Får inga räkningar från min ISP?

Permalänk

Får inga räkningar från min ISP?

Kanske lgger detta i fel forum...MEN har egentligen bara en undran.

Hade strul med min nuvarande isp i somras å fick byta ett antal modem bl.a.
Därefter kom en kvartalsräkning som jag betalade men allt sedan dess (juli-05) så har det inte kommit en enda räkning?

Det jag undrar nu är följande..
Ska jag ta kontakt med dem och ifrågasätta var räkningarna är?
Eller ska jag fortsätta låtsas som om ingenting har hänt?

Varför jag frågar är bl.a. att jag vill ju inte få en JÄTTEräkning på detta nu (har det rätt knapert) men samtidigt vill jag ju inte få några problem med betalningsanmärkningar..

Till saken hör att bredbandsanslutningen funkar hur bra som helst ännu...:D

Visa signatur

"Purple IS a fruit"

Permalänk
Medlem

Om dom inte skickar ut så är det ju inte ditt problem..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig, har Telia. Fick en räkning på 2500:- för runt 4-5 månader :/ 10mbit...........

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Liksom om ens ISP inte skickar ut så är det ju inte användarens problem? Man ska ju fan inte behöva ringa upp sin ISP och påminna dom?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Har för mig detta diskuterats i en annan tråd. Tror man kom fram till att man är skyldig och se till att räkningar blir betalda även om inte ens ISP eller vad det nu kan vara skickar ut någon faktura. Att de inte har någon skyldighet till detta men att alla även gör det ändå. Lyckas inte hitta tråden, någon annan som sett den?

Permalänk
Medlem

Stämmer bra, även fast inte din ISP skickar några fakturor så har dom 110% rättighet att kräva dig på hela summan direkt, när som helst, när dom vill, hur dom vill.
Så se till att lägga undan pengar så du kan betala det när dom väl märker att du inte betalat.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

FSdata skicakde inga fakturor på ett halvår.. sedan fick jag betala allting... sedan ett halvår efter det kom påminnelseavgifter på dom fakturorna dom aldrig skickat... Jag är inte kund hos dom längre...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

man kan bakåtfakturera i nått eller några år. Så misstänker du att du är bortglömd bör du fråga ifall du inte vill ha en gigantisk faktura om ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Liksom om ens ISP inte skickar ut så är det ju inte användarens problem? Man ska ju fan inte behöva ringa upp sin ISP och påminna dom?

har du knarkat? du har ansvar för dina egna räkningar och är skyldig att betala säger du inte ifrån kommer du förmodligen debiteras på allt senare du vet väll att påminelse kan komma bort + att påminelse inte skickas ut särskilt snabbt

Visa signatur

Signatur raderad. Max fem rader i fast bredd. Läs reglerna. Signaturens gamla innehåll skickat till användaren via pm. /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Liksom om ens ISP inte skickar ut så är det ju inte användarens problem? Man ska ju fan inte behöva ringa upp sin ISP och påminna dom?

Jo.
Det funkar liksom inte så att de får skylla sig själva.

Man kan riskera att få krav på räkningar som är upp till tre år gamla. De flesta skulder mellan privatpersoner och näringsidkare preskriberas tre år efter uppkomsten. Under tre år kan du alltså få krav på till exempel obetald hyra, TV-reparation, eller tandläkarräkning.

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara så att det blivit nån miss och att dom kryssat i helårsfakturering på dig. Min käre far har exempelvis det (av egen fri vilja) och brukar få en räkning på ca 4000 i januari!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Helårsfakturering är mysigt... det har jag på hojförsäkringen

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

Känns kanske kass, men ring och förklara läget helt rätt och ned. försök lös problemet med betalning och så, annars kommer du -om du har otur- få en räkning astronomisk summa på en gång.

//Delarium

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jo.
Det funkar liksom inte så att de får skylla sig själva.

Man kan riskera att få krav på räkningar som är upp till tre år gamla. De flesta skulder mellan privatpersoner och näringsidkare preskriberas tre år efter uppkomsten. Under tre år kan du alltså få krav på till exempel obetald hyra, TV-reparation, eller tandläkarräkning.

Det är som han säger, 3 år i efterhand kan de kräva skulden. Om de någon gång under denna perioden skickar ut en påminnelse eller krav så nollställs tiden och det blir ytterligare 3 år kvar osv.

Du ska ringa din ISP direkt och påpeka detta, både moraliskt sett samt så att du slipper en stor smäll i framtiden.

Jag jobbar själv på en ISP och det händer trots allt att system buggar och missar fakturering.. men det är VÄLDIGT sällan systemet "glömmer" att du finns... och när det händer sker kontroll manuellt. Jag har själv fått fakturera personer som vi missat fakturera på ett bra tag.. bara att bita i sura äpplet, varenda krona ska in (brukar dock stryka ev. påminnelser om felet uppenbart ligger i faktureringen och inget skickats, samt fixa en avbetalning på några månader).

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa allt, har vart uppe förr, och som jag sa då: tycker inte man ska behöva ringa till isp för att få betala dem. gör isället så att du lägger undan så mycket pengar som det kostar varje månad, o skulle det dyka upp en faktura så slipper du bli vräekt på grund ut av att du inte vill ha betalanmärkningar. händer det inte något efter 1 år eller nåt så har du massa pengar

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Okej..Först TACK för alla svar&råd !!!..:D

Då blir det till å ringa dem då..bara bita ihop...:)

Måste skramla ihop lite pengar också...men ska väl lösa sig det med.

Visa signatur

"Purple IS a fruit"

Permalänk
Medlem

Säger som de ovan här lägg under pengar varje månad så du är bereddatt betala om det skulle dimpa ner säg en 6 månaders avgift... fick själv en fet jävla faktura som gällde över 1 år, men pga att jag inte haft den ispen över 3 år så var det nåt fel i deras system... fick bråka lite med de sen ströck de den.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

I de flesta avtal som stora företag har så står det att du är ansvarig att betala för ditt abonnemang oavsett ifall du får någon räkning eller inte. Får du inte någon räkning är det således ditt ansvar att ringa och undra var räkningen är. De har till och med rätt att ta ut dröjsmålsränta även fast du inte har fått räkningen, vill jag minnas.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Om dom inte skickar ut så är det ju inte ditt problem..

Jo det är det faktiskt.

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli
Jo det är det faktiskt.

Så man ska ha ansvar för ISP´ns handlingar med?:confused:

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli
Jo det är det faktiskt.

Nu blev jag lite fundersam, hur kan det bli ens problem när inte ens internetleverantören skickar ut räkningar där uppgifter för inbetalning genom PostGiro/BankGiro och summa finns? Hela handlingen av skickade räkningar sker av leverantören och inte av privatpersonen, jag ser inte alls resonemanget där privatpersonen är ansvarig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Så man ska ha ansvar för ISP´ns handlingar med?:confused:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli
Jo det är det faktiskt.

I sista änden så blir det ditt problem eftersom företaget kan gå 3år tillbaka i tiden och kräva pengar. Så om man vet att man ska betala men ingen räkning kommer så är det lika bra att kontakta företaget, detta för att slippa en större summa samt förseningsavgifter.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Nu blev jag lite fundersam, hur kan det bli ens problem när inte ens internetleverantören skickar ut räkningar där uppgifter för inbetalning genom PostGiro/BankGiro och summa finns? Hela handlingen av skickade räkningar sker av leverantören och inte av privatpersonen, jag ser inte alls resonemanget där privatpersonen är ansvarig.

Det är möjligt att du inte ser resonemanget, men legalt sett är det så. Får du ingen räkning SKA du ringa till din ISP och fråga var räkningen är. Annars riskerar du få betala dröjsmålsränta och eventuellt att ärendet går vidare till inkasso och kronofogden.

Antag att posten slarvar bort brevet, är det ISPns fel då menar du?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det är möjligt att du inte ser resonemanget, men legalt sett är det så. Får du ingen räkning SKA du ringa till din ISP och fråga var räkningen är. Annars riskerar du få betala dröjsmålsränta och eventuellt att ärendet går vidare till inkasso och kronofogden.

Antag att posten slarvar bort brevet, är det ISPns fel då menar du?

Jag vet inte hur det är med tolkningen av Sveriges lagar, men jag kan inte uppfatta någon som helst skrivet i lagboken då det är skrivet på det sätt som jag inte förstår och det gäller även en del av den text av avtalet hos BBB (som jag har, te.x). Men utifrån det jag kom fram till, så stod det inget om sådant, att ringa till ISPn ifall man inte får en räkning. Den som vill får mer än gärna ge mig en länk över hur man lär sig sådana tolkningar av, otroligt svårskrivna texter.

Jag har även en personlig erfarenhet om att inte få en räkning och blev inskriven som inkasso, över en skolkatalog. Jag hoppas dock inte att jag behöver beskriva hela scenariot, för det är väl inget som behövs i detta fallet, eller?

Jag ser det hela att det är företaget som får se till att privatpersonen får denna räkning, sen om Postens personal jävlas (lägg till en anledning, i mitt fall så var det Medal Of Honour: Allied Assault) eller av misstag lämnar jag utanför. Men en påminnelse, så att man åtminstone vet att företaget har skickat men dessvärre inte kommit fram är ett bra steg. Även min far har fått påminnelser över räkningar som han inte har (men som skulle) fått, en fördel för företag är att skicka påminnelsen i god tid så det inte går en månad emellan och spenderar restpengarna på annat.

Så, i kort anda så säger jag, JA.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Så man ska ha ansvar för ISP´ns handlingar med?:confused:

Du behöver inte ta ansvar för din internetleverantörs handlingar. Där emot så får du ta ansvar för att du betalar för den tjänst du köper av dom.
Sen så behöver det ej heller vara internetleverantörens fel att du inte får någon räkning, dom kan inte stå till svars för vad posten gör. Och har man riktigt med otur så kanske man inte ens får någon påminnelse pga att posten stoppar den i fel brevlåda.

Så för att sammanfatta det hela.
Du är skylldig att betala för den tjänst/vara du köper vare sig du fått en faktura eller inte.

Permalänk
Gäst

Tråd Flyttad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Jag ser det hela att det är företaget som får se till att privatpersonen får denna räkning, sen om Postens personal jävlas (lägg till en anledning, i mitt fall så var det Medal Of Honour: Allied Assault) eller av misstag lämnar jag utanför. Men en påminnelse, så att man åtminstone vet att företaget har skickat men dessvärre inte kommit fram är ett bra steg. Även min far har fått påminnelser över räkningar som han inte har (men som skulle) fått, en fördel för företag är att skicka påminnelsen i god tid så det inte går en månad emellan och spenderar restpengarna på annat.

Ni verkar prata om olika saker. Det är företagets "problem" att skicka ut räkningar. Man har ingen skyldighet att påminna om detta. Däremot så är man skyldig att betala för tjänsten om företaget upptäcker sitt misstag innan skulden preskriberats, vilket förklarats tidigare i tråden. Hur svårt kan det vara att fatta?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

eftersom företaget förser dig med en tjänst som du enligt ditt kontrakt ska betala för så är det väl ändå din skyldighet att betala?

räkningen du får är på intet sätt avgörande för om du ska betala eller inte. du vet att du ska betala för tjänsten och räkningen visar (genom ocr-nummer och summa) hur du ska gå till väga med detta. om inte räkningen kommer ringer man eller tar på annat sätt hand om pengaöverföringen som ska ske mellan kunden och företaget.

att hamna hos kronofogden eller inte efter nåt sånt där är lite som ett lotteri. man kan ju hamna där även om det är företaget som har gjort fel från första början, så det är ju bäst att vara på den säkra sidan tänk själva om ni ringer till företaget ifråga och de svarar: "nää, men vi ringde nyss kronofogden. allt det där med dina räkningar är fixat. om jag var du skulle jag låna pengar till ett hus nu, för snart kommer det inte gå så bra längre. ha ett bra liv!".
hemska tanke o_O

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Finns många som drabbats av "bortglömda" fakturor från företag som återkommer strax innan treårsgränsen passerats. Jag fick själv för c:a 10 år sedan en monsterfaktura från Telenordia för tre års modempoolsabonnemang som de inte hade skickat några fakturor för.

Här är ett annat exempel på en man som fick 68 000 kr i elräkning:
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared/printArticle.jsp?d=70...

Permalänk
Medlem

Du ska nog kontakta dom.
Har hänt mig själv, fast med en mob.abbonemang, fast då var dom snälla, så att jag slapp betala för dom månader dom inte skickade någon faktura, lite över ett halvt år. Så det lönar sig att vara ärlig iallafall.
Har man fått en tjänst av en ISP eller dyl, ska man betala för det, annars kan man ju lika gärna skippa att ha en uppkoppling, om man inte har råd.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200