Ännu ett problem med NTLDR

Permalänk
Medlem

Ännu ett problem med NTLDR

Hej
Lillebrors dator betedde sig konstigt, det kändes som att hårddisken var superslö men jag tippade på virus så det blev en ominstallation av XP, då det ändå behövdes en ny fräsch install.
Då han har en SATA-disk så behövs ju egentligen en diskett med drivisar för installation av XP, men det fungerade sist att skippa det av någon anledning (?) så gjorde det denna gång också, eller diskarna hittades under installationen iallafall.
När jag sedan formaterat + kopierat över filerna från CD´n så startar den om och säger:

NTLDR saknas
Tryck ctrl+alt+del för att starta om datorn

Jag har läst mycket om att detta kan ske då en diskett sitter i men han har ju ingen diskettstation. Har försökt ominstallera flera gånger men inga resultat.
Jag testade även med att gå in i återställningskonsollen och skriva FIXMBR men då vart det blue screen of death;)

Vad finns det att göra? Det finns ytterligare en partition på hårddisken där information ligger som helst in får spillas.

Med Vänliga Hälsningar
Apskaft

Permalänk

Har inte en aning. Det beror på vilket moderkort samt WIndows-SP du har integrerat. Tror det är SP2 som ej behöver diskett, om moderkortet är nyare så att det också hittar diskarna. Mitt Abit AN7 nF2 hittade inte diskarna trots en Sp2-skiva, men mitt DFI nF4-kort hittar dem utan diskett med Sp2-windows. Du kan ju testa att ladda drivrutinerna ändå om du har en diskett. Kan ju vara något kajko där. Alltid bra att testa iaf.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat med en floppy, men samma problem uppstår, dvs när den startar om så säger den att NTLDR saknas.

Permalänk
Medlem

kolla över hur boot ordningen är i bioset, har haft liknande fel och det har alltid löst sig med att jag flyttar runt och ändrar där. (ev stänger av raid funktionen men det är på mitt moderkort)

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
kolla över hur boot ordningen är i bioset, har haft liknande fel och det har alltid löst sig med att jag flyttar runt och ändrar där. (ev stänger av raid funktionen men det är på mitt moderkort)

Han har ett Asus A8N-SLI, men okej jag ska testa det så fort skolan slutar sen.

Permalänk
Medlem

Är den klockad så ändra till orginal. Allt i Biosen ska vara default när du installerar nytt OS!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

testa tryck f6 när installationen börjar. vet ej om det hjälper men det löste sig för mig då och jag använde inte någon diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxie
testa tryck f6 när installationen börjar. vet ej om det hjälper men det löste sig för mig då och jag använde inte någon diskett

Poängen med att trycka F6 är väl att man då kan installera drivrutiner från en diskett?

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Problemet är löst!

Jag hade testat att göra en ny Master Boot Record innan men fått en bluescreen då.
Jag tog en annan XP-skiva och gjorde samma sak, och sen fungerade det!
Tack iallafall för alla tips.