Problem med etiketter på dvd-skivor

Permalänk
Medlem

Problem med etiketter på dvd-skivor

Problemet är att när jag klistrat på en etikett, alltså en speciell etikett som är avsedd för cd/dvd-skivor, så får dvdspelaren problem med att spela upp filmen. Filmen liksom hackar fram och stannar upp ibland, väldigt irriterande.

Etiketterna kommer från Fellowes, det står Neato Fellowes 100 matte labels och lite annat på förpackningen.

Men vad kan man göra för att kunna titta på filmerna utan problem? Borde det verkligen bli så här bara för att man klistrat på en etikett? Blir skivan för tjock för spelaren? Eller blir det inget fäste att snurra skivan när man har satt på en pappersetikett? Kan det hjälpa om man sprayar på nån slags plastspray på skivorna?

Gaaaah hjälp mig

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traktorn
Problemet är att när jag klistrat på en etikett, alltså en speciell etikett som är avsedd för cd/dvd-skivor, så får dvdspelaren problem med att spela upp filmen. Filmen liksom hackar fram och stannar upp ibland, väldigt irriterande.

Etiketterna kommer från Fellowes, det står Neato Fellowes 100 matte labels och lite annat på förpackningen.

Men vad kan man göra för att kunna titta på filmerna utan problem? Borde det verkligen bli så här bara för att man klistrat på en etikett? Blir skivan för tjock för spelaren? Eller blir det inget fäste att snurra skivan när man har satt på en pappersetikett? Kan det hjälpa om man sprayar på nån slags plastspray på skivorna?

Gaaaah hjälp mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Etiketter på optiska media är förkastligt.

Värken vikten, eller tjockleken är något problem, men precis som Jooker säger, är etiketter helt förkastligt. Detta eftersom det ALDRIG blir riktigt centrerat, och därmed ger rätt seriösa problem med obalans med vibrationer som följd, och svårläsliga skivor som följd. Nånting spännande, det är rena döden för spelaren om det vibrerar så mycket att etiketten losnar och trasas sönder inne i spelaren. Det blir en hel del damm, som har en tendens till att göra skrot av pickupen, göra resten av mekaniken seg / tungjobbad, och försämrar kylegenskaperna för de elektriska komponenterna.

Låt bli etiketter helt enkelt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fundera på att köpa en skrivare som klarar av att skriva direkt på skivor med skrivbar yta istället så slipper du pyssla med etiketter. Epson har modeller som klarar detta samt Canon och säkerligen fler tillverkare men det är dom som jag känner till iaf. Kör själv med en Canon Pixma IP4000 där jag köpt piratbläck till den som också funkar tillfredställande men kostar 1/3 av vad originalpatronerna kostar.

Permalänk
Medlem

gaaah, fan vad jobbigt, jag har ju jättemånga skivor som jag satt på etiketter och inte testat ännu, och jag har inte använt någon "centrerare" så etiketterna sitter lite snett på en del :S
finns det inget enkelt sätt att få bort etiketterna utan att skada skivorna?

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traktorn
gaaah, fan vad jobbigt, jag har ju jättemånga skivor som jag satt på etiketter och inte testat ännu, och jag har inte använt någon "centrerare" så etiketterna sitter lite snett på en del :S
finns det inget enkelt sätt att få bort etiketterna utan att skada skivorna?

Nån vätska som inte skadar det brännbara skiktet som sitter på ovansidan av skivan precis under etiketten skulle kunna göra det så du får kanske prova med en brännd skiva med etikett på i t.ex diskmaskinen och sedan verifiera att skivan är oskadd med t.ex DVDInfo efter varje försök med div vätskor.