Permalänk
Medlem

Fel på processor?

Hej!

Min bärbara dator, en HP ze2228ea har betett sig konstigt den senaste tiden. Blåskärm, slumpmässig nedstängning av datorn
skrivfel...

Misstänkte först hårddisken eftersom det blev skrivfel hela tiden. Testade den i en annan, inget fel på den.

Sen upptäckte jag att fläkten slutat snurra. Då drar jag slutsatsen att processorn (Amd Sempron 3000+) kanske
är paj.

Jag vet att processorer inte går sönder i första taget, men denna
har fått ta mycket stryk eftersom det tog tid innan jag märkte
att fläkten inte snurrade.

Jag var i en datorbutik och snackade med en kille som skulle
vara "proffs". Det första han gjorde vara att ta på pinnarna
till min processor utan att vara jordad. Han trodde inte att det
var fel på processorn, utan moderkortet. Men jag litar inte
på hans kompetens.

Så, vad tror ni? Är det processorn som är paj? Vill helre tro det
byte av moderkort till en bärbar kommer inte på fråga.

I så fall, kan jag bara köpa vilken Sempron som helst och ersätta
den gamla?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men om fläkten ha slutat snurra innebär de juh att prollen inte får någon kylning... då har den förmodligen ett skydd som stänger av datorn när den överhettas eller funkar inte datorn överhuvudtaget...

Visa signatur

//Tny

Permalänk
Medlem

Jag håller med, men den har inte stängts av. Snarare kraschat upprepade gånger. Det tog som jag sa ett tag innan jag märkte att fläkten hade pajat. Så frågan är om den tål
så många upphettningar som den utsätts för?

Vad skulle annars ha gått sönder än prollen?

Visa signatur
Permalänk

dom ska ha ett skydd.så innan den bränns så stängs den av.. kolla via amd.com å se vad tempen är för överhettning..samt automatisk avstängning vid överhettning.. tror processorn klarat sig utmärkt, men rek är att fixa en ny fläkt! har en bärbar hemma med, samma problem.. fläkten lagt av.. ska se om jag får tag i en sån fläkt..

mvh link

Visa signatur

||| Amd 4000+ -zalman 9500 kylare |Gecube 9600pro med zalman VF700-Cu LED| 1024 DDR PC3200 kingston eller Kingmax minns ej :/ | 1st maxtor250gb sata 1 st 80gb maxtor ide | 10 Fläktar till kylning :) | 21" compaq P110 ||| kommer mer så småning om... har en P4 2,4. med 512 standard pc3200 å fx5500 de stora ;) med copparkylare..

Permalänk
Medlem

Frågan är om skyddet skyddar upprepade överhettningar?

Senast så började det lukta bränd elektronik.

Funkar gör den men inte så väl. Datorn hänger sig titt som tätt. Blir felskrivningar på HD.

Hårdisken är det inget fel på, den har jag testat i en annan dator.

Visa signatur