Gecube X1600 XT med två kärnor i april

Permalänk
Melding Plague

Gecube X1600 XT med två kärnor i april

<font style="font-size: 10pt"><b>Gecube X1600 XT med två kärnor i april</b></font> <small class="small">måndag 27 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Gecube kommer att börja tillverka ATI Radeon grafikkort med två stycken processorkärnor (GPU) under namnet ”Gemini”, skriver <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20060227085430.htm..." target="_blank">X-Bit Labs</a>. Först ut, redan i april i år, blir X1600 XT med en prislapp på cirka 399 amerikanska dollar. Kortet kommer att vara bestyckat med fyra stycken DVI utgångar; två stycken dubbellänkade och två stycken enkellänkade.
<br />
<br />Idén med grafikkort med två kärnor är inte ny - tidigare har bland annat Asus och Gigabyte sålt sådana kort - men på grund av ett högt pris blev de inte särskilt populära. Priset ($399) är visserligen högre än två stycken X1600 XT i Crossfire, men man slipper dels köpa ett Crossfire kompatibelt moderkort och dels ha två grafikkort.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

intressant! men hur mycket prestandavinst blir det?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hur är prestandaskillnaden mellan att ha två separata kort (crossfire) och att ha dubbla kärnor?
Det är svårt att gissa sig till vilket som är bättre då jag inte riktigt vet vad som är flaskhalsen när man kör dubbla kort.. =/

Permalänk

Spännande.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Kommer grafikkort med 2 känor kunna köras i SLI/Crossfire?
Det skulle vara nice:)

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

klart spännande, men det vore ännu mer spännande med x1800/1900 istället... även om man skulle behöva en mindre cascade för å kyla schabraket

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

400 dollar kommer att bli ca 4000kr! Tycker att det låter dyrt, med tanke på vad nvidia kommer ut med på marknaden! 6900GT (300 dollar) kommer att piska två X1600 XT och vara billigare!

Edit 7900GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baker
400 dollar kommer att bli ca 4000kr! Tycker att det låter dyrt, med tanke på vad nvidia kommer ut med på marknaden! 6900GT (300 dollar) kommer att piska två X1600 XT och vara billigare!

6900gt?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
6900gt?!

Misstänker 7900GT

Och jag hade nog hellre kört på GT:t...
OffT men undrar om dual 7800GT säljer så bra, är ju precis som detta kortet mer något som en tillverkare prodcerat för att visa vad man kan. De är ju inte direkt prisvärda då de kostar lika mycket som två plus att det är häftigare att ha två kort

Permalänk
Medlem

Man får ju aldrig ut dubbla prestandan ur ett sli eller crossfire system heller! Då är det surt att man får pröjsa mer än bubbla priset!

Permalänk
Medlem

2 stycken dubbellänkade och 2 stycken vanliga DVI kontakter

Klarar ju att driva två stycken IBM T221 skärmar dugligt ju. Och det för en billig slant jämförelse med de proffesionella kort som man i princip måste köpa idag?
Har iof säkert blivigt bättre på sistone på den fronten. Var ett tag sen jag kollade på det (har inte riktigt varigt aktuellt för mig så har inte tittat så noga ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baker
400 dollar kommer att bli ca 4000kr! Tycker att det låter dyrt, med tanke på vad nvidia kommer ut med på marknaden! 6900GT (300 dollar) kommer att piska två X1600 XT och vara billigare!

Edit 7900GT

Naa inte 4000kr. Dollarn ligger just nu på 7,84 kr per dollar vilket betyder att 4000$ = 3 137,04 SEK

Permalänk
Avstängd

ja, men sen blir det tull och massa annat skit så det blir runt 4000. man brukar ta *10 för att ta med moms+tull och allt.

Permalänk
Medlem

Ahh tänkte inte på allt sådant, tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Naa inte 4000kr. Dollarn ligger just nu på 7,84 kr per dollar vilket betyder att 4000$ = 3 137,04 SEK

Yeah! Du har verkligen funderat ut detta! Vad räknade du på avista eller sedelkursen?

Permalänk
Medlem

Läs inlägget ovanför baker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Misstänker 7900GT

Och jag hade nog hellre kört på GT:t...
OffT men undrar om dual 7800GT säljer så bra, är ju precis som detta kortet mer något som en tillverkare prodcerat för att visa vad man kan. De är ju inte direkt prisvärda då de kostar lika mycket som två plus att det är häftigare att ha två kort

Men man kommer nog vara kung med DualGPU i SLI

Inte för att jag skulle gilla SLI eller DualGPU.

Lite tråkit att 3Dfx gick i graven, dom var fan först med allt, Bätre SLI och 4st GPU alá Voodoo5 6000

Höll på att glömma att dom var först med 4st grafikkort sammanbyggt med 4 GPU per kort (4x4)såklart, dock gamla hedliga och antika PCI.. och fina priset på 40.000kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

bomber3: Det där är hårdvaruporr på hög nivå.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Voodoo var inne på rätt spår men 40.000kr kan vara liiite jobbigt att motivera en spelrigg som håller i nåt år. Najs annars det där kortet )

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

3dfx köptes ju upp av nvidia så..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Voodoo var inne på rätt spår men 40.000kr kan vara liiite jobbigt att motivera en spelrigg som håller i nåt år. Najs annars det där kortet )

40 papp känns svår motiverat för en dator för personligt bruk oavsätt :p.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir ett bra alternativ till sli. Jag gissar att kortet kommer ibland vara snabbare och ibland långsammare i jämförelse med motsvarighet i sli. När kommer det finnas bilder på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Dual GPU.. leder till mindre värme, borde få bättre prestand då du slipper den interna länken mellan korten som inte borde vara allt för snabb (men kanske tillräcklig). Det som jag såg som ett stort + var att det fanns 4 dvi Då kan man äntligen slänga ut sitt pcikort. 4 DVI + en 1 TVOut då är jag nöjd och glad

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.