Permalänk
Medlem

Ipod Hi-Fi

Gjorde just min dagliga kik på apple.se och möttes av fölkande:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306...

Var har ni för tankar om denna? Vore faktiskt trevligt som stereo-replacement, men hur bra blir ljudbilden med bara en enhet så att säga? När det gäller hifi vet jag ungefär 0.

Edit: jaha tydligen fanns en diskussion under nyheterna redan... men jag har visst inte rättighet att ta bort inlägget?

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk

Tror knappast att det är ett ljudmonster, utan mer en portabel kul grej till iPod. Audiofiler lär nog förakta den.

Permalänk
Medlem

Så värst portabel verkar den inte heller vara med sin vikt på 7.6 kg med batterier.

Förstår inte riktigt till vem en sån här produkt riktar sig till.
Den är ju alldeles för dyr för att ersätta en "kassettradio", den kommer knappast heller ersätta en riktig stereo pga av dess utformning.

Hade den haft radio inbyggd, varit betydlig mindre och lättare och kostat en tredjedel så skulle jag kunna tänka mej att många skulle köpa en för att tex ha på jobbet eller i köket mm.

Permalänk
Medlem

Den riktar sig som ett försök att ta över ytterligare en del av tillbehörsmarknaden, skulle jag tro.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en Ipod från början inte låter bra och sedan ska denna burk förmedla ljudet så säger jag NEJ till denna.
Skulle gissa på att det är komponenter för ett par hundra i denna. Och den säljs för 3500kr. Helt vansinnigt.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Skulle gissa på att det är komponenter för ett par hundra i denna. Och den säljs för 3500kr. Helt vansinnigt.

Det tvivlar jag iofs starkt på. Apple har genom åren samarbetat tätt med Harman Kardon och de gör ju iallafall skapliga grejer. Nu har jag iofs inte kollat speccarna på denna närmare, men det är nog inget "junk" i det avseendet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det tvivlar jag iofs starkt på. Apple har genom åren samarbetat tätt med Harman Kardon och de gör ju iallafall skapliga grejer. Nu har jag iofs inte kollat speccarna på denna närmare, men det är nog inget "junk" i det avseendet.

Det ändrar dock inte fakta att det är saker för ett par hundra i
Elektronikkomponenter för förstärkning och ljud är inte dyrt. Fakta är dock att ljudet blir aldrig bättre än den sämsta enheten i signalkedjan. Och en Ipod låter inte bra. Alltså låter hela kittet inte bra.
För 3500kr+Ipoden på 3000kr totalt 6500kr får man en avsevärt bättre ministereo.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Det ändrar dock inte fakta att det är saker för ett par hundra i
Elektronikkomponenter för förstärkning och ljud är inte dyrt. Fakta är dock att ljudet blir aldrig bättre än den sämsta enheten i signalkedjan. Och en Ipod låter inte bra. Alltså låter hela kittet inte bra.
För 3500kr+Ipoden på 3000kr totalt 6500kr får man en avsevärt bättre ministereo.

Fast nu biter du ju dig i rumpen lite. Isåfall är ju ALLT billiga komponenter, och då passar vi på att hoppa lite på Denon och allt vad det heter också.

Att iPoden inte låter bra är ju ditt tycke, ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Fast nu biter du ju dig i rumpen lite. Isåfall är ju ALLT billiga komponenter, och då passar vi på att hoppa lite på Denon och allt vad det heter också.

Att iPoden inte låter bra är ju ditt tycke, ingenting annat.

Ipoden låter inte bra. Det är ju nästan fakta;) Kör ett test med den mot en MEIZU,IRIVER eller IAUDIO och den kryper på knä därifrån

Ja visst kan man hoppa på dom med. Samma sak där. Komponenterna är inte det dyra i elektronik. Det är utveckling. Men Apple kanske behövde lägga ner mycket tid på denna kakburk
Komponentvärdet är för det inte många hundralappar oavsett slutpris.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Det ändrar dock inte fakta att det är saker för ett par hundra i
Elektronikkomponenter för förstärkning och ljud är inte dyrt. Fakta är dock att ljudet blir aldrig bättre än den sämsta enheten i signalkedjan. Och en Ipod låter inte bra. Alltså låter hela kittet inte bra.
För 3500kr+Ipoden på 3000kr totalt 6500kr får man en avsevärt bättre ministereo.

Det skulle ju faktiskt kunna sitta en egen ljudchip i iPod Hi-Fi.
Men detta är fortfarande inget jag skulle köpa, satan vilket överpris och meningslös produkt.

Permalänk
Medlem

Jag har nog mer pengar än förstånd, gillade utseendet och det faktum att den kommer att se rätt bra ut i vardagsrummet så jag har beställt en.
Borde dyka upp i morgon, får se om jag orkar skriva en mini-recension av den eller så.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker tvärtom produkten är rätt smart, men kanske inte så bra genomförd? Många har ju en Ipod. En högtalare till den, och vips man har en komplett stereo. Men för 3500 spänn skall en högtalare spela bra! Finns ju även tekniker för att ge stereoljud ur en högtalre.

Sen tycker jag att den borde ha en WLAN-mottagare för att strömma musik via Itunes, då skulle priset kännas lite mer motiverat också. Att använda Ipoden som kontrollenhet känns klumpigt, det är den inte gjord för.

Skall lyssna på den när den kommer till Apple Store här i Uppsala. Är den inte helt kass vore nog t.ex syrran glad för en sådan.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Jag har nog mer pengar än förstånd, gillade utseendet och det faktum att den kommer att se rätt bra ut i vardagsrummet så jag har beställt en.
Borde dyka upp i morgon, får se om jag orkar skriva en mini-recension av den eller så.

Då hoppas vi på en fin liten minirecension med bilder imorgon då.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Ipoden låter inte bra. Det är ju nästan fakta;) Kör ett test med den mot en MEIZU,IRIVER eller IAUDIO och den kryper på knä därifrån

Ja visst kan man hoppa på dom med. Samma sak där. Komponenterna är inte det dyra i elektronik. Det är utveckling. Men Apple kanske behövde lägga ner mycket tid på denna kakburk
Komponentvärdet är för det inte många hundralappar oavsett slutpris.

Som sagt, det är en smaksak. Orkar inte tjafsa om det, kort och gott, ljud är subjektivt. Jag hoppas verkligen inte att det forumet du länkar till/jobbar med är ett officiellt forum, bad marketing isåfall.

Så varför hoppar du då på Apple? De skiljer sig ju inte från något annat företag. Och ja, utveckling kostar pengar. Jonathan Ives är nog ingen billig kille att ha på lönelistan. Lite ledsen för att de säljer skiten ur Meizu?

Hursomhelst, iPod Hi-Fi är ingenting jag tänker lägga mina pengar på. Men jag misstänker att den kommer att sälja, vare sig Fiero tycker att ljudet suger eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Som sagt, det är en smaksak. Orkar inte tjafsa om det, kort och gott, ljud är subjektivt. Jag hoppas verkligen inte att det forumet du länkar till/jobbar med är ett officiellt forum, bad marketing isåfall.

Så varför hoppar du då på Apple? De skiljer sig ju inte från något annat företag. Och ja, utveckling kostar pengar. Jonathan Ives är nog ingen billig kille att ha på lönelistan. Lite ledsen för att de säljer skiten ur Meizu?

Hursomhelst, iPod Hi-Fi är ingenting jag tänker lägga mina pengar på. Men jag misstänker att den kommer att sälja, vare sig Fiero tycker att ljudet suger eller ej.

Ljud är ytterst subjektivt. Men man kan ändå få ut värderingar om man skulle utföra ett blindtest. Och om du gör ett blindtest med en Nano som jag ägde till igår mot ett valfritt märke av topp 3 ligan så kommer 9 av 10 säga att någon av dessa 3 låter bättre än Ipoden. Det är jag HELT övertygad om. Men nu låter vi den debatten vara

Jag hoppar inte på någon. Jag bidrar med erfarenheter. Och vad har det med forumet att göra? Är väl bara bra att ge folk perspektiv om jag nu har ägt produkterna och kan jämföra? Ser inte problemet i det? Bad marketing?? hmm.

Klart den kommer sälja som en WV golf. Därmed inte sagt att den är bäst va?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Ljud är ytterst subjektivt. Men man kan ändå få ut värderingar om man skulle utföra ett blindtest. Och om du gör ett blindtest med en Nano som jag ägde till igår mot ett valfritt märke av topp 3 ligan så kommer 9 av 10 säga att någon av dessa 3 låter bättre än Ipoden. Det är jag HELT övertygad om. Men nu låter vi den debatten vara

Jag hoppar inte på någon. Jag bidrar med erfarenheter. Och vad har det med forumet att göra? Är väl bara bra att ge folk perspektiv om jag nu har ägt produkterna och kan jämföra? Ser inte problemet i det? Bad marketing?? hmm.

Klart den kommer sälja som en WV golf. Därmed inte sagt att den är bäst va?

Golf är en jävligt fin bil iofs.

Fan vad fort du svarar för övrigt, haha.

Permalänk
Medlem

den va ruskigt ful tycker jag

Visa signatur

Core 2 duo E6850|Xilence 600W | Asus Extreme Geforce 8800GT SLI | WD Raptor 150 Gb | 2 Gb Ram | Asus Striker Extreme nforce 680i

Permalänk

Vi glömmer grundproblemet: Mp3

Visst, lossless i all ära men grejerna är tillverkade för att spela mp3 och då låter det därefter.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Det ändrar dock inte fakta att det är saker för ett par hundra i
Elektronikkomponenter för förstärkning och ljud är inte dyrt. Fakta är dock att ljudet blir aldrig bättre än den sämsta enheten i signalkedjan. Och en Ipod låter inte bra. Alltså låter hela kittet inte bra.
För 3500kr+Ipoden på 3000kr totalt 6500kr får man en avsevärt bättre ministereo.

Det stämmer verkligen inte att ljudet inte blir bättre än den svagaste länken i kedjan. Om man ansluter en iPod till en stereo för ~10 000:- så är iPoden tveklöst den svagaste länken om förstärkare och högtalare är matchade. Men om du ansluter iPoden till en stereo för ~50 000:- så kommer det bli betydligt bättre ljud. Däremot lär man höra iPodens brister mer med en bättre stereo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det stämmer verkligen inte att ljudet inte blir bättre än den svagaste länken i kedjan. Om man ansluter en iPod till en stereo för ~10 000:- så är iPoden tveklöst den svagaste länken om förstärkare och högtalare är matchade. Men om du ansluter iPoden till en stereo för ~50 000:- så kommer det bli betydligt bättre ljud. Däremot lär man höra iPodens brister mer med en bättre stereo.

Missförstår vi varann? Ipoden är ju den svagaste länken om du har en stärkare värd 10 000kr eller 50 000kr. Ljudet kan ju aldrig låta bättre än vad den leverarar till vald stärkare. Alltså aldrig riktigt bra.
Däremot låter Ipoden givetvis sämre om du kopplar den till en klockradio mot hur den låter om du ansluter den till en NAD för 20 000kr

Ditt ljud blir aldrig bättre än vad Ipoden levererar. Så om du ansluter en stärkare för 100 000kr så kommer det ändå låta..Ipod Det är det jag vill ha sagt.

Sen att ljudet är betydligt bättre i en stärkare för 10 000 än en för 50 000. Det är en helt annan femma som jag inte alls håller med om.
Det finns stärkare för 10 000kr som spelar häcken av stärkare för 50 000kr. Priset säger inget om ljudet en stärkare levererar.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Ditt ljud blir aldrig bättre än vad Ipoden levererar. Så om du ansluter en stärkare för 100 000kr så kommer det ändå låta..Ipod Det är det jag vill ha sagt.

Fast vad du verkar missat är att det skiljer på ljud om man tar det i hörlursutgången och om man tar det i dockkontakten, samt vad man driver (m.m. etc. osv. m.m.)
Gör en sökning på stereophile.com och läs vad dom tycker, och kolla gärna repotaget från CES -04
(Äh… jag länkar)

Sen därmed inte sagt att den där högtalaren låter bra, men den verkar ju faktiskt hyfsat flexibel (kan ju anslutas till en Airtunes via en airport Express ex.v.) eller släpas ut i slottskogen vid en ölbrännbollsturnering…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Missförstår vi varann? Ipoden är ju den svagaste länken om du har en stärkare värd 10 000kr eller 50 000kr. Ljudet kan ju aldrig låta bättre än vad den leverarar till vald stärkare. Alltså aldrig riktigt bra.
Däremot låter Ipoden givetvis sämre om du kopplar den till en klockradio mot hur den låter om du ansluter den till en NAD för 20 000kr

Ditt ljud blir aldrig bättre än vad Ipoden levererar. Så om du ansluter en stärkare för 100 000kr så kommer det ändå låta..Ipod Det är det jag vill ha sagt.

Sen att ljudet är betydligt bättre i en stärkare för 10 000 än en för 50 000. Det är en helt annan femma som jag inte alls håller med om.
Det finns stärkare för 10 000kr som spelar häcken av stärkare för 50 000kr. Priset säger inget om ljudet en stärkare levererar.

Nu levererar iPoden relativt bra ljud men ljudet blir naturligtvis bättre om du ansluter den till en bättre stereo. Men man har iPodens brister ju bättre övrig utrustning är.

Priserna var bara exempel. Jag menar naturligtvis att den dyrare är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Nu levererar iPoden relativt bra ljud men ljudet blir naturligtvis bättre om du ansluter den till en bättre stereo. Men man har iPodens brister ju bättre övrig utrustning är.

Priserna var bara exempel. Jag menar naturligtvis att den dyrare är bättre.

Du tror alltid det dyrare är bättre? Synd för det kan bli billigare för dig att få bra ljud om du släpper den tanken

Det finns folk som betalar 10 000tals kronor för kablage med en liten dosa på. En dosa som när man öppnar den har komponenter för 3 spänn i sig.
Det är lätt att lura av folk med för mycket pengar. Tro mig. HIFI branchen är översvämmad med dyr skit

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Du tror alltid det dyrare är bättre? Synd för det kan bli billigare för dig att få bra ljud om du släpper den tanken

Det finns folk som betalar 10 000tals kronor för kablage med en liten dosa på. En dosa som när man öppnar den har komponenter för 3 spänn i sig.
Det är lätt att lura av folk med för mycket pengar. Tro mig. HIFI branchen är översvämmad med dyr skit

Jag har inte sagt att dyrare alltid är bättre. Men produkter i en högre prisklass än en annan är oftast bättre. Priserna var bara exempel, riktlinjer. Om jag köper nya saker letar jag alltid efter det som är mest prisvärt utan att få offra allt för mycket.

Att det finns mycket som är onödigt dyrt vet jag. Det ska vara hemmabyggt! Personligt, mycket för pengarna och roligt att bygga. *Klappar min cmoy*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Du tror alltid det dyrare är bättre? Synd för det kan bli billigare för dig att få bra ljud om du släpper den tanken

Det finns folk som betalar 10 000tals kronor för kablage med en liten dosa på. En dosa som när man öppnar den har komponenter för 3 spänn i sig.
Det är lätt att lura av folk med för mycket pengar. Tro mig. HIFI branchen är översvämmad med dyr skit

Så det är alltså du som avgör vad som är bra och vad som är dyr skit? Jag tror de flesta är överrens om att kvalitet och pris generellt sett korrelerear.

Wilson Audio demade sina högtalare en gång med en Ipod som signalkälla.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Så det är alltså du som avgör vad som är bra och vad som är dyr skit? Jag tror de flesta är överrens om att kvalitet och pris generellt sett korrelerear.

Wilson Audio demade sina högtalare en gång med en Ipod som signalkälla.

Nej det gör jag absolut inte . Men det är vad jag tror och anser och jag får väl ha en åsikt va?

Dyrt är oftast bättre ja. Men långt ifrån alltid i dagens konkurrerande klimat.

Du tror inte Wilson Audios demohörna låtit bättre med en ruskig CD spelare då?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Du tror inte Wilson Audios demohörna låtit bättre med en ruskig CD spelare då?

Varför inte läsa själv? Jag länkade ovan…
(konkurrenthögtalarna gick på en juste CD medan Wilsons gick på en iPod - och åhörarna tyckte Wilsons lät bättre)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Varför inte läsa själv? Jag länkade ovan…
(konkurrenthögtalarna gick på en juste CD medan Wilsons gick på en iPod - och åhörarna tyckte Wilsons lät bättre)

Jag har läst men det ändrar inte min uppfattning. Har du varit i en mässhall och lyssnat på demos? Då kanske du vet hur förutsätningarna är där
Givetvis blir skillnaden inte lika noterbar när de kör i okomprimerat wav. Men sätt dig i ett rum med bra akustik och sätt på en skiva i en 20 000 dollars CD och en med Ipodden som ljudkälla får vi se om du tycker som dessa åhörare gjorde på en mässa

Jag vet hur jag tror det slutar. Notera. Tror. Sånt här kan man diskutera i all oändlighet och det leder aldrig någonstans så jag sätter stopp för mig i denna tråd.

Ställ samma statement på www.faktiskt.se i deras hififorum får vi se vad svaren blir

We also heard David Wilson's fascinating presentation of his conception of system hierarchy. He compared a pair of Wilson Sophias driven by a Parasound stereo power amplifier with a competitor's flagship speaker and an extremely powerful premium-priced amplifier. Not, as he explained, because he thought the Sophias sounded better, but to prove that meaningful comparisons could be made between systems assembled according to different priorities. This was a demo aimed at his hi-fi dealer clientele, after all (it's a trade show, remember?), but there's a kicker: after we all confirmed that we could hear meaningful differences, Wilson whipped a fake component shell off the digital source and revealed that with the Wilson speakers we weren't listening to the $20,000 CD player that had been used for the competitor's speakers, but an Apple iPod playing uncompressed WAV files!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Ställ samma statement på www.faktiskt.se i deras hififorum får vi se vad svaren blir

Det där diskuterades redan på den tiden hifimagasinet.com hade forum - och det fanns lika träiga personer som du då oxå

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

man får tro vad man vill.. men Hi-Fi har varken med iPod eller mp3/AAC att göra.

Riktigt Hi-Fi får du genom en väl ihopkopplad hemmastereo med bra/dyra komponenter och väl tilltagna högtalare.

Visa signatur

//Mikael
imike.se