Permalänk

Mycket skumma låsningar.

Hej.

Problemet med datorn är att den låser lite då och då utan andlednign. Det är helt olika när den låser sig, ibland är en belastad ibland inte. Kan knappast vara för lite vcore eftersom jag testade köra lite 3dmark med lägre volt och då låste den sig: Har nu höjt så att den inte gör det. Har ju så gott som max som går att ha.
Den lyckas ofta låsa sig när den absolut inte ska, typ när man bränner skivor osv men även när man lirar , slöar på internet m.m.
Får inga bluescreens. Fick det förut men har nu sänkt fsb till så mycket som minnen klarar. Den är inte så här när den inte är klockad så det är klocken som gör det. Den blir inte heller för varm så jag förstår inte vad det kan vara.
/MVH Martin

Dator: AMD Athlon 64 Winchester, 2533 MHz (11 x 230)
MSI K8N Neo2 Platinum (MS-7025)
4x Corsair 512 MB PC3200 DDR SDRAM 2.5-3-3-8 @200MHz)
RADEON 9800 SERIES - Secondary (256 MB)

CPU hastighet
CPU Hastighet 2529.62 MHz
CPU multiplikator 11.0x
CPU FSB 229.97 MHz (orginal: 200 MHz, overclock: 15%)
Minnesbuss 229.97 MHz

BIOS egenskaper
System BIOS datum 09/07/05
Video BIOS datum 04/10/27
Award BIOS typ Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Award BIOS meddelande W7025NMS V1.B 090705 09:56:11
DMI BIOS version 6.00 PG

Voltvärden
CPU kärna 1.50 V
+3.3 V 3.17 V
+5 V 4.92 V
+12 V 12.10 V
+5 V viloläge 5.00 V
VBAT batteri 2.72 V

HT freq 4 x
Vcore 1.550+8,3%
Agp 1.5v

Permalänk
Medlem

Du borde kanske börja med att testa stabiliteten. T.ex. köra 12h memtest samt Prime. Då vet du ju rätt snabbt var felet ligger. Att ha ett ostabilt system är ju inte att föredra. Då är det bättre att klocka ner.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Du borde kanske börja med att testa stabiliteten. T.ex. köra 12h memtest samt Prime. Då vet du ju rätt snabbt var felet ligger. Att ha ett ostabilt system är ju inte att föredra. Då är det bättre att klocka ner.

körde memtest men fattade inte vilken jag skulle köra. vad menar du med 12h ? Prime har jag också kört med tycker bara det är konstigt någon får gärna förklara vilka test jag ska köra

Permalänk
Medlem

Altså, du låter det stå på i 12h (dvs tolv timmar). Får du inga errors kan du vara rött lugn. Får du error efter säg 5min. Då är datorn iaf ostabil, den saken är säker och där har du förklaringen till dina låsningar. Isf får du nog klocka ner datorn tyvärr.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Prime går ut på att den kör rullande tester där den låter processorn räkna ut olika stora primtal. Då antalet primtal är oändligt är också testet oändligt, så du startar bara programmet, väljer torture test, och låter det ligga på så länge du orkar. Står det något om fel och testet stoppar så räknar processorn fel, och är är instabil.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du verkligen minnet i 200 MHz och samtidigt bussen i 230 MHz? Hur går det ihop, det finns väl ingen divider som fixar det?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Kör du verkligen minnet i 200 MHz och samtidigt bussen i 230 MHz? Hur går det ihop, det finns väl ingen divider som fixar det?

Tror att han kör minnena i 230 Mhz

"CPU hastighet
CPU Hastighet 2529.62 MHz
CPU multiplikator 11.0x
CPU FSB 229.97 MHz (orginal: 200 MHz, overclock: 15%)
Minnesbuss 229.97 MHz"

zeppelhund:

Prova med divider på minnena eller släpp på timingen
lite, kanske 3-3-3-8, eller eventuellt öka vdimm.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Tror att han kör minnena i 230 Mhz

"CPU hastighet
CPU Hastighet 2529.62 MHz
CPU multiplikator 11.0x
CPU FSB 229.97 MHz (orginal: 200 MHz, overclock: 15%)
Minnesbuss 229.97 MHz"

zeppelhund:

Prova med divider på minnena eller släpp på timingen
lite, kanske 3-3-3-8, eller eventuellt öka vdimm.

Kör minnena i 230. Med auto på vdimen. Okej, ska köra feting memtest först. Tycker det borde vara minnena som buggar. Den låser ju sig så skummt så det är välldigt svårt att dra några slutsatser. T.ex idag. Har suttit och lirat lite på eftermiddagen och lodat runt på internet och msn m.m. Sen stänger jag av skärmen och låter musiken flöda medans jag gör matte i typ en halvtimme. Sen går jag ut ur rummet 5 min och kommer tillbaka och då är allt tyst och ag anar vad som hänt. Jo när jag slår på skärmen så är det en låst skärmsläckare där. Bara att starta om det är ju inte så kul

Föresten. På prime95 torture test, vilket ska man köra då, blend eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeppelhund
Föresten. På prime95 torture test, vilket ska man köra då, blend eller ?

Vill du testa systemet overall passar Blend bäst. För att pressa CPUn så mycket som möjligt, ta den översta. Blend passa nog bäst för dig i detta fall.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Vill du testa systemet overall passar Blend bäst. För att pressa CPUn så mycket som möjligt, ta den översta. Blend passa nog bäst för dig i detta fall.

Okej. Men vilket test bör jag köra på memtest då ?

Har kört prime95 idag. Här är resultatet på blend test [Wed Feb

15 09:23:35 2006]
Self-test 1024K passed!
[Wed Feb 15 09:41:43 2006]
Self-test 8K passed!
[Wed Feb 15 10:00:22 2006]
Self-test 10K passed!
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

någon som kan förklara vad det betyder?

Höjde volten till absolut max och testade prime95. Innan hade jag 1.55+8.3% nu har jag + 10% .. Problemet är bara att den ligger i 73 grader under testet och det slutade efter bara 8 minuter så det var inte för låg volt på cpun heller. Kan låsnignarna bero på att jag har 4 minnesmoduler?

Har nu höjt volten från Auto till 2.75 på minnen och har nu kunnat köra teste mycket längre än förut så jag kanske har hittat felet

Har nu prövat

Permalänk

kör #5 och #8 dom mest krävande för minnena.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
kör #5 och #8 dom mest krävande för minnena.

AHH. Nu är problemen tillbaka.... Det är inte volten som är fel på minnena nu. Nått annat är det men jag har ingen anning om vad.
Körde memtest med samm klockning som ovan och 1.85 respektive 1.7 volt och fick massor av error efter någon timme. Trodde problemen var lösta innan men ikke. ÄR det nu någon som kan ha en trolig lösning så är jag välldigt tacksam.

Permalänk

Klocka ner minnena helt enkelt, dom verkar inte palla 230mhz :\

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codeprophet
Klocka ner minnena helt enkelt, dom verkar inte palla 230mhz :\

NEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ Jag vill inte :*( :*( det måste gå att stabilisera dom.
Ingen som har nån ide ?

Permalänk
Medlem

Själv har jag samma grafikkort som dig och även haft samma problem! Det löste sig dock genom att jag gick in i BIOS och valde disable (eller var det enable?) "fast write". Testa, kanske är det som är problemet!