Permalänk
Medlem

Chassifläktar, hur?

Hej.
Detta är förmodligen en ganska enkel fråga för er :).

Igår köpte jag ett LianLi PC7. Har kopplat in alla delar i chassit nu men vet inte vart/hur jag ska koppla chassifläktarna?

Har alltid haft såna fläktar med IDE anslutning innan som man kan koppla in direkt från nätagget om ni förstår?

Men nu är det såna där 3-pins kontakter tror jag det heter. Men vet inte vart jag ska koppla dom?

//joel

Permalänk
Medlem

På moderkortet brukar det finnas uttag för 3-pins. Kolla runt lite

Permalänk
Medlem

IDE Anslutning? Gissar att du menar 4-pins anslutning. 3 Pins anslutningar koplar du direkt på moderkortet. Kolla i din manual för moderkortet så kommer du att se vart det är du ska koppla dem. De flesta moderkort har 3 st (En för cpu:n och 2 för chassi fläktar) men det fins de som bara har 1 och vissa fall fler än 3st.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ja 4pins anslutning menar jag :). Ja det finns en sån anslutning. Men den kopplade jag in till PSU:n. Sen så finns det inga mer :S. Det är ett ASUS P4S800 moderkort jag har om ni vet nått om det? Innebär detta att jag inte kan koppla in dessa fläktar? MVH joel

EDIT: Om det inte går kan jag koppla/skarva 3-pins så det blir en 4-pins ?

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=39095

En sån kanske vore nått? då har du 2st 5v och 2 st 12v.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Jo en sån verkar ju kanon :). Får åka in till stan i morgon och köpa en sån! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
http://www.webhallen.com/prod.php?id=39095

En sån kanske vore nått? då har du 2st 5v och 2 st 12v.

Kollade på ASUS hemsida och det verkar som du har rätt. Du har bara en 3 pins uttag på moderkortet. Vilket CPU:n ska kopplas till. Vad du kan göra då är att du köper en: 4x 3-Pin Adapter. Billigaste jag har kunnat hitta är 19:-.

EDIT: Du har redan fått svar, jag var bara för seeeeg för att se det innan jag postade.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Re: Chassifläktar, hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jollen
Hej.
Detta är förmodligen en ganska enkel fråga för er :).

Igår köpte jag ett LianLi PC7. Har kopplat in alla delar i chassit nu men vet inte vart/hur jag ska koppla chassifläktarna?

Har alltid haft såna fläktar med IDE anslutning innan som man kan koppla in direkt från nätagget om ni förstår?

Men nu är det såna där 3-pins kontakter tror jag det heter. Men vet inte vart jag ska koppla dom?

//joel

'

Det står i manulen till moderkortet hur du ska koppla alla sladdar.

En fråga vad ska man sätta i Ez_plug utaget på mobo?

Permalänk
Medlem

Har ett problem till så skriver det här istället för att göra en ny tråd. Efter det att jag bytte chassi så låter datorn alltså säkert 10ggr mer än innan :S.
Tror det kommer från processorfläkten. Men fattar inte varför den ska börja gå så in i helvete efter ett chassibyte? förslag?

MVH Joel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jollen
Har ett problem till så skriver det här istället för att göra en ny tråd. Efter det att jag bytte chassi så låter datorn alltså säkert 10ggr mer än innan :S.
Tror det kommer från processorfläkten. Men fattar inte varför den ska börja gå så in i helvete efter ett chassibyte? förslag?

MVH Joel

Sämmre cassi som inte håller ljudet inne osv osv osv. Finns massa saker men om du tycker processor fläkten låter mycket kan du bara byta ut den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jollen
Har ett problem till så skriver det här istället för att göra en ny tråd. Efter det att jag bytte chassi så låter datorn alltså säkert 10ggr mer än innan :S.
Tror det kommer från processorfläkten. Men fattar inte varför den ska börja gå så in i helvete efter ett chassibyte? förslag?

MVH Joel

Kan väll vara för att du inte har har någon genomströmning på luften eftersom du inte kopplat in chassifläktarna än. Då blir ju luften varmare och processorfläkten får jobba hårdare vilket leder till att den låter mer?

Visa signatur

ASUS P5K Deluxe WiFi AP, e6850@3.9ghz, 2x1gb Mushkin 6400@ 1060mhz 5-5-5-10. 8800gts 320mb 2x80gb Raid. 2x 500gb

Laptop: Hp Pavillion 2222. Intel Core2 Duo 1.73ghz, 2gb ddr2, geforce 7200, 120gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edizor
Kan väll vara för att du inte har har någon genomströmning på luften eftersom du inte kopplat in chassifläktarna än. Då blir ju luften varmare och processorfläkten får jobba hårdare vilket leder till att den låter mer?

Det låter ju vettigt, om cpu fläkten är tempstyrd d.v.s.

Men vad var det för Chassi du bytte från?

Visa signatur

Athlon 64 3000+ @ 3500+ | Thermaltake Venus 12 | Asrock Dual Sata II | Nx6600 | 80 Gb Pata (Part; 60,15) | 6 Gb Pata | 200 Gb SataII | Samsung DVD/CDRW combo | Mx310 | LG Flatron L1715S

Permalänk
Medlem

Från Antec sonata till Lian Li PC7. Kan ju som sagt vara luftgenomströmingen. Får hoppas på det!
Kan tillägga att det är samma nätagg som jag hade innan