9500LED ... trodde den skulle prestera bättre!

Permalänk
Medlem

9500LED ... trodde den skulle prestera bättre!

Ja... precis... trodde den skulle prestera bättre... jag har tryckt på den på min lilla 3200+ S754 newcastle och har en temp på 40/52... jag har fläkten riktad mot baksidan av chassit där jag har en fläkt som blåser/suger ut luften... är dessa temps acceptabla med den prisade och högteknologiska kylare?

//Puss

Permalänk
Medlem

Hur fort körs fläkten?
Har du kylpasta o vad för någon isåfall?

Visa signatur

| Antec Sonata | Intel Pentium 4 560 3.6GHz | MSI 945P Platinum | Kingston DDR2 1024MB PC4300 | GeForce 6200 128Mb | 80 gb PATA/IDE Seagate | 250 gb SATA Seagate | 200 gb PATA/IDE Maxtor | 250 gb SATA2 Western | 250 gb SATA2 Western | NEC 3500 DVD-RW |

Permalänk
Medlem

fläkten är maxxad 2411RPM i mitt fal.. jag kör artic silver 5... första kylare jag monterat.. men jag har provat att monter om den en gång och det gav ingen skillnad... tycker inte det är snällt... när jag öppnar chassit blir den 5 gradr kallare kanske... men det låter så förbaskat då
nån som vet vad om är felet?

//Puss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haukau
fläkten är maxxad 2411RPM i mitt fal.. jag kör artic silver 5... första kylare jag monterat.. men jag har provat att monter om den en gång och det gav ingen skillnad... tycker inte det är snällt... när jag öppnar chassit blir den 5 gradr kallare kanske... men det låter så förbaskat då
nån som vet vad om är felet?

//Puss

Hur mycket as5 använder du ?

Permalänk
Medlem

som på beskrivningen.. en liten klick i mitten. kan ha överdrivt men... är det värt att omapplicera kylaren?

Permalänk
Medlem

något är ju fel. För det första ska det ju räcka med idle-hastigheter för dessa temps.

Sen blir mitt chassi verkligen inte 5C kallare av öppning, kanske 2-3.

tror du bör titta på om det finns luft in kontra ut samt om flänsen blir varm för att se kontaktproblem.

Jag funderar på att låna hem värmekamera från LIU

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Eftersom du kan få ner tempen så är det värt det. Jag skulle köra på det.

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem med frugans dator. Har en zalman 7000b alu-cu och tempen ligger mellan 45 och 50 grader idle. I load sticker den upp till 60 - 63 grader. Har tetstat olika kylare men resultatet blir alltid det samma. Tror att moderbordet visar fel temp helt enkelt för den är inte varm om jag känner på den.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

ni måste som sagt ha gjort fel, ha kontaktproblem eller har mätfel.

Jag har värmeelementet prescott 3.0@3.66 och idlar på 38C, full load strax under 60C

Jag har inte ens chassifläktar. Bara en 7700alcu, PSU-fläktar som ej inverkar alls på resten av burken och arctic cooling GFX-kylare.

M.A.O så har jag bara zalman 7700alcu som gör någon nytta.

Än en gång, jag har prescott. Fast visst, jag kanske tvärt om också har mätfel, fast åt andra hållet

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Jaaaa... nu har jag 42 grader idle(suger) och när jag kört super pi i 10 minuter (100% CPU andvändning) ligger CPUn på... javisst 42 grader... blir störd... jag flshade nyss om BIOS för att kolla om tempen ändrades då... detta kan väll inte stämma.. stannar på 42 Grader.... kan man "flasha sönder" sin tempsensor? :S

Permalänk
Medlem

du har inte den aktiva fläktstyrningen på istället för den medföljande fläktkontrollern?

eller ändrar det sig aldrig från 42C??? antar att du kollar i realtid i windows, och inte stressar och sen bootar till bios?

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

mm... kollar i windows... hur så?
jag provade både speedfan,everest ultimate edition och ASUS pc probe alla visar samma...

Permalänk
Medlem

tänkte bara kolla. Om du bootar så finns ändå en viss risk, väldigt liten visserligen, att cpu´n hinner sjunka i temp. Ganska otroligt, men det var poängen med frågan.

men visar det alltid 42C?

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

ja... nu gör den alltid det.. får prova öppna föstret imoorn o kolla om det blir någen skillnad!

Permalänk
Medlem

vad har du för temps oklockat?

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

glömde säga att jag klockat ner pga av de höga tempsen.. inte hunnit ändra sign...

Permalänk
Medlem

vad gjorde det för skillnad i temps då?

du har ju inte farligt höga egentligen, bara onödigt höga

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

kommer inte ihåg.. och hur så?
men... en fråga...
Går Det Att Flasha sönder En Tempsensor.... allt annast funkar... kan det vara spp att det visade fel innan.. och nu rätt? men låter osannolikt att den inte ens stiger en halv grad från idle till full load nån som har koll på misslyckade flashningar

Permalänk
Medlem

ja, om det bara gjorde ytterst få grader så kan du ju lika gärna ha kvar klockningen. ursäkta, ska genast sluta försöka hjälpa

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

har en 3500+ och när jag surfar och lyssnar på mp3 så ligger den på 29-33C..
och du har jag en fläk på chassit som sitter felvänt!

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3500+
Dell PowerEdge 2550:
Dell PowerEdge 2550:

Permalänk
Medlem

Har en Opteron 146 uppskrämd till 2800 MHz som loadar på 38C med denna kylare..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Kolla bottenplattan så att den inte är allt för böjd, på många (eller dom flesta) är bottenplattan lite böjd.
Nu så gör detta ingenting på kylningen så länge som det är med måtta men jag har monterat 9500 kylare som är aldeles för böjda för att ge ett fullgott resultat.
Det som jag har gjort då är att använt sandpaper för att få en bättre träff yta mot CPU,n, jag använder först p600 sedan p800 p1200 osv.
Sedan så putsar du tills du tycker att ytan känns bra.

Tejpa fast sandpaperet på en spegel eler annan plan yta och dra kylaren ca 12-15 gånger (eller fler beroende på vad som känns och fungerar bra för dig) på en sida sedan så vänder du kylaren och gör samma rörelse, sedan fortsätter du att snurra på kylaren.
Du ska putsa från fyra håll, jag vet att många putsar bara från 2 men jag brukar köra fyra.

Jag hoppas at du förstod vad jag menar.

En annan sak du kan göra är att inte använda Zalmans fan mate eftersom du inte får ut fult ur fläkten, jag tror att ca 2400 varv får du ut med Fan Maten medans kopplar du den till moderkortet eller till Molex så kommer du att få ur Ca 2600 varv.

Jag hoppas att du hittar källan till problemet och löser det, inte roligt när sakerna inte fungerar som dom ska.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass

En annan sak du kan göra är att inte använda Zalmans fan mate eftersom du inte får ut fult ur fläkten, jag tror att ca 2400 varv får du ut med Fan Maten medans kopplar du den till moderkortet eller till Molex så kommer du att få ur Ca 2600 varv.

Sen kan man fråga sig hur mycket de där 200 varven gör.. Jag märkte då ingen skillnad på tempsen när jag kopplade in min Fan Mate.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Re: 9500LED ... trodde den skulle prestera bättre!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haukau
Ja... precis... trodde den skulle prestera bättre... jag har tryckt på den på min lilla 3200+ S754 newcastle och har en temp på 40/52... jag har fläkten riktad mot baksidan av chassit där jag har en fläkt som blåser/suger ut luften... är dessa temps acceptabla med den prisade och högteknologiska kylare?

//Puss

Menar du att du har luftflödet eller själva fläkten riktat mot baksidan av chassit?
För bästa resultat ska du ha zalmanen att blåsa mot fläkten bak i chassit.
Antar att du har det men skadar aldrig att kolla

Visa signatur

Stora: Phenom X4 965 @ 4,0GHz @1,43V, 8Gig DDR3 Ram, HD5850 725@1000MHz, Rejäl H2O
Andra: Opteron 144@2,79GHz, 2Gb ram, 2st 8600GT i SLI, vmod, extra kondensatorer, H2O
Tredje: 3700+@2,81GHz, 2Gb ram, 8800GT, H2O
Bärbar: Asus G53JW i5 2,9@3,3GHz, GTX460 625@800MHz, 4Gig DDR3, 1Tb, Modifierad kylning

Permalänk
Medlem

jag har inte blivit klok på åt vilket håll fläkten blåser... det känns ju som stör luft flöde bakifrån än framifrån...

blåser det åt pilens håll?
verkar inte så på min fläkt... sa mi verkar försöka suga luft där min andra suger ut.. inte så lyckat.. men nån som vet vilket håll den blåser?:confused:

paint skills

Permalänk
Medlem

fläkten blåser bakåt på kylflänsarna...

Visa signatur

<||Datorn: prescott 3.0@3.75||2*512MB kingston valueram (400mhz)||asus P5GD1||Gainward 6600gt "gs"||superpi 1MB: 36sek||>

Permalänk
Medlem

okey... så då skulle det vara bättre att vända fläkten då in chassifläkt o CPU fläkt tar luft från samma ställe? ska jag vända CPU fläkten eller chassifläkten.. om jag vänder chassifläkten kommer det ju bli in blås uppe och utsug nere... vad är att föredra?

//Puss

PS. Sen jag flashade om BIOS och restarta datorn 2 grg har in max load sänks till 44-45 grader(från 52) den nya borde stämma(bättre) då det är en nyare uppdatering.. DS.

Permalänk
Medlem

Ontopic: fläkten ska blåsa så som pilen på din bild ovan visar
och den ska sitta monterad såhär: (lånar din dator cazcade)

Offtopic: En liten fråga bara: hur lätt/svårt är det att montera 9500 på ett socket 939 mobo? måste man plocka ur mobo´t?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Ontopic: fläkten ska blåsa så som pilen på din bild ovan visar
och den ska sitta monterad såhär: (lånar din dator cazcade)
http://galleri.sweclockers.com/chassi_img/9941_2.jpg

Offtopic: En liten fråga bara: hur lätt/svårt är det att montera 9500 på ett socket 939 mobo? måste man plocka ur mobo´t?

är du säker.. känns inte så...

Permalänk
Medlem

...jag missuppfattade din bild lite
fläken sitter ju på höger sida på din bild, om man tittar ordentligt, men du hade visst skrivit att fläkten var på andra sidan
men pilen är rätt iaf luften ska blåsa _genom_ flänsarna.

På bilden som jag postade så blåser luften bakåt i chassiet. (åt vänster)
Jag hoppas att du förstår min knäppa förklaring.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10