Permalänk
Medlem

Hur tusan öppnar jag mitt chassi:

Jag köpte en dator från datorbutiken.com för ungefär ett år sedan -- jag har inte haft någon anledning att öppna den än eftersom jag spenderade lite extra slantar för att få den färdigmonterad. Det här är chassit jag fick med: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CASA06BL

Nu har jag dock investerat i ett nytt grafikkort och ska öppna burken för att sätta i det, men jag lyckas inte få upp den!. Jag kan bara öppna den på den högra sidan och där finns det en plåtvägg som skymmer allt; dessutom verkar saker vara monterade på andra sidan av plåtväggen så jag vet inte om den går att ta bort. Den vänstra sidan får jag inte upp alls -- trots att den precis som den högra sidan har en ingröpt handtag i plasten som tyder på att man bara ska dra av den precis som man kan göra på den högra sidan.

Anledningen till att den vänstra sidan (som vad jag förstått är den normala sidan att öppna) inte går att dra är från vad jag kan se den översta skruven till höger; det verkar vara en rund skruv som ska öppnas med en insexnyckel. har dock ingen insexnyckel att pröva med! vad tror ni? gör jag något fatalt fel? är det något jag inte tänkt på? min okunskap på det här området är tyvärr rätt omfattande så lite tips och tricks skulle verkligen uppskattas.

Tillägg: Som redan konstaterats att flera observatörer och bekräftats av Datorbutiken.com själva så är det en popnit och ingen skruv av något slag.

Permalänk
Medlem

en insex nyckel kan väll itne va dyr... läre väll finnas nå lågpriskedja i uppsala, typ dollar store(min favorutaffär). där finns de ett kitt för en tia

Permalänk
Medlem

Det var lite udda, alla datorer jag har skruvat i har varit vanlig stjärnskruv eller snabbfästen.
Den udda skruven är detta den enda synliga varianten av denna sort? I sådana fall gissar jag på att datorbutiken har klantat sig lite, känner du ingen som du kan låna en insektsnykel av? Utifrån det lilla bildmaterial du ger är det ganska givet att skruven behöver lossas för att du ska komma in i alla fall, med reservation då för att bilder kan bedra.

edit: annars ger pritect en tanke också, så dyrt kan det ju inte vara.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

det är inte en ekonomisk fråga.

Jag ska köpa insektsnycklar och pröva -- men jag tänkte bara utifall det var det något annat jag inte tänkt på. Det är den enda skruven av den här typen och det var därför jag blev så konfunderad; varför kan inte den här skruven vara av samma enkla typ som alla de andra?

Permalänk
Medlem

Skaffa rätt verktyg, kan inte på bilden avgöra vilket, men gissar på antingen Torx eller insex.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Hedersmedlem

En större bild på skruven skulle inte sitta fel. På bilden du lagt in nu så ser man knappt att det är en skruv.

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att vara någon skruv i överhuvudtaget. Snarare en popnit(?). Såna hade jag i mitt Chieftec och dem var jag tvugna att borra upp. Sen sätta i vanliga skruv.

Permalänk
Medlem

Dom brukar popnita dem för att man inte ska öppna dem.
Du fick väl någon slags garanti? Om du öppnar chassit försvinner den.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Dom brukar popnita dem för att man inte ska öppna dem.
Du fick väl någon slags garanti? Om du öppnar chassit försvinner den.

Jo, men min garanti har gått ut nu så det spelar ingen roll längre. Så då är det borra som gäller alltså?

Permalänk
Medlem

Säkert datorbutiken som satt den skruven där. Anledningen till att du inte kommer så långt om du försöker komma in på högersidan är att moderkortsplåten och moderkortet sitter där. Så gott som omöjligt att få bort den plåten utan att komma åt från andra sidan eftersom man isf måste skruva bort alla PCI kort och grafikkortet. Som vissa redan sagt; köp insex..! Kolla noga innan du knallar till butiken bara! Det kan lika gärna vara en popnit eller kanske torx.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Om nu garantin redan har gått ut, så vad väntar du på?
Ser definitivt ut att vara en popnit i mina ögon.

Permalänk
Medlem

NR 2 Insex
NR 4 Torx

Permalänk

Till att börja med: det heter INSEX, det är en sexkant. Ingen insekt.

Vidare tycker jag att det vore lämpligt att ringa Datorbutiken och fråga vad fan de har pysslat med. Min erfarenhet är att Datorbutiken har en bra telefonsupport och de har varit vänliga när jag har ringt.

Det känns omotiverat att börja borra och ha sig om det går att lösa på annan väg.

Visa signatur

Niklas

Permalänk

Själv tycker jag definitivt att det ser ut som en popnit, så antagligen är det bara att borra upp.
Dock förstår jag inte varför den sitter där, OK om db använder som garanti men annars?

Permalänk
Medlem

Om den ser lika dan ut som de tre längst upp på chassit så är det en popnit.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

håller med zeecor

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

när du har fått upp burken så köp tummskruvar

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

datorbutiken.com bekräftar att det är popnit.

Tack för alla era svar -- jag var precis i kontakt med datorbutiken.com och de bekräftade att de har popnitat min dator. De gör det med alla datorer som man beställer färdigmonterade med 3-årsgaranti. Vad fan hände med en vanlig enkel plombering undrar jag? Jag få ta fram borren -- några tips innan jag går lös på den med borr? Det betyder dock att min garanti inte har gått ut. Är det värt att bryta garantin för att sätta i ett nvidia 7800gtx istället för ett nvidia 6800?

Den här snubben har exakt samma problem på samma låda vilket ytterligare bekräftar att det de facto är en popnit:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?postid=5647307

Permalänk

Någon i den tråden hade ju en väldigt bra fråga...ska man inte göra rent datorn alls under garantitiden??? Verkar vara en riktigt idiotisk lösning!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Hedersmedlem

Re: datorbutiken.com bekräftar att det är popnit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barandth
Tack för alla era svar -- jag var precis i kontakt med datorbutiken.com och de bekräftade att de har popnitat min dator. De gör det med alla datorer som man beställer färdigmonterade med 3-årsgaranti. Vad fan hände med en vanlig enkel plombering undrar jag? Jag få ta fram borren -- några tips innan jag går lös på den med borr? Det betyder dock att min garanti inte har gått ut. Är det värt att bryta garantin för att sätta i ett nvidia 7800gtx istället för ett nvidia 6800?

Den här snubben har exakt samma problem på samma låda vilket ytterligare bekräftar att det de facto är en popnit:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?postid=5647307

Du får ju en enorm prestandaskillnad.. men åandrasidan kan du inte skicka in hela datorn för åtgärd längre om den skulle strula. Det är helt upp till dig.

Om du bestämmer dig för att slänga in det fetare kortet skulle jag samtidigt rekommendera en fetare nätdel, t.ex. Tagan, Hiper, Antec, Sirtec eller liknande. (7800GTX drar en smula ström)

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Re: Re: datorbutiken.com bekräftar att det är popnit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
Du får ju en enorm prestandaskillnad.. men åandrasidan kan du inte skicka in hela datorn för åtgärd längre om den skulle strula. Det är helt upp till dig.

Om du bestämmer dig för att slänga in det fetare kortet skulle jag samtidigt rekommendera en fetare nätdel, t.ex. Tagan, Hiper, Antec, Sirtec eller liknande. (7800GTX drar en smula ström)

Räcker det alltså inte med 350 watt? Som processor har jag en AMD Athlon64 3500+ om det räcker för att göra bedömningen.

Permalänk

jag bröt garantin på min kommundator den första timmen jag hade den
man måste ju kika runt lite.. och att inte damma ur den på x antal år verkar väldigt korkat.. mysko garantisystem dom har..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: datorbutiken.com bekräftar att det är popnit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barandth
Räcker det alltså inte med 350 watt? Som processor har jag en AMD Athlon64 3500+ om det räcker för att göra bedömningen.

Kan nog bli tajt med 350W... du kommer att märka om det inte räcker ^^

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

hur många hhd och cd läsare har du?? har du bara en eller två cd läsare och en hdd.ska väl det gå ganska bra tror jag.

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3000+ @ 2700MHz :: ASRock 939Dual-SATA2 @ OCWB2 @ 1,55V :: Leadtek GeForce 6800NU @ 401/865 @ 12/1,6 :: 2GB CorsairVS @ 2,5-3-3-6 :: Arctic Cooling Silentum T1
3DMark01: 22366 ¤ 3DMark03: 11660 ¤ 3DMark05: 4099 ¤ 3DMark06: 1363

Permalänk
Medlem

Har ett exakt likadant chassi och på mitt sitter det tummskruvar på vänster sida som bara är att skruva loss och haka av chassi sidan och där sedan sätta i graffekortet. den högra sidan sitter det vanliga skruvar. Det finns även popnitar i överkant och går ej att ta loss och behövs ej ta loss heller

Visa signatur

i7 12700K | RTX 3080 | Z690 | 32G DDR4 @ Define 7

Permalänk

Re: datorbutiken.com bekräftar att det är popnit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barandth
Tack för alla era svar -- jag var precis i kontakt med datorbutiken.com och de bekräftade att de har popnitat min dator. De gör det med alla datorer som man beställer färdigmonterade med 3-årsgaranti. Vad fan hände med en vanlig enkel plombering undrar jag? Jag få ta fram borren -- några tips innan jag går lös på den med borr? Det betyder dock att min garanti inte har gått ut. Är det värt att bryta garantin för att sätta i ett nvidia 7800gtx istället för ett nvidia 6800?

Den här snubben har exakt samma problem på samma låda vilket ytterligare bekräftar att det de facto är en popnit:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?postid=5647307

Bryter man garantin om man öppnar chassit? på komplett gör det inte det

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savier
Har ett exakt likadant chassi och på mitt sitter det tummskruvar på vänster sida som bara är att skruva loss och haka av chassi sidan och där sedan sätta i graffekortet. den högra sidan sitter det vanliga skruvar. Det finns även popnitar i överkant och går ej att ta loss och behövs ej ta loss heller

Ja, men som datorbutiken.com har bekräftat så har de popnitat mitt chassi istället. Jag har varit relativt nöjd med datorbutiken.com hittills men detta sänker deras anseende rätt rejält i mina ögon. De popnitar chassit när man köper en färdigmonterad dator samt väljer 3 års garanti. Som jag redan har beskrivit i tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

borra upp skiten...sätt i nya popnitar när du ska skicka in på service enda rätta...

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Get thumbscrews!!

Thumbscrews is the shit!!

Visa signatur