64bitars processor och OS

Permalänk

64bitars processor och OS

Tänkte köpa en 64bitars processor och jag undrar om man behöver 64bitars versionen av ett OS till den eller om jag klarar mig med 32bitars XP på den processorn.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig galant på Windows XP 32-bitars OS med en 64-bitars processor.

Dom flesta kör ju Windws XP 32-bit OS på sina 64-bitars processorer, mest för att WinXP x64 inte har så många drivrutiner till dom olika komponenterna i datorn.. så det blir kompatibilitetsproblem. Sen finns det inte heller så många 64-bitars program och spel så det är knappt värt och köra 64-bitars OS just nu, man ska vänta lite tills det har blivit bättre.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
[...]mest för att WinXP x64 inte är så stabilt [...]

Que?

Permalänk
Medlem

XP-x64 är minst lika stabilt som Windows 2003, så det är inget problem. Däremot är det som du säger sniket med en del drivrutiner, vilket gjorde att jag gick tillbaka till vanliga XP igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ah ok, har hört ett par som har sagt att det kändes väldigt ostabilt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Hoppas du fick svar på din fråga!

Japp, tack så mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Ah ok, har hört ett par som har sagt att det kändes väldigt ostabilt.

På grund av att de har kört med kassa drivrutiner ja, ostabilitet beror många ggr på det. X64 känns 10 ggr stabilare än vad vanliga gammla XP gjorde enligt mig.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Permalänk
Medlem

i dagens läge är det näst intill värdelöst att köra x64, bara att kolla i enhetshanteraren, nästan hälften av alla tjänster är ju 32bit... men jag tycker att rutor kommer upp snabbare, och winrar packar upp bra mkt snabbare än förut...

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
XP 64 bygger på 2003-kärnan - stabilaste som Bill kan leverera

håller med, 64 bit är stabilare, speciellt om man bygger en ny dator med dem senaste komponenter. Har man gamla grejer kan man vänta.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd