Socket AM2 kommer att stöda DDR 2 800 MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Intressant, och dyrt; ny processor, ny kylare, nytt moderkort, nya minnen och nytt graffe(pcie) allra minst.

Vad kan det bli?

4000Kr (cpu instegsmodell med dubbla kärnor)
500Kr (kylare som klarar enklare oc)
1500Kr(mellanklass moderkort som går att klocka med)
2000Kr - minst(DDR2-minnen som helst klarar enklare klockning)
3000Kr(mellanklass graffe)
= 11.000Kr!!! Och då behåller man ändå det gamla "allt"!

Det vill till att det blir märkbart snabbare ...

Om du lägger till 3k så har du ju en komplett dator, bättre att köpa nytt än uppgradera.

AM2 är en helt ny plattform, det är inte menat som en uppgraderingsväg utan som en köpa ny väg...

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Nej, det är precis som Petterk skrev. Jämförelse:

DDR PC3200:

Minneskretsarnas frekvens: 200MHz
Läs- och skrivbuffertarnas frekvens: 200MHz
"Effektiv frekvens" (tack vare DDR): 400MHz

DDR2 PC3200:

Minneskretsarnas frekvens: 100MHz
Läs- och skrivbuffertarnas frekvens: 200MHz
"Effektiv frekvens" (tack vare DDR): 400MHz

Jag är fullt medveten om att Dual data rate get dubbelt så hög effektiv frekvens. Jag undrar bara om DDR2 800MHz är 400 läs och skriv men 800MHz effektiv eller 800MHz läs/skriv och 1600MHz effektiv.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
http://marketwatch-cnet.com.com/Intel+strikes+back+with+next-...

Minst 20% snabbare än det AMD kan presentera under det här året enligt någon Intel-höjdare Den som lever får se, men mycket intressant kommer det att bli i vilket fall som helst.

Fast det intressanta för 99% av oss är ju vad som är snabbast per krona, inte vilken modell som är den allra snabbaste.

Enligt intelhöjdarna så är en Prescott bättre än A64 också. Man får vara lite kritisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jag är fullt medveten om att Dual data rate get dubbelt så hög effektiv frekvens. Jag undrar bara om DDR2 800MHz är 400 läs och skriv men 800MHz effektiv eller 800MHz läs/skriv och 1600MHz effektiv.

Jo, men jag svarade ju på frågan och gav dessutom lite mer info för den som är intresserad.

Permalänk
Medlem

Du får inga fler "MHz" för att du kör i dual-channel eller pumpar minnet genom att sända eller ta emot fler gånger än 1 per klockcykel.

Dualchannel ökar bandvidden. Både jag och Mikael har svarat på detta nu, Mikael gav dig en fin tabell, PC2-6400 är 200MHz internt, 400MHz extern double data rate, dubbelt så snabbt som PC2-3200 minnet och dual-channel ökar bandvidden från 64bit till 128bit.