Garanti på ett Leadtek 6800GT?

Permalänk
Medlem

Garanti på ett Leadtek 6800GT?

För 1 år och 10 dagar sedan köpte vi ett Leadtek 6800GT ifrån Inetdata i Göteborg. Idag så har kortet gått sönder. Jag åkte till Inet som ej var speciellt villiga att hjälpa till. De sa att de har 1 år garanti och hänvisade till reklamationslagen (heter det så?). Vilket betyder att om jag som kund kan bevisa att det var fabrikationsfel när jag köpte produkten, så kan jag få den ersatt. Hur man gör det har jag ingen aning om, det känns praktiskt taget omöjligt. På Inet sa dom att om jag kan hitta någon elektronikfirma som kan undersöka kortet och stödja att det är fabrikationsfel så kan dom ersätta. Men det känns lite väl långsökt (om någon vet någonstans man kan vända sig i Göteborg så får ni gärna säga till).

Jag har läst att Leadtek har 3 års garanti på det här kortet?
tex här: http://www.epinions.com/content_192189140612

Någon som kan bekräfta hur lång garanti det är (utav egen erfarenhet kanske). Och eftersom Inet inte ville hjälpa till, går det att skicka kortet direkt till Leadtek för ersättning (eller eventuell reparation).

Jag skulle vara mycket tacksam för alla svar och hjälp som jag kan få. Det känns väldigt tråkigt det här.

Tack.

Permalänk
Medlem

Alla tillverkare lämnar normalt 2-3års garanti.

Kontakta Leadtek för RMA. Du får skicka kortet till dem och själv stå för portokostnader (Holland har jag för mig).

Känns lite småsniket av Inet eftersom garantin precis gått ut.
Med lite kundservice hade de säkert löst reklamationen med sin leverantör.

Permalänk
Medlem

Leadtek har 3 års garanti så visst bör du kunna skicka in kortet. fast jag är osäker om du kommer få betala nåt.

Permalänk
Medlem

Datorbutiker i allmänhet brukar tillämpa 1 års garantiregel och sedan får man vända sig till importör eller direkt till tillverkaren för att tillämpa längre garantitid. Ibland kan de vara hjälpsamma och förmedla kontakt etc. för utbyte av grafikkortet.

Titta annars på vad t.ex. Konsumentköplagen säger.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/sokkvl.asp?lngCategor...
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM
http://www.radron.se/templates/common.asp?id=1944
http://www.konsument.goteborg.se/
http://www.leadtek.com.tw/

Det är nästan alltid lika trist när något går sönder i förtid och man får ibland jobba hårt för sin rätt. Jag hoppas att det löser sig men det är också trist att behöva skriva detta, som du kanske känner till redan, så har 6800GT kortet slutat att tillverkas sedan en tid tillbaka och det är mycket svårt idag att finna ett bra AGP kort om det ska vara nytt. Det finns flera trådar om det här på forumet sedan tidigare. Det kommer en ersättare från nVidia som kallas för 6800GS och som inte kommer att tillverkas av alla grafikkortstillverkare och finns i bregränsad mängd. ATi kommer dock en tid till att tillverka AGP baserad grafikkort men AGP plattformen är en döende plattform - tyvärr.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Det låter ju lovande det här. Får ta och kontakta Leadtek.
Om det skulle vara så att dom ej kan ersätta oss med ett nytt AGP kort. Tror ni man kan få pengar som ersättning då? Har sett att tex Komplett.se säljer både 6800 och X800 för AGP.

edit: Ni som säger att Leadtek har 3 års garanti, var hittar ni den informationen? Jag hittar ingenting på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Garantivillkoren är olika från land till land och när Leadtek korten såldes här i Sverige förra vintern skrevs garantivillkoren till 3 års tid.

Grundreglen brukar vara att går inte saken att reparera ska kunden ersättas med en likvärdig vara eller få pengarna tillbaka men i ditt fall är kortet begagnat (över 1 år) och då är det inte så mycket värt i rena pengar (tyvärr - i leverantörens ögon) utan du får vara glad om du kan få varan utbytt till en likvärdig produkt. Ibland kan man göra en uppgörelse och lägga till några kronor och köpa en nyare och bättre produkt än den gamla varan - här ett grafikkort. Frågan är vad Inetdata kan hjälpa dig med?

/Saint25

Permalänk
Medlem

Inetdata gjorde rätt klart att dom inte var villiga att hjälpa över huvudtaget. Kanske om jag påpekar för dom att Leadtek har en garanti på 3 år.

Permalänk
Medlem

Du har också bl.a. konsumentköplagen på din sida - läs på om lagarna/länkarna jag gav till dig och blir det problem får du kontakta konsumetrådgivarna i GBG och ARN. I vissa fall även advokat. Men börja med att kontakta Leadteks Europa kontor, som SUMITOMO skrev i sitt inlägg.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Då är det Leadtek du ska ta kontakt med.
Dem kommer nog bara att neka dig hjälp än en gång om dem redan gjort det innan.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Inet har haft många som haft problem med sina Leadtek 6800, jag lyckades lösa mitt problem med deras kort själv och har 6 mån kvar på min garanti. Du kanske skall påpeka att du inte är ensam och att det är dålig PR för dom att ge kalla handen?

Visa signatur

Work & Play: Gigabyte GA-8IPE1000-G | P4 HT 3.0 GHz | 1024MB DDR400 | Seagate 80GB SATA & Maxtor 200GB SATA | Leadtek A400 GT TDH | Sound Blaster Audigy 2 ZS | Samsung 750B 17" TFT | Logitech MX510 | Logitech UltraX | 3Dmark05 ::: 5306 ::: | Media: TViX M-3000U | Western Digital 200GB IDE | iAUDIO U3 1GB | Konsol: Gamecube | Playstation 2

Permalänk
Medlem

Då inet ej var villiga att hjälpa till så vände vi oss direkt till Leadtek som nu har skickat oss ett "nytt" kort som verkar fungera. Fick pusha lite på leadtek då dom först hänvisade till reklamationslagen.

Permalänk
Medlem

Skumt att Inet inte var mer villiga till att hjälpa till än såhär. Det är ju sådant som gör att man slutar rekomendera dom till folk.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Ungefär hur länga får man vänta på kortet från leadtek?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Skumt att Inet inte var mer villiga till att hjälpa till än såhär. Det är ju sådant som gör att man slutar rekomendera dom till folk.

/kale

Verkligen. Det är iallafall för mig enda anledningen att handla i en butik istället för på nätet. Att man förväntar sig schysst service om något skulle hända.

Det tog ca 3 veckor totalt (att skicka kortet till dom, för dom att göra vad dom nu gjorde, och för kortet att komma tillbaka).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanner
Verkligen. Det är iallafall för mig enda anledningen att handla i en butik istället för på nätet. Att man förväntar sig schysst service om något skulle hända.

Det tog ca 3 veckor totalt (att skicka kortet till dom, för dom att göra vad dom nu gjorde, och för kortet att komma tillbaka).

Att handla i butik i stan är definitivt ingen garanti för schysst service. Det har en polare till mig surt fått erfara.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag sitter i exakt samma sits. Jag köpte ett Leadtek 6800gt på datorbutiken för lite över ett år sedan och igår brakade det ihop. Vet någon i denna tråden om Leadtek har ett sverigekontor eller vem deras svenska importör är?

/Markus

Permalänk

Hehe, vilket sammanträffande. Även jag är i samma situation. Läs mitt inlägg i datorbutiken is back tråden, kan nog vara till hjälp även för dig. (När jag nu får ett svar)

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Du har skickat PM till mig angående hur detta egentligen funkar, v.g se mitt svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Hehe, vilket sammanträffande. Även jag är i samma situation. Läs mitt inlägg i datorbutiken is back tråden, kan nog vara till hjälp även för dig. (När jag nu får ett svar)

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att det inte ligger på db.com's ansvar. Vad jag är ute efter är kontaktuppgifter till leadtek.

Permalänk

Tackar återigen för svaret. Jag bifogar det du skrev nedan så tex. mkn kan tillgodogöra sig denna informationen (antar att detta är ok).

Citat:

Du kan skicka till oss, men då tar det extra tid då vi i vår tur skickar till Leadtek och när det sedan kommer åter så ska det gå via oss igen och därefter till dig. Det är lite onödigt. Leadtek har j-vligt bra slutkundssupport så det bör gå snabbt och smidigt att gå till dem direkt. Vid problem kontaktar du oss, du är inte utelämnad till vargarna bara för att du sköter garantin direkt med Leadtek.

Mvh
"dbmannen"

EDIT: Ok Tror det är;
Leadtek Research Inc.
Sloterweg 305 1171 VC, Badhoevedorp , The Netherlands

, man skickar det till. Men jag har mailat leadtek för att få lite mer information om hur man skall gå till väga.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Tack! Är det mycket problem med dessa kort? Jag börjar få det intrycket efter att ha surfat runt lite.

Permalänk

Ja, just dessa kort är behäftade med en ohyggligt hög rma-frekvens. Det är dock inte likt Leadtek utan gäller bara detta kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkn
Tack! Är det mycket problem med dessa kort? Jag börjar få det intrycket efter att ha surfat runt lite.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är på en anställds initiativ eller om det är datorbutiken.com som står bakom, men jag måste säga att det faktum att datorbutiken.com finns på sweclockers forum verkligen vittnar om hur mycket nämnda butik månar om sina kunder. Kudos!

Permalänk
Medlem

Hmm, detta är lite komiskt nästan. För några veckor sedan skickade jag in mitt Leadtek 6800LE till Inet som gått sönder, men fick svar att 1års garantin hade gått ut (6dagar över gränden). Jag mailade och påstod att det felet jag hade inte hade kunnat uppstått från min sida utan det måste ha varit ett dolt fel som fanns där från början, och efter någon vecka så gick dom med på att ge mig ett nytt kort.

Jag fick massa rosa fyrkanter på skärmen och efter några omstarter så värade den starta mera.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Vad är det som går sönder på dessa kort?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som gick sönder på mitt (min brors). Men jag har läst många säga att det är minnena som går sönder. Sen finns det även många som tror att själva vikten utav kortet ställer till problem. Men isåfall låter det som om det är PCI-porten som går sönder.

Här är en lång post med folk som har problem med detta kortet.
http://www.techspot.com/vb/topic17943.html

Permalänk

Har nu fått svar från Leadtek.

Mitt mail:

Citat:

Hi, I've heard that leadtek offers 3 years warranty on
graphic cards. As I live in Sweden, I'm not sure where to send it, or how
to send it? If you could provide me with that information I would be very
grateful.

/Regards, David

Deras svar:

Citat:

Hello,

Please go back to the shop where you bought the card from for your warranty.

By Euopean law the seller has to give 2 year of warranty see link below,
there is no possibility to get the warranty directly from Leadtek.
http://www.cedarrapids.org/_includes/fileblob.asp?I=16&table=...
&name=European%20Union101501.pdf

Met vriendelijke groet,
Best regards,

Leadtek Support

Stämmer detta verkligen?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Hmm...Kan datorbutiken.com kanske förtydliga detta?

Permalänk

Du har 1 års garanti, sen har du 2 år till (rätta mig om jag har fel)... DOCK måste du kunna påvisa att felet isåfall funnits redan från början. Vilket dock kanske är lite svårt i det här fallet.

//Delarium

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Du har 1 års garanti, sen har du 2 år till (rätta mig om jag har fel)... DOCK måste du kunna påvisa att felet isåfall funnits redan från början. Vilket dock kanske är lite svårt i det här fallet.

//Delarium

Precis min (miss)tanke, fel att påstå att det skulle handla om 2 års "garanti" om nu detta stämmer. Men är det inte 3 års reklamationsrätt numera?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org