv fram till sommaren förra året, då jag köpte denna dator eftersom farsan behövde G4an till arbetet. Mac OS X är underbart att använda, men trivs ändå bättre med Linux-system, gillar att experimentera med optimeringar o.s.v.

FreeBSD har jag testat, men har strulat lite för mycket för att passa mig. Tror dock att det kunnat lösas om jag haft lite vilja, men har man ett fullt fungerande Slackware-system så känns det lite fånigt att offra en massa pluggtid för att få igång ett nytt OS. Kanske provar igen i sommar dock.

Windows duger enligt mig inte för något annat än spelande, känns konstigt att inte de kommandon man är van vid fungerar i "terminalen". Precis som med OS X saknar jag även de fula möjligheterna att göra vad jag vill i systemet. Sen har jag nog vissa fördomar lite väl djupt rotade för att ge det en seriös chans också.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Hedersmedlem

Fan, vad ska jag svara här då...

Slackware (kanske Gentoo) och OpenBSD.

BeOS är också rätt fint men det är ganska dött, längtar som fan efter Haiku.

För övrigt så heter det GNU/Linux och inte GNU\Linux.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja. Windows XP smider perfekt på denna burken, inga större saker jag stör mig på. Likaså fungerar Debian fint. Vilket jag använder beror helt enkelt på vad jag ska göra. Ska jag spela så kör jag såklart Windows då det är totalt överlägset. När jag bara slösurfar runt och leker så kör jag antingen Windows eller Debian, spelar ingen större roll.

Permalänk
Medlem

Windows som workstation och BSD som server. Alltid gillat BeOS så jag längtar efter Haiku också.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Mac OS X - det modernaste operativsystemet som finns. Snyggt, logiskt, användbart och framförallt användarvänligt även fast det är fel ord: Användaren, människan, är i fokus. Maskinen ska fungera efter människan, och inte tvärtom.

Metasök och grymt snabb indexerande sökfunktion - Spotlight. Ett stabilt OS som kan vara igång i månader utan att någon skillnad märks. Ett OS som inte krashar och som inte drar med sig fler program om väl ett program hänger sig. Ett OS som är enkelt och smidigt att använda för den som bara behöver surfa och kolla mail, och ett OS som samtidigt är grymt kraftfullt, som är oberoende av processortyp, som ger tillskott till open source-världen, som är byggt på Unix, som är...

Allt är genomtänkt, saker är enhetliga och kom igen: Mac OS X Tiger finns för en tusenlapp. För den tusenlappen får du ett operativsystem som springer cirklar runt Windows XP (det där operativsystemet från början av millenieskiftet). Dessutom får du med iLife-paketet: Program som gör att du faktiskt kan ha kul och samtidigt vara produktiv - kreativ - framför datorn. GarageBand, iDVD, iMovie, det nya iWeb och såklart iTunes.

Sådana saker är viktiga att räkna med. Du kan skapa snygga och bra hemsidor, bränna dvd:er med riktiga menyer och subkategorier, du kan klippa, redigera och förbättra HD-film och du kan göra egen musik - right out of the box. Att sen Apple som företag är rent av sexigt gör inte saken sämre.

</slut på åsikter som kommer göra folk illa till mods>

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

GNU/Linux, FreeBSD, NetBSD och OpenBSD är alla lika bra.

Permalänk
Medlem

Mac OS X är användarvänligt, smart och trevligt att jobba med.
Annars kör jag en hel del Linux (som testburk + server) och Windows XP. (på grund av spelutbudet bla :/)

Min röst hamnar på Mac OS X.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Mac OS X:
Är allt som Windows och Gnu/Linux vill vara. Stabilt, snabbt, snyggt, smidigt, enkelt och effektivt. Enda nackdelen är att det bara finns till Mac.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Jag tog annat OS, för vinter OS fanns inte med bland alternativen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doppelganger
Mac OS X - det modernaste operativsystemet som finns. Snyggt, logiskt, användbart och framförallt användarvänligt även fast det är fel ord: Användaren, människan, är i fokus. Maskinen ska fungera efter människan, och inte tvärtom.

Metasök och grymt snabb indexerande sökfunktion - Spotlight. Ett stabilt OS som kan vara igång i månader utan att någon skillnad märks. Ett OS som inte krashar och som inte drar med sig fler program om väl ett program hänger sig. Ett OS som är enkelt och smidigt att använda för den som bara behöver surfa och kolla mail, och ett OS som samtidigt är grymt kraftfullt, som är oberoende av processortyp, som ger tillskott till open source-världen, som är byggt på Unix, som är...

Allt är genomtänkt, saker är enhetliga och kom igen: Mac OS X Tiger finns för en tusenlapp. För den tusenlappen får du ett operativsystem som springer cirklar runt Windows XP (det där operativsystemet från början av millenieskiftet). Dessutom får du med iLife-paketet: Program som gör att du faktiskt kan ha kul och samtidigt vara produktiv - kreativ - framför datorn. GarageBand, iDVD, iMovie, det nya iWeb och såklart iTunes.

Sådana saker är viktiga att räkna med. Du kan skapa snygga och bra hemsidor, bränna dvd:er med riktiga menyer och subkategorier, du kan klippa, redigera och förbättra HD-film och du kan göra egen musik - right out of the box. Att sen Apple som företag är rent av sexigt gör inte saken sämre.

</slut på åsikter som kommer göra folk illa till mods>

Skulle windows också kunna vart om dom hade en anpassad hårdvara att utveckla efter och inte över 14000 drivrutiner att tänka på samt släppt mjukvaru bakåt kompatibiliteten.
Lite synd att mac satsade på intel nu, skapar nu möjligheten för intel andvändare att övergå till pirat macosx på sina vanliga x86 burkar.
Är väl stort sett bara grafikdrivers och dess 3D acceleration som saknas i dagsläget för full funktion. Hur mycket minskar försäljningen för svindyra mac ska bli intressant.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Skulle windows också kunna vart om dom hade en anpassad hårdvara att utveckla efter och inte över 14000 drivrutiner att tänka på samt släppt mjukvaru bakåt kompatibiliteten.
Lite synd att mac satsade på intel nu, skapar nu möjligheten för intel andvändare att övergå till pirat macosx på sina vanliga x86 burkar.
Är väl stort sett bara grafikdrivers och dess 3D acceleration som saknas i dagsläget för full funktion. Hur mycket minskar försäljningen för svindyra mac ska bli intressant.

Intel Macarna kör ju på EFI och inte BIOS så det blir problem redan där för att köra OS X på en "vanlig" PC, sen har väl Intel Macarna någon form av TCPA?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

kör med windows server 2003 Enterprise edition och det är så J***a SKÖÖÖÖÖÖÖÖNT

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Intel Macarna kör ju på EFI och inte BIOS så det blir problem redan där för att köra OS X på en "vanlig" PC, sen har väl Intel Macarna någon form av TCPA?

Att mac kör på EFI istället för bios gör att man inte kan installera windows på mac, att installera macosx på PC går utmärkt även om det är olagligt

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Att mac kör på EFI istället för bios gör att man inte kan installera windows på mac, att installera macosx på PC går utmärkt även om det är olagligt

Ja, den gammla, läckta x86 versionen av OS X funkar på en PC, tvekar dock på att den slutliga Intel versionen gör det.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Att mac kör på EFI istället för bios gör att man inte kan installera windows på mac, att installera macosx på PC går utmärkt även om det är olagligt

Om det går så utmärkt, varför har ingen gjort det?

Röste på OS X såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om det går så utmärkt, varför har ingen gjort det?

Röste på OS X såklart.

Det finns sånna som har gjort det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Intel Macarna kör ju på EFI och inte BIOS så det blir problem redan där för att köra OS X på en "vanlig" PC, sen har väl Intel Macarna någon form av TCPA?

Finns inget TCM i Intel-macarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om det går så utmärkt, varför har ingen gjort det?

Röste på OS X såklart.

det är massor som har. googla lite...

jag har tillochmed sett det med egna ögon

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
det är massor som har. googla lite...

jag har tillochmed sett det med egna ögon

Mig veterligen är det bara den verisionen som fanns på utvecklingsburkarna, och den räknas inte.

Permalänk

ja det är det säkert, aldrig påstått nåt annat.

men utvecklings-macosx är väl också macosx

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Inaktiv

BSD för att det är konsekvent, moget, stabilt, coolt och ger hår på bröstet.

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vad operativsystemet ska användas till. Att fråga "vilket OS?" är ungefär som att fråga "vilket fordon?". För vissa uppgifter lämpar sig en skördetröska bättre än ett flygplan, och ibland är en Volvo 240 optimal.
Likadant här. Om jag skulle sätta upp en router eller hemmaserver med fokus på säkerhet skulle jag kolla in OpenBSD; om jag hade en dator med udda arkitektur skulle NetBSD vara intressant; för högpresterande servrar är både Linux och FreeBSD intressanta. Som skrivbords-OS är Linux klart bäst av de fria alternativen, tack vare alla användarvänliga distar, teknologier som ALSA, HAL och V4L och tredjepartsstödet. OSX och Windows har också många fördelar, men jag litar inte på och gillar inte företagen som står bakom dem.

Permalänk
Medlem

Mac OS X som klient-os. Snyggt, stabilt och allmänt trevligt.
Linux som server-os.

Permalänk
Medlem

Windows 2000 som klient-OS. Älskar detta OS. Börjar kunna det utan och innan.
OpenBSD som server-OS. Enda *NIX baserade OSet som jag riktigt fastnat för.

Bör tillägga att jag aldrig provat OS X (:(). Det ser onekligen intressant ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
BSD för att det är konsekvent, moget, stabilt, coolt och ger hår på bröstet.

Instämmer
Testat NetBSD lite lite i en virtuell maskin (virtual pc på windows server 2003 ). Kör openbsd på några deltidsservrar och tycker det verkar fint.
Har XP och FreeBSD installerat på bärbara datorn, ska ta mig tid att fixa igång allt typ (wlan) sen. Målet är att det ska gå att använda som desktopOS.
Kör windows server 2003 på min vanliga dator. Gillar nog det mest av alla windows

Har förr testat någon linuxdist men föredrar nu *bsd helt klart.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Mac OS X.

Grymt smidigt, snyggt och säkert OS.