Permalänk
Medlem

Bygga egna vattenblock?

Jag kom på ett ganska enkelt sätt att bygga egna vattenblock.
Man tar en nordbryggs-kylare, typ en sån här:
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2036&session=866e7fe790...

Sen skaffar man lite plexiglas eller nåt, sågar dom i lämpliga plattor, limmar fast dom på nordbryggs-flänsen med silikon så att "pinnarna" som sticker upp blir "instängda" i en liten vattentät box. Sen är det bara att sätta på slangkopplingar.

Vad tror ni om det? Blir dom effektiva?
Jag har inte hittat några kopparflänsar... Om du har sett några ge mig gärna länkar!

Permalänk

1. flänsen är alldeles för liten
2. flänsen är gjord av aluminium, detta kan komma att leda till korrosion i ditt system om du har andra metaller i tex radiator. Kan förbebyggas genom att addera antikorrosionsmedel i vätskan men än bättre är att inte använda alu.
3. starta med ett kopparblock istället och gröp ur en plexibit, det är lättare och säkrare.

Jag har gjort något liknande för ett antal år sedan, denna fungerade riktigtbra, bättre än swiftechs bästa på den tiden. Det är en klon av Cathars block.->
http://www.openyoureyes.se/cpu/
mer info om hemmagjorda block finns på procoolings forum.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

MartinuZ tillverkade (på den gamla goda tiden ) ett block med en fläns och lite plexiglas. Så visst funkar det, men jag hade hellre satsat på att göra ett direkt ur en solid bit metall istället.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

problemet med fläns-blocken var ofta att botten var för tjock. den är ju ofta flera millimeter för att inte säga upp till en centimeter. För att få maximal prestanda är det bättre om dom e så tunna som möjligt runt kärnan. (undantag vid användning av peltier kanske)

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Cirkulerar vattnet snabbt i ett vattenkylningssystem? Alla vattenblock jag har sett verkar ha så väldigt liten kontaktyta om man jämför med luftkylning. Enligt min hjärna borde det bli mer effektivt om man hade större kontaktyta i vattenblocket... Tänk er att man boxade in typ en Scythe Ninja eller Tunic Tower i vatten och sen på nåt magiskt sätt fick vattnet att flöda i hela "lådan"... Då borde det kyla rätt bra?

Permalänk

kekuso, vattnet har så hög värmekonduktivitet så att den stora överförningsytan inte behövs. Det har prövats många olika designs på vattenblock, men det effektivaste är faktiskt utan! Dvs direct-die direktinsprutningsteknik, vilket aldrig skulle fungera med luft. Så man kan inte riktigt tänka i samma banor som luft. Men eftersom DirectDie är lite läskigt och krångligt så rekommenderar jag block. Och då så tunn yta över coren som man vågar, och tunna flänsar som cathars, flänsarna stagar också upp så att den tunna botten inte går sönder.
Cathar hade ett nyare projekt på gång med några små "kupor" över coren med direktinsprutning i varje, detta skulle tydligen vara ännu bättre, men jag har inte sett några kommersiella produkter med denna teknik.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos