När kommer Ubuntu Dapper Drake i stabil utgåva?

Permalänk
Medlem

När kommer Ubuntu Dapper Drake i stabil utgåva?

ja när kommer Ubuntu Dapper Drake, finns det någon sida där man kan få lite mer ingående information om den nya versionen? Kommer dapper drake skeppas med XGL och compiz?

Permalänk
Medlem

Ubuntu släpps i April och Oktober. Dapper släpps någon gång i april.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Ubuntu släpps i April och Oktober. Dapper släpps någon gång i april.

okej Vart kan man ladda hem Beta versonen av dapper drake? Har googlat lite men jag hittar ingen vidare mirror att tanka hem från.

Permalänk
Medlem

Vad innebär ubuntu dapper drake?

Permalänk
Citat:

Vad innebär ubuntu dapper drake?

Nästa version av Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
okej Vart kan man ladda hem Beta versonen av dapper drake? Har googlat lite men jag hittar ingen vidare mirror att tanka hem från.

http://ftp.acc.umu.se/mirror/cdimage.ubuntu.com/releases/dapp...

Permalänk
Medlem

Du bör inte ladda ned den om du är nybörjare.

Permalänk
Medlem

Vad har dom gjort om i Dapper Drake då?

Permalänk
Medlem

sådär tankar hem den nu, tack ska ni ha. Ska inte använda disten seriöst utan jag ska bara prova XGI och compiz

Permalänk
Medlem

Underligt att X inte ville starta i dapper på min mammas dator. Jaja, det löser sig nog i den stabila utgåvan

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

åå hoppas min bärbara funkar bättre med det, jävla sur HP pavilion zv6148EA
>:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Vad har dom gjort om i Dapper Drake då?

Xorg 7.0, Gnome 2.14(med alla förbättringar det innebär), mycket snabbare boot-tid, uppdaterade versioner av alla program(mplayer och VLC har nu GTK2-GUIn, mycket finare än förut). Kubuntu använder numera KDE 3.5.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
Du bör inte ladda ned den om du är nybörjare.

Man bör inte ladda ner den över huvud taget. Saker kan vara trasiga i veckor.
Ladda ner den enbart för att testa

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Underligt att X inte ville starta i dapper på min mammas dator. Jaja, det löser sig nog i den stabila utgåvan

Du har ati graffe kort antar jag, hade samma problem här.
bota i rescue mode eller vad det heter och installera fglrx och byt ut ati mot detta i xorg.conf.
läste lite på forumet och som jag fattade det så funkar inte ati i xorg 7.0 än.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cochese
Du har ati graffe kort antar jag, hade samma problem här.
bota i rescue mode eller vad det heter och installera fglrx och byt ut ati mot detta i xorg.conf.
läste lite på forumet och som jag fattade det så funkar inte ati i xorg 7.0 än.

Nepp, ett nvidia-kort. Har testat att installera nvidias drivrutiner utan resultat. Orkar dock inte titta vidare på det utan väntar som sagt på att det kommer en stabil utgåva

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

längtar så fruktansvärt efter Dapper drake. Bootar helt sjukt snabbt, nya Gnome känns mycket rappare och snabbare än förut. Och sen XGL och Compiz, helt underbart skrivbord utan seghet.

Permalänk
Medlem

Jag kör dapper som default, tycker det inte det buggar specielt mycket alls. Någon små-sak ibland kanske. Nyheterna finns på wikin under DapperFlightX, där x är versionen, 1-5. tillexempel: https://wiki.ubuntu.com/DapperFlight4

Permalänk
Medlem

vad innebär XGL och Compiz?

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Dapper har faktiskt fungat utmärkt för mig, om man bortser att mitt ATi-kort inte fungerar (Radeon 7000, finns inget stöd för det i fglrx så "ati" drivern är det som måste köras). Har dock ett nvidiakort som primärt kort i burken så det är inga problem ändå, bara lite trångt med bara en skärm

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Du bör inte ladda ned den om du är nybörjare.

Varför inte? Ubuntu och Debian har ju en urenkel installation.
Sen bör man ju inte ladda ner Ubuntu, om man nu ska köra ett Debian system så varför inte köra debian?

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekenstein
Varför inte? Ubuntu och Debian har ju en urenkel installation.
Sen bör man ju inte ladda ner Ubuntu, om man nu ska köra ett Debian system så varför inte köra debian?

Det har nog absolut inget att göra med svårigheten under installationen utan mer att det är en utvecklingsversion och där kan man stöta på oväntade problem. Brukar ofta vara trasiga paket och ibland värre saker som nybörjare utan större kunskap har problem att lösa.

Permalänk
Medlem

Testar dapper drake för tillfället för jag fick absolut inte xgl och compiz att funka i breezy badger. Sjukt nice användargränssnitt man fick nu

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulan
Testar dapper drake för tillfället för jag fick absolut inte xgl och compiz att funka i breezy badger. Sjukt nice användargränssnitt man fick nu

konstigt.. för mig tog det kanske 30 min att få igång xgl och compiz i breezy. har ett nvidiakort..

Permalänk
Medlem

Hur är det med XGL + Compiz om man inte har ett ATI eller NVIDIA kort? Tänkte fixa det på min syrras dator för att prova och hon har bara ett Intel i810 chipset.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

det går bra.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
konstigt.. för mig tog det kanske 30 min att få igång xgl och compiz i breezy. har ett nvidiakort..

Trodde det behövdes dapper för att köra xgl....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Hur är det med XGL + Compiz om man inte har ett ATI eller NVIDIA kort? Tänkte fixa det på min syrras dator för att prova och hon har bara ett Intel i810 chipset.

Körde det själv i Breezy på en i810-dator, (dock hade jag itne DRI just då), det funkade... det hackade lite men det funkade.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Ok, får ta och testa snart då

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ok, får ta och testa snart då

HOWTO
HOWTO-skaparen använder också i810.

Lycka till.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
HOWTO
HOWTO-skaparen använder också i810.

Lycka till.

Tack för guiden, men det gick ändå inte
Får vänta tills det blir lite vanligare.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt