Permalänk

Dustin funktionstest (vid retur)

Hej, mitt grafikkort har på senaste tiden haft många grafikbuggar och jag funderar på att skicka iväg det till dustin så att jag kan få det utbytt. I ett mail de skickade till mig skriver de:

"Jag skickar en adresslapp till dig så du kan returnera varan till oss kostnadsfritt för testning och eventuellt utbyte/reparation.
[...]
Samtliga inkomna varor funktionstestas efter kundens felbeskrivning. Om Dustin AB finner produkten felfri utgår en testavgift om fn 250:- plus moms. Du bör därför i största möjliga utsträckning testa varan innan insändande samt vara noggrann i din felbeskrivning. "

Min fråga nu är att om buggarna uppstod pga att jag hade grafikkortet överklockat en viss tid, kommer de kunna märka att det är pga överklockning (om så är fallet) och inte skicka tillbaka ett nytt grafikkort?

Permalänk

jag skulle tippa påatt garantin går ut när du klockar det, bruakr vara så...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

Ja, men märker de att man har överklockat?

Permalänk
Medlem

Antar att du har klockat ner det till org. frekvenser och "buggarna" fortfarande är kvar? Om du överklockar kortet är garantin förbrukad. När du överklockar skall du veta vad du gör och/eller vara beredd att ta konsekvenserna. Det är möjligt att dom inte märker att det varit överklockat, så det är bara att prova, vet inte själv pga att jag aldrig lämnat tillbaka en överklockad vara.

Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

jag visste vad jag gjorde, såg inga artefakter när jag överklockade. Överklockade till 6800 GT Ultras hastigheter (vilket är samma kort som 6800 GT fast överklockat, om ni inte visste det) men ändrade snabbt tillbaka, även fast jag aldrig såg artefakterna. Artefakterna har börjat visa sig vid senare tillfällen och kommer allt oftare.

Permalänk

1. Nej dom kan inte se om det har varit överklockat..
2. Vilken Idel samt Load temp på grafikkortet?
3. Dator i övrigt, temperaturer mm? Bra luftgenomströmning i chassit?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Antar att du har klockat ner det till org. frekvenser och "buggarna" fortfarande är kvar? Om du överklockar kortet är garantin förbrukad. När du överklockar skall du veta vad du gör och/eller vara beredd att ta konsekvenserna. Det är möjligt att dom inte märker att det varit överklockat, så det är bara att prova, vet inte själv pga att jag aldrig lämnat tillbaka en överklockad vara.

Lycka till!

Hade jag varit du hade jag mytt moderkort innan jag funderar å att överklocka

Permalänk

Skicka bara tillbaka det utan att nämna något om OC öht. säg att felen bara
uppståt, dom kan ändå inte se att du överklockat kortet om du inte gjort något
fysiskt ingrepp..

Men först är det ju bra att eliminera riskerna att det kan vara mjukvarufel som
skapar dina problem.. eller annan hårdvara?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelbitar
Hade jag varit du hade jag mytt moderkort innan jag funderar å att överklocka

hm.. va? byta moderkort för att kunna klocka graffet? vaför då?
Dom skulle nog inte märka att du överklockat kortet o även om dom skulle d så kan dom inget bevisa sålänge du återställer allt...

Dock har ja dålig erfarenhet av dustins garanti... fick hem en trasig hdd som troligen gått sönder underfrakten, packet såg ut som om posten kört över det med gaffeltruck... skickade tillbaka disken till Dustin men fick ingen ny tillbaka utan fick betala för att dom kollat på den...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Dem kan inte se att varor blivit överklockade. Om du inte flashat om kortet med nya frekvenser. Så bara till att skicka tillbaka, och dem som säger "Skulle aldrig skicka tillbaka överklockad vara, stå ditt kast", möjligt om vi vill hjälpa lagens långa arm. Men man är smått dum om man inte skickar tillbaka en vara när man kan få en ny

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk

okej, har nu placerat en stor bordsfläkt så den siktar mot datorn och temperaturen har sjunkit till nästan 40 grader... (först var tempen 60-70, efter att ha köpt zalman VF700 cu blev det 50-60, nu med bordsfläkten är det 40-50) Om jag skickar iväg den till dustin tror ni de kommer skicka tillbaka den och säga att den inte alls är defekt? (man tycker ju den är defekt om den visar en massa buggar vid 50-60 grader....)

Permalänk

Kan va möjligt att du inte får byta om du inte har orginalkylningen eller har bytt den själv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecesithon
Dem kan inte se att varor blivit överklockade. Om du inte flashat om kortet med nya frekvenser. Så bara till att skicka tillbaka, och dem som säger "Skulle aldrig skicka tillbaka överklockad vara, stå ditt kast", möjligt om vi vill hjälpa lagens långa arm. Men man är smått dum om man inte skickar tillbaka en vara när man kan få en ny

Eller så är det kanske så att man inte vill begå bedrägeri?
Can you say insurance fraud? (Tänk Family guy)

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Kan va möjligt att du inte får byta om du inte har orginalkylningen eller har bytt den själv!

Den risken vågar jag ta, frågan är om de kommer tycka "nej vi tänker inte byta ut den bara för att du har dålig kylning och får grafikkortsbuggar, våra über-testdatorer med crazynesskylning funkar kortet skitbra på! ge oss pengar!! (250 kr avgiftsgrejsen, läs topic).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dommenator
okej, har nu placerat en stor bordsfläkt så den siktar mot datorn och temperaturen har sjunkit till nästan 40 grader... (först var tempen 60-70, efter att ha köpt zalman VF700 cu blev det 50-60, nu med bordsfläkten är det 40-50) Om jag skickar iväg den till dustin tror ni de kommer skicka tillbaka den och säga att den inte alls är defekt? (man tycker ju den är defekt om den visar en massa buggar vid 50-60 grader....)

Sorry, har du bytt ut kylningen är garantin väck.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Aha.. ja så är det ju, bytt kylning= ingen garanti.. Case closed! Bra Mr_Ristl

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProwIer
Eller så är det kanske så att man inte vill begå bedrägeri?
Can you say insurance fraud? (Tänk Family guy)

Off Topic: Vilket avsnitt och episod?

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

S3E4 - One if by clam, Two if by sea
Engelsmännen tar över The drunken clam

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630