Hjälp mig få i gång mitt bygge DFI+AMD

Permalänk
Medlem

Hjälp mig få i gång mitt bygge DFI+AMD

Hej! har köpt en massa prylar och satt ihop en dator med:
dfi ut nf4 ultra d,
x2 4400,
ballistix tracer 1024,
asus 7800gtx.
Hiper 480w.

Kopplat det så här:
Minnet i ddr1.
Gf i pcie1.
En dvdbrännare som master på ide1.
3 1/2 i fdd.
satadisk på sata 1.
Inga fläktar anslutna ännu pga vattenkylning.

Vad händer? jo, kbd blinkar till, man hör hd:n varva lite, sen inget mer.
Skärmen svart, får ingen signal.
Alla diagnos led lyser, likaså standby power led.
Minnet och dram led lyser.

Jag är ingen fena på datorer men har varit aktsam och nogrann vid bygget. Läst manualerna om o om igen.

Så vad sjutton gör jag nu? Hur går jag vidare?
Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Sitter minnet i en utav det gula minnes platserna?
Om ja så pröva att sätta in det i den första av dom oranga.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Fått dit alla strömkontakter, det skall väl vara en 24pins ATX, en 4pins molex och en till fyrkantig sak, vad den nu heter. Även strömmen till grafikkortet.

Minnena i dom 2 orangea platserna.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

och uppdatera nyaste bios för Amd X2 dualcore !!! och som andra säger minnena på dom 2 oranga dimm platsernam och alla kontaker ska vara i både 24 pins och molex och kanske till och med Fdd kabeln.. allså floppy

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ok! tack för snabba svar.
Kablarna är ok jag har flyttat runt minnet, sitter nu i den oranga ddr 2 sloten, tyvärr så hjälpte det inte.
Återstår att uppdatera bios. Jag har aldrig gjort det, men det går alltså att göra det utan skärm?
Jag drar till dfi och läser på lite där.

mvh Johan

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

distanser ? nätaggregatet kanske är sönder..

Permalänk
Medlem

Tjena! jodå distanserna är där.
Har surfat runt lite och det är många med samma problem. Det verkar iaf som att jag får ragga upp en annan icke x2 cpu och hoppar den igång då så lägger jag in nytt bios.
Blindflasha verkar riskabelt.
Är det någon som gjort det och lyckats?

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Skumt problem det här du kan testa att starta datorn med ett annat minne (om du har ett annat eller om du kan låna utav någon)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

jag tror det är minnerna som sitter fel :S
du får ingen bild om du inte har nått minni i så checka om dom sitter fel:D

Permalänk
Medlem

Såja!
Jag fixade en annan cpu 3200 för o kunna flasha om bios, voine voine dfi:n hoppade inte igång då heller.

Ett annat moderkort då.
Provade först med X2:an samma hände då, blev gravt störd då det stod på kartongen "stöd för X2", det hoppade iaf igång med 3200:an. Flashade om bios och voilá, X2:an rivstartade med ett vrål.

Slutsats.
defekt DFI mobo?
eller
minnena funkar ej med DFI kortet?
(trodde ballistix var vanliga bland DFI-freaks)
eller
DFI-bioset stöder inte 3200 cpun heller?

Jag skall försöka lite till med å få igång DFI det var ju verkligen ett fint kort med precis det jag ville ha.

hare bra
Johan

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett annat minne ännu?
Det behöver inte vara något fel på ditt minne men testa med ett annat och flasha sedan om bios (om du nu får igång burken med det andra minnet) och testa ditt ballistix igen...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Kanske är att du inte har någon fläkt inkopplad till cpu-fan kontakten så den stänger av sig pga säkerthets skäl?
Testa koppla in orginal cpu fläkten där och se ifall det hjälper, funkar det så stäng av den funktionen i bios.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajbans
en massa text

Du ska lungt kunna starta datorn med X2an i, även utan att ha flashat bios. Enda skillnaden är att datorn inte kan identifiera proppen så den arbetar då endast med ena kärnan.

Piper inte ens datorn när du slår igång den?
prova att köra med endast ena ramstickan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

minnena funkar ej med DFI kortet?
(trodde ballistix var vanliga bland DFI-freaks)

Det var bara att koppla in och köra för min del. Har aldrig strulat. Så jag tror att vi törs utesluta kompatibilitetsproblem mellan dfi och ballistix.

Så många fler råd & rön har jag inte för tillfället... Men fungerar inte någon av processorerna så verkar det ju inte som att moderkortet är särskilt friskt.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att använda ALLA ström kontakter på moderkortet

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Här har du instruktioner hur du sätter ihop en dfi moderkort:

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=20832

Jag vet inte om det räcker, men det borde det göra till att börja med.

Visa signatur

You can run, but you will only die tired.
Lite computer specs:
Amd64,3500+,DFI Lanparty UT Ultra-D (icke-Sli version)1.5 gig ddr Twinmos , 120 gig maxtor (of d0000m) x1800XT 512mb

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, provat annat nätagg, annan processor, annat grafikkort och andra minnen. Hjälper inte ett dugg. Dator i sign, såg inte det där med den 4-pins diskettsladden men alla andra sladdar var i. Fick svar från komplett att skicka tillbaka mot RMA men kan detta ha varit felet? I sådanna fall får jag nog betala för något som kanske fungerar:P Fan va klantigt av en!

Permalänk
Medlem

Nästan 90% av alla problem med att datorn inte startar med ett nF4 DFI är kopplat till nätagget eller minnen. Jag tippar på nån av de 2.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Nästan 90% av alla problem med att datorn inte startar med ett nF4 DFI är kopplat till nätagget eller minnen. Jag tippar på nån av de 2.

Minnet är absolut den största jäveln på DFIs brädor. De flesta fungerar dock helt perfekt om man höjer volten till 2,9v. Fungerar inte det så får man byta minnen eller moderkort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohnoez
Här har du instruktioner hur du sätter ihop en dfi moderkort:

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=20832

Jag vet inte om det räcker, men det borde det göra till att börja med.

hm ... har haft mitt FDI mobo sen det kom ut typ, och har klockat som i sign, men aldrig kopplat in den där floppy-strömsladden, det har gått ändå, visste inte ens att den fanns ens =P Får ta å koppla in den när ja slänger in min 3700+ som e på väg.

Men att det skall vara SÅ lite kylpasta trodde jag inte, visst, jag brukar sätta lite men det där va ju extremt, det pressas väl inte ut säsrkillt mycket dedär. Kan det stämma? kan ju bara bli en fläck stor som en 50-öring av d där.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
hm ... har haft mitt FDI mobo sen det kom ut typ, och har klockat som i sign, men aldrig kopplat in den där floppy-strömsladden, det har gått ändå, visste inte ens att den fanns ens =P Får ta å koppla in den när ja slänger in min 3700+ som e på väg.

Men att det skall vara SÅ lite kylpasta trodde jag inte, visst, jag brukar sätta lite men det där va ju extremt, det pressas väl inte ut säsrkillt mycket dedär. Kan det stämma? kan ju bara bli en fläck stor som en 50-öring av d där.

Ska bara vara så att det täcker lika mycket på IHS som Coren utgör, och den är inte ens en 50-öring stor. Har provat en 512 mb Corsair value select minne men det blev ingen skillnad. Men antar att den faktiskt var sönder mitt mobo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Ska bara vara så att det täcker lika mycket på IHS som Coren utgör, och den är inte ens en 50-öring stor. Har provat en 512 mb Corsair value select minne men det blev ingen skillnad. Men antar att den faktiskt var sönder mitt mobo.

Aha trodde man var tvungen att täcka hela. tnx!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är 4st strö kablar som skall in i moderkortet. En floppy ström kontakt, en vanlig molex, en 24/20 pins kontakt och en "P4" kontakt som det kallas.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det floppy-uttaget och molexen ska strömförsörja? Det har man som aldrig tagit reda på...

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Exakt vad är det floppy-uttaget och molexen ska strömförsörja? Det har man som aldrig tagit reda på...

Har för mig att det står att grafikkortet vill ha det. Förstår dock inte varför man skulle ge den ström så? Kanske för att den ska ha den andra railen medans moderkortet har den första.

Här har det fungerat perfekt utan både molex och floppy-kontakt även om jag kört med det innan. När man inte orkar med kabelhärvan så får moderkortet lida

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så var det inte floppykabelns fel att jag inte fick någon bild

Permalänk
Medlem

Det fungerar utan floppykaben. Missade själv den när jag precis köpt mitt DFi kort. FUngerade bra att överklocka och allt. Anledningen till att kortet vill ha så många kablar är stabilitet vid högre överklockning så som 4Volt till minnet t.ex och 1.8Vcore eller högre.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Fick svar från komplett idag, mitt moderkort var defekt så de har skickat ett nytt. Bör ha det tills onsdag:)

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem när jag satte ihop mitt system, fick heller ingen bild bl.a. Provade allt i ungefär 1 vecka, det enda som hjälpte var att jag resetade cmos i runt 24h. Provade innan att bara ha batteriet ur i nån timme vilket inte hjälpte, fick också höra de där med att flasha bios, det behövdes visserligen senare ändå, men för att få bild behövde jag som sagt reseta i 24h.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Jag hade exakt samma problem när jag satte ihop mitt system, fick heller ingen bild bl.a. Provade allt i ungefär 1 vecka, det enda som hjälpte var att jag resetade cmos i runt 24h. Provade innan att bara ha batteriet ur i nån timme vilket inte hjälpte, fick också höra de där med att flasha bios, det behövdes visserligen senare ändå, men för att få bild behövde jag som sagt reseta i 24h.

Provade samma här men hjälpte inte med 24h reset heller. Blev lite lack...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld